Gå til innhold
Fiskersiden

Spredning av arter


Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Hører vi dommedagsberetinger fra Sverige/Danmark ? Nei, det gjør vi ikke, så hvorfor kan ikke da myndighetene gå sammen med f.eks NMU her i Norge og "lage" noen fine karpevann rundtomkring ??

Helt enig, hvorfor kan man ikke foreta noen utsettinger i såkalte "sikre vann" i første omgang, for å vise at det går an. Kan noen forklare hva som er gangen i denne prosessen. Får man alltid nei til utsettinger av karpefisk, er myndighetene pinlig prinsipielle i slike saker? Det finnes jo så mange dyktige og seriøse folk i meitemiljøet som kunne bidra i disse prosessene.

Et spørsmål til dere som har erfart noe i denne sammenhengen, hva er det som går galt, hvor i prosessen stopper det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF??

Masse stygg fisk?

Har ikke sett gjennom alle karpene men linken min var jo til andre karpefisk som suter, karuss, sørv og sånn!!!

Stygt!??!? [:0] [xx(]

Dere er gale!!!

Edit:

Mye stygg fisk her ja!!

http://www.ddbait.com/galleryBig.asp?id=30...=Picturegallery

http://www.ddbait.com/galleryBig.asp?id=25...=Picturegallery

http://www.ddbait.com/galleryBig.asp?id=16...=Picturegallery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både NMU og lokale klubber har søkt. Ulsrud gikk gjennom av OFA, men heller ikke de ville gi ut noe skriftelig som beviste dette. Fylkesmannen har i alle tilfeller jeg vet om sagt nei.

Fisken på Damtjern ble oveakt til kommunen på forespørsel. Hvem som har satt den ut og eventuelt godkjent prosjektet vet jeg ikke.

Har desverre ingen av søknadene lenger, ei heller svar da vi aldri har mottatt det.

Men KIS, kanskje du er mannen til å ta tak i Fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Hvordan går det?

Fikk dere noen svar etterhvert??

Jeg setter pris på å ha varierte fiskemuligheter men synes det er ille at artsspredning har ødelagt så mange ørret/røye-vann.

Jeg er bosatt på toten og her finnes det ikke lenger et eneste brukbart røyevann og brukbare ørretvann er det svært langt mellom.

Mort, derimot, finnes overalt...

Jeg er klar over at det ikke akkurat er ørekyt eller gjedde dere ønsker å spre, men artsspredning kan ha så uheldige konsekvenser at det nesten er umulig å se argumenter for det.

Har man en dam som det ikke er mulig å komme seg ut av for hverken voksen fisk, yngel eller rogn stiller det seg etter hva jeg kan forstå annerledes, men hvilken glede vil man egentlig ha av å fiske slike steder mer enn en gang eller 2?

Selv fikk jeg brasme og vederbuk for første gang i går, i Mjøsa hvor den vel har vært i alle tider. Dette var jo ikke akkurat 10-20 kgs fisk, men brasma veide litt over 2 kg og flere av vederbukene over 1,5 kg. Selv om dette er langt større fisker enn ørretene og abboren jeg vanligvis fisker må jeg si at dette fisket var kjedelig sammenliknet med det jeg er vant til. Jeg ser ikke helt at noen har glede av å få spredd ulike karpefisker eller gjedde, for den saks skyld, til enda større områder enn der de allerede finnes.

Jeg er klar over at det finnes endel tildeller av meningsløse ørretutsettinger og jeg synes heller ikke at det har noe som helst for seg...

Hilsen en kjedelig, ordinær sportsfisker.

PS: Jeg praktiserer hovedsaklig CR, dreper bare det jeg planlegger å spise innen kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det?

Fikk dere noen svar etterhvert??

Jeg setter pris på å ha varierte fiskemuligheter men synes det er ille at artsspredning har ødelagt så mange ørret/røye-vann.

Jeg er bosatt på toten og her finnes det ikke lenger et eneste brukbart røyevann og brukbare ørretvann er det svært langt mellom.

Mort, derimot, finnes overalt...

Jeg er klar over at det ikke akkurat er ørekyt eller gjedde dere ønsker å spre, men artsspredning kan ha så uheldige konsekvenser at det nesten er umulig å se argumenter for det.

Har man en dam som det ikke er mulig å komme seg ut av for hverken voksen fisk, yngel eller rogn stiller det seg etter hva jeg kan forstå annerledes, men hvilken glede vil man egentlig ha av å fiske slike steder mer enn en gang eller 2?

Selv fikk jeg brasme og vederbuk for første gang i går, i Mjøsa hvor den vel har vært i alle tider. Dette var jo ikke akkurat 10-20 kgs fisk, men brasma veide litt over 2 kg og flere av vederbukene over 1,5 kg. Selv om dette er langt større fisker enn ørretene og abboren jeg vanligvis fisker må jeg si at dette fisket var kjedelig sammenliknet med det jeg er vant til. Jeg ser ikke helt at noen har glede av å få spredd ulike karpefisker eller gjedde, for den saks skyld, til enda større områder enn der de allerede finnes.

Jeg er klar over at det finnes endel tildeller av meningsløse ørretutsettinger og jeg synes heller ikke at det har noe som helst for seg...

Hilsen en kjedelig, ordinær sportsfisker.

PS: Jeg praktiserer hovedsaklig CR, dreper bare det jeg planlegger å spise innen kort tid.

Det har gått fra vondt til verre.

De har fått nye og dypere skyttergraver. I tillegg har de minelagt alt rundt seg med byråkratiske landminer.

Eneste håp er å infiltrere fa..skapen for å drive lobbyvirksomhet, mobbe inkompetente stolvarmere vekk fra sine stillinger.

Altså: Infiltrasjon, agitasjon og revolusjon!

Våre krav skal få moskva tesene til å ligne en lett forespørsel fra ei speiderjente :)

Til kamp brødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg mottok skuffende lite kritikk for innlegget mitt.... Hadde ventet teppebombing :D

Kanskje det bedrer seg i morgen...

Ja, kanskje det bedrer seg i dag...? :) Jeg synes jo egentlig at innlegget ditt var ganske godt jeg, du gir jo selv uttrykk for en helt annen forståelse for at dette problemet er mer nyansert enn norske myndigheter gjør! At DU synes ørret er mer spennende enn 2-kilosbrasmer og 1,5kilosvederbuk er da helt OK (jeg er jo tilbøyelig til å mene det samme, hvis brasmene bikker tre kilo derimot blir saken kanskje en annen...!? :) ). Poenget er som andre har vært inne på at det ene ikke nødvendigvis utelukker det andre. Det må være rom for å lage et mer variert tilbud til norske sportsfiskere, som også er mer i tråd med de ulike naturmiljøene. Med andre ord, i vann egnet for ørret skal vi naturligvis satse på det. I vann som er best egnet for karpe eller suter satser vi på det. Og i vann egnet for gjedde og abbor satser vi på det. På denne måten kan vi få i pose og sekk. Å bruke uheldig spredning av mort, ørekyt eller liknende som argument mot et slik syn er jo mildt sagt usaklig. Det er jo INGEN sportsfiskere, uansett hvilken art de foretrekker å fiske etter, som ønsker en slik spredning. Men problemet her hjemme er jo at myndighetene synes å sette likhetstegn mellom småvokste arter som mort og ørekyt, og attraktive sportsfisk som karpe og suter. Dette avslører jo hvor lite oppdatert norske myndigheter egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje teppebombingen uteble fordi du ikke provoserte nok ?

Du kunne jo for.eks ha gjort som en gjorde her tidligere,nemlig å sammenligne innvandringspolitikken med

politikken når det gjelder nye arter.

Bare i år ventes en innvandring av asylsøkere på 18 000 personer.Det tilsvarer en liten norsk småby.

I tillegg kommer mange andre innvandrere og folk med familiegjenforening.

De samme argumentene kan brukes mot innvandring som mot spredning av nye arter.

Innvandrerne har med seg mange sykdommer.De voldtar våre søstre og døtre.De dreper våre sønner og brødre.

De selger dop og narko til våre barn,som får sine liv ødelagt.

Dette er også en biologisk invasjon som truer stedegne "arter".

Men i følge myndighetene er denne biologiske invasjonen en berikelse.

Når myndighetene hevder at denne biologiske invasjonen er en berikelse,hvordan kan de da vente å bli trodd

når de da hevder at noen karper,solabbor,karuss og ørekyt i noen fiskevann er katastrofe ?

Fremmede arter som må utryddes og fordrives ?

Som det ble hevdet i et tidligere innlegg så er dette to biologiske invasjoner,som har mange likhetstrekk mht. til konsekvenser.

Men myndighetene håndterer disse biologiske invasjonene helt forskjellig.

Myndighetene har en utfordring når de skal forklare hvordan en tilstrømming av tusenvis av mennesker med tilhørende sykdommer,skal være

en berikelse mens en håndfull fisk i et tjern eller vann skal være en katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble hevdet i et tidligere innlegg så er dette to biologiske invasjoner,som har mange likhetstrekk mht. til konsekvenser.

Men myndighetene håndterer disse biologiske invasjonene helt forskjellig. Myndighetene har en utfordring når de skal forklare hvordan en tilstrømming av tusenvis av mennesker med tilhørende sykdommer,skal være en berikelse mens en håndfull fisk i et tjern eller vann skal være en katastrofe.

Mener du dette i fullt alvor? Du har jo et poeng rent biologisk, men man er rimelig nedsnødd hvis man ikke innser at man må behandle mennesker og dyr forskjellig. Du mener kanskje at man skulle begynne å avlive mennesker som lider og da, på lik linje med hvordan man avliver dyr som for eksempel er nedgriset med olje...?

Man behøver ikke trekke parallellen til mennesker for å påvise at myndighetenes politikk i forhold til spredning av arter er rimelig hul og inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å kunne se ting i perspektiv.

Det handler også om pedagogikk og psykologi.

Jeg snakker kun om det rent biologiske og ønsker forøvrig ikke å avlive noen,, - ikke en gang meningsmotstandere...

De rent biologiske fellestrekkene er åpenbare blant annet mht til spredning av alvorlige sykdommer,trussel mot stedegne "bestander" etc.

Mitt poeng var bare at myndighetene har en pedagogisk utfodring når de skal forklare hvorfor noen få kaper i et vann skal være en trussel, mens

tusenvis mennesker med alvorlige sykdommer er en berikelse.

Et annet poeng er at vi risikerer at folk ikke tar det med fremmede arter på alvor,hvis man argumenterer på to forskjellige måter om det som i utgangspunktet er samme problemstilling.

Nemlig biologiske invasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å kunne se ting i perspektiv.

Det handler også om pedagogikk og psykologi.

Jeg snakker kun om det rent biologiske og ønsker forøvrig ikke å avlive noen,, - ikke en gang meningsmotstandere...

De rent biologiske fellestrekkene er åpenbare blant annet mht til spredning av alvorlige sykdommer,trussel mot stedegne "bestander" etc.

Mitt poeng var bare at myndighetene har en pedagogisk utfodring når de skal forklare hvorfor noen få kaper i et vann skal være en trussel, mens

tusenvis mennesker med alvorlige sykdommer er en berikelse.

Et annet poeng er at vi risikerer at folk ikke tar det med fremmede arter på alvor,hvis man argumenterer på to forskjellige måter om det som i utgangspunktet er samme problemstilling.

Nemlig biologiske invasjoner.

Jo, myndighetene har en pedagogisk utfordring når det gjelder deres skremselspropaganda vedrørende skadevirkningene av innførsel av FISKEarter, all den tid disse vel er marginale i Norge til nå, totalt sett. Men innvandring av mennesker kan neppe kalles en invasjon, og selv om det biologisk sett kan sies å stride noe mot prinsippet om stedegenhet (et argument jeg mener man overselger i forbindelse med laks), er det da slett ingen ny art vi "innfører" når mennesker flytter til landet, selv om enkelte later til å mene nettopp det! Jo da, det er viktig å se ting i perspektiv, men man gjør bare vondt verre ved å trekke inn menneskelige problemstillinger inn i dette, selv om du som sagt har et poeng rent biologisk. Og grunnen til dette er nettopp av psykologisk og pedagogisk art. Dette er et ALT for følsomt tema, og derfor vil budskapet på forhånd være dømt til å "drukne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslører min uvitenhet ved å spørre:

Hva godt kan karpen tilføre et vann hvor det finnes andre arter fra før?

Karpe vet jeg absolutt ingenting om bortsett fra hvor snodig den ser ut... Med tanke på nilsius sin vinkling er vel det å snakke om utseende noe skummelt :P

At karpe er noe annet enn mort og ørekyt forstår jeg. Det faktum at karpen er storvokst i motsetning til disse er ikke nok til å gjøre spredning av karpe til en bra ting.

Tidligere i tråden nevnes det at den kan bli en viktig ressurs på sportsfiskemarkedet. Det kan det nok være noe i, men de mest optimistiske anslagene av dens markedspotensiale er nok helt urealistiske...

Hilsen en uvitende, kjedelig og tradisjonell sportsfisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva godt kan karpen tilføre et vann hvor det finnes andre arter fra før?

Karpe vet jeg absolutt ingenting om bortsett fra hvor snodig den ser ut... Med tanke på nilsius sin vinkling er vel det å snakke om utseende noe skummelt :)

At karpe er noe annet enn mort og ørekyt forstår jeg. Det faktum at karpen er storvokst i motsetning til disse er ikke nok til å gjøre spredning av karpe til en bra ting.

Tidligere i tråden nevnes det at den kan bli en viktig ressurs på sportsfiskemarkedet. Det kan det nok være noe i, men de mest optimistiske anslagene av dens markedspotensiale er nok helt urealistiske...

Karpen er tilpasset et liv i næringsrike vann i lavlandet, og kan på slike steder utnytte nisjer som i de fleste slike vann blir relativt lite utnyttet i dag. Den tilfører for så vidt ingen direkte økologisk "nytte" ut over dette. Hvorvidt karpe ser snodig ut kan jo diskuteres. Vi er ganske mange som synes karpe er en av de vakreste fiskene som fins, se for eksempel tråden Swimmen med karpfen i utlandet-seksjonen.

Men i den grad karpe utnytter nisjer få fiskearter i dag gjør i Norge, innebærer jo at vi har et uutnyttet potensiale i forhold til å kultivere mange norske innsjøer etter våre behov. Og mange vann som i dag er å betrakte som "verdiløse" sett fra et sportsfiskeperspektiv kan potensielt bli suverene fiskevann dersom man satte ut karpe. Og av de par hundre vannene der karpe faktisk fins allerede er det få om noen skadelige virkninger observert. Erfaringene fra NOEN store vassdrag i Nord-Amerika er ren skremselspropaganda, og har neppe noen relevans for Norge. Derfor er det mange av oss som ønsker at man skal ha en mer pragmatisk tilnærming til disse tingene, og om ikke satse på karpe i større stil - noe jeg også mener er bare tull - så ihvertfall satse litt mer systematisk i et utvalg av lovende vann i kulturlandskapet i Sør-Norge, der karpene faktisk har noe å gjøre.

Og en grunn til at man her bør begrense seg er nettopp det du skriver om at markedspotensialet i Norge enn så lenge er nokså begrenset. Men det vil utvilsomt bety en fin ny mulighet for en økende skare av fiskere som faktisk er interessert i dette, som et ypperlig alternativ til andre muligheter.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpen er tilpasset et liv i næringsrike vann i lavlandet, og kan på slike steder utnytte nisjer som i de fleste slike vann blir relativt lite utnyttet i dag. Den tilfører for så vidt ingen direkte økologisk "nytte" ut over dette.

Hvordan er faren for spredning av arten dersom den settes ut kontrollert i enkeltvann i et vassdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er faren for spredning av arten dersom den settes ut kontrollert i enkeltvann i et vassdrag?

Karpen er helt i utkanten av sitt mulige utbredelsesområde i Norge, og nesten vel så det. :) Risikoen for spredning er minimal nesten uansett hvor man setter den ut, rett og slett fordi dens reproduksjonsevne her i nord er ytterst begrenset (trenger over 17C i en måned for å få vellykket klekking av rogn, og den påfølgende vinteren bør være mild for at den nyfødte yngelen skal kunne overleve). Men siden karpen kan bli styggammel, 70 år+, kan bestanden bestå av de samme individene i flere tiår. Har man en liten reproduksjon, som er suksessfull kanskje hver tiende år i snitt, kan dette være nok til å holde ved like en liten bestand. Så dette er uansett C&R fiske. Men for å være på den sikre siden og for å minimalisere risikoen for spredning bør jo arten fortrinnsvis introduseres i vann med lite nedslagsfelt, og helst så langt ned i vassdraget som mulig. Og det er jo stort sett på slike steder den har noe å gjøre uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil karpen klare seg i vann hvor det finnes en stor bestand av gjedde?

Den vil nok klare seg greit. Egentlig bare gunstig at det er gjedde tilstede, da den vil redusere den lille risikoen som måtte være for overbefolkning. Erfaringene fra vann med suter er jo relativt entydige, det er i de vannene som også har gjedde hvor de største individene dukker opp. Så gjedda er positiv og er bare med og "foredler" bestandene av karpe. Og karpene er kjent for å være ganske "smarte", og er generelt mindre utsatt for gjedde enn for eksempel mort. Dessuten vokser karpene såpass raskt at de som overlever relativt raskt blir så store at de ikke lenger er å betrakte som gjeddemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil nok klare seg greit. Egentlig bare gunstig at det er gjedde tilstede, da den vil redusere den lille risikoen som måtte være for overbefolkning. Erfaringene fra vann med suter er jo relativt entydige, det er i de vannene som også har gjedde hvor de største individene dukker opp. Så gjedda er positiv og er bare med og "foredler" bestandene av karpe. Og karpene er kjent for å være ganske "smarte", og er generelt mindre utsatt for gjedde enn for eksempel mort. Dessuten vokser karpene såpass raskt at de som overlever relativt raskt blir så store at de ikke lenger er å betrakte som gjeddemat.

Kan noe egentlig bli for stort til å være gjeddemat? Har selv opplevd at gjedde på 4 kg har blitt angrepet av større gjedde...

Ikke tolk dette som at jeg er for spredning av karpe, men her på toten er det ihvertfall et tjern som er altfor næringsrikt(det er ihvertfall utrolig gjengrodd), har en grei bestand av gjedde i tillegg til mort og abbor og som har demning ved utoset så utstrømningen fra tjernet er sterkt begrenset. Høres dette ut som forhold hvor du vil mene at utsetting av karpe kunne være formålstjenelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe egentlig bli for stort til å være gjeddemat? Har selv opplevd at gjedde på 4 kg har blitt angrepet av større gjedde...

store karper blir alt for tykke for gjeddene...

Ikke tolk dette som at jeg er for spredning av karpe, men her på toten er det ihvertfall et tjern som er altfor næringsrikt(det er ihvertfall utrolig gjengrodd), har en grei bestand av gjedde i tillegg til mort og abbor og som har demning ved utoset så utstrømningen fra tjernet er sterkt begrenset. Høres dette ut som forhold hvor du vil mene at utsetting av karpe kunne være formålstjenelig?

I teorien ja, i praksis nei. Jeg mener Toten er for langt inn i landet, generelt med for lange og strenge vintere, og dermed kort vekstsesong. Voksne karper vil nok overleve, men selv om vannet er næringsrikt vil nok veksten bli så som så. Skal dere sette ut karpefisk der oppe vil jeg nok heller anbefale karuss. Og med gjedde burde jo muligheten for store karuss være tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien ja, i praksis nei. Jeg mener Toten er for langt inn i landet, generelt med for lange og strenge vintere, og dermed kort vekstsesong. Voksne karper vil nok overleve, men selv om vannet er næringsrikt vil nok veksten bli så som så. Skal dere sette ut karpefisk der oppe vil jeg nok heller anbefale karuss. Og med gjedde burde jo muligheten for store karuss være tilstede.

Jeg planlegger på ingen måte utsetting av fisk i området :)

Mine spørsmål er av ren nysjerrighet :P

Vann med karuss finnes i området, bl.a. er Bergstjern på Brandbu bare en liten svipptur unna.... Hva skjedde forresten med det vannet?? tidligere var det ofte å lese om store individer derfra...

Se også her: Karussfiske på Eiktunet

Den fisken finnes visstnok også i begrensede omfang i enkelte andre vann i området uten at jeg har oversikten over hvilke.... aldri fisket etter den, aldri fått den :lol:

Jeg synes bare at emnet i denne diskusjonen var interessant og tenkte at ejg kunne lære litt ved å prøve å stille spørsmål her. Jeg tror at jeg begynner å forstå littegrann men altfor lite til å kunne ha særlig sterke meninger. Mener fremdeles at forsiktighet er en dyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.