Gå til innhold
Fiskersiden

Hummingbird matrix 17 X Ekkolodd


maxima
 Share

Recommended Posts

Vi har lurt på å kjøpe et matrix 17 x ekkolodd.

Syntes det virker bra til under 2000,-. Eller stemmer ikke det ?

Det har jo 320*320 skjerm oppløsning, 20 og 60° svinger. 300w RMS og mulighet for å utvide med Gps og Weatherstation-

Har også vurdert 15 X, men føler 17X gir mer for pengene?

HVa syntes dere.

Hvilken svinger anbefaler dere ?

Dette skal vel hovedsaklig brukes i sjøen, er hekksvinger ok ?

HVordan fester man det i såfall. Har sett en avhandling om hvordan man fester innvendig svinger :-)

Takker om noen gidder svare .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det er mange som har denne typen. Noen som har ekkolodd de er fornøyd/missfornøyde med ?

Bare så at 17X ser ut til å gi mye for pengene, men kommer nok noe over 2000,- med svinger, men av det jeg har sett må man f.eks opp i over 3 000 for tilsvarende modell av Eagle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Har ingen erfarenhet av Matrix men verkar ju vara ett bra lod. Hade gått för M17. Ingen mening att köpa ett för litet lod bara för att spara en krona eller två. Jag har själv ett Garmin som verkar motsvara det du är intresserad av. Om man inte går på allt för stora djup så är det helt ok för att pejla djup och kolla bottenförhållanden. Med för stora djup menar jag 200-300 meter. Häckgivare funkar fint om du är nogrann med installationen och vill borra två små hål i båten. Annars har de flesta producenter en givare man kan sätta mot durken utan att borra hål i skutan. Hoppas att råden gör dig lite säkrare i ditt val av lod. Lycka till.

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg ringte noen leverandører og sjekket litt. De fleste mente 17x var et meget bra ekkolodd, men en leverandør mente jeg til den prisen like godt kunne gå for et profft. Furuno LS 4100 var visstnok en god klasse over, men det koster borti 3000,- . Vet ikke om det bare var et salgstriks ?

Det er bedre enn nødvendigt, 800mtr dybde har jeg ikke tenkt å fiske på :-) . Men han mente kvaliteten var vesentlig bedre !

Av hva jeg har hørt, så er da hummingbird også til å stole på i mange år ? Hadde ikke tenkt å passere 2000,- med så mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen har og jeg har hvert vårt Matrix 35 som vi er godt fornøyd med, husk bare å skru av Fish-ID hvis du ser etter stimer som evt. predatorer følger. Driftssikre og greie ekkolodd til prisen.

Når det gjelder svinger, hva slags båt har du ? Husk at svingeren MÅ sitte foran propellen, ellers får du bare støy og feilavlesninger.

På en båt med påhenger eller hekkaggregat er hekksvinger helt OK, på en båt med fastaksel, kjøl og ror ville jeg gått for en gjennomgående svinger. Innvendig montering for avlesning gjennom skroget (altså uten hull i skroget) blir fort unøyaktig, kommer an på tykkelsen på skroget etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.