Gå til innhold
Fiskersiden

Konservering Av Agnsild


Gjest Trond
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Gjest gjørs

Grattis med flott fi... nei, du fikk ikke noe nei. Hehe. Men å klare å oppbevare sild i halvannen mnd i kjøleskap må betegnes som en suksess. Agnet sitter fortsatt godt på kroken?

Jeg har lest i andre kilder at å salte agnet dagen før fisketuren er ett godt triks om man skal bruke sild eller makrell, nettopp for å fjerne litt av væsken og gjøre agnet mer velegnet for kasting.

Ligger det fortsatt i kjøleskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Jepp, agnet har jeg i poser i kjøleskapet. Ser ut som jeg har stoppet all mikrobiologisk aktivitet. [ :) ]

Sitter knallgodt, enkelte av filetene har faktisk tørket såpass at skinnet har blitt rynkete.

Litt kult at det er så holdbart under bruk også, 3 - 4 kast uten at det går istykker.

Ser fram til å prøve det på flere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"Syntes bare dette var verdt et forsøk, i verste fall har jeg sløst bort 14 kr på havsalt. []"

pluss 17 timer effektiv fisketid, pluss prisen for et par kilo sild, pluss tiden det tok å komme seg frem og tilbake til fiskeplassen, pluss tiden det tok å skrive disse innleggene, pluss jobben du har hatt med silda.

Men verste fall har jo ikke inntruffet

:D

Gratulerer med ny art!

Uten forandring ingen fremgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Fått noe på krokene da Rexhunt??

Finfin rapport foresten, stå på!

Joda, to av svarthåene ble tatt på premiekrokene. Hmmm... Trodde jeg nevnte det i den oppdateringen. :o

De av dere som sliter med å få flatfisk kan jo ta dere en tur til oss i de indre delene av Trondheimsfjorden, her er det meget langgrunt og vi får flyndre overalt, men vi sliter litt med å få fisk på mer enn 4 - 5 hekto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det noe igjen av oljen i fisken etter at den er saltet? Blir det noen oljefilm på vannet når du lårer ned agnet?

Ser helt klart fordelene med dette, men fjernes fiskeoljen vil vel agnet forringes ganske mye som agn?

Skikkelig artig med slike forsøk. Må sies å være ganske vellykket forsøk ja! :blink:

måtte bare legge inn ett nytt inlegg for å få epost varsling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Blir det noe igjen av oljen i fisken etter at den er saltet? Blir det noen oljefilm på vannet når du lårer ned agnet?

Ser helt klart fordelene med dette, men fjernes fiskeoljen vil vel agnet forringes ganske mye som agn?

Skikkelig artig med slike forsøk. Må sies å være ganske vellykket forsøk ja! :blink:

måtte bare legge inn ett nytt inlegg for å få epost varsling. :)

Jeg mistenker at saltet har dratt ut det meste av fettet fra silda, ellers hadde det vel begynt å harskne etter to måneder i kjøleskapet. Kjenner nesten ikke noe av den kjente sildelukta, agnet lukter bare "fisk". :) Den brutale saltinga får ta skylden for det, jeg regner med at ei drøy ukes opphold i saltet hadde vært nok.

Jeg mener at forsøket er vellykket fordi jeg oppnådde det jeg ville i utgangspunktet, et (langtids)holdbart agn. Kan bare ikke skryte av de helt store resultatene enda, men jeg har fortsatt noe agn igjen så muligheten er jo helt klart tilstede.

Har fått noen ideer til hva jeg skal og hva jeg ikke skal gjøre neste gang. Skal blant annet prøve med makrell, den går jo i oppløsning enda raskere enn silda. Hadde også vært morsomt å prøvd å salte ned hele agntyver, dvs småsei og lignende som er 12 - 15 cm langt og kan være et mareritt iblant. Mye av denne plagsomme småfisken er jo så stygt kroket at den kakkes og kastes til måkene, da kan jeg jo like gjerne beholde den og bruke den til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit merkelig nok en stund med å få skrubba, jeg også :blink: Nå er det tidvis vanskelig å ikke få skrubbe B)

Prøvd i brakkvannsområder, Martin? :)

Ja holder på i flere områder hvor det skal gå an å få Skrubbe, den dukker nok opp snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Ved nærmere ettertanke, og etter å ha sjekket en matvaretabell fant jeg ut at saltsild inneholder like mye fett som fersk vintersild.

Det er nok det at agnsilda har tørket såpass mye som gjør at det ikke lukter noe særlig. Etter å ha ligget en stund i vannet under fisking har det trukket mye vann og fått tilnærmet normal tykkelse igjen, det fine er at agnet fortsatt er "hardt" og sitter godt på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Du drar jo fortsatt fisk på spekesilda di, så den funker nok fint enda. Tirsdag skal jeg ut å prøve med opptint makrell igjen, men jeg vet ikke hvor enda. Men kystmeite, det blir det.

Har du fiska for mye med tungt utstyr i det siste? Tennisalbue? Eller surcastingalbue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Du drar jo fortsatt fisk på spekesilda di, så den funker nok fint enda. Tirsdag skal jeg ut å prøve med opptint makrell igjen, men jeg vet ikke hvor enda. Men kystmeite, det blir det.

Har du fiska for mye med tungt utstyr i det siste? Tennisalbue? Eller surcastingalbue?

Pådro meg tennisalbuen under ei helg med heftig fluefiske, ca 35 timer med fiske iløpet av 3 døgn. Og det hjelper IKKE å kaste med surfstanga alt for ofte kjenner jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest RexHunt
Enkelt å legge inn rapport når du slipper bilde og lange tekster... :D

Bedre lykke neste gang. :)

Ja ikke sant. :)

Skal ut idag også, tar med tre stenger til svarthå-plassen. Håper på Fisk-O-Rama så jeg blir kvitt agnet og kan begynne på et nytt prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.