Gå til innhold
Fiskersiden

Småflekket rødhai!!!! Sandebukta


kjetillund
 Share

Recommended Posts

Var ute en liten tur på isen i dag og. Fikk bra med fisk, men ingenting spesielt. Kom i snakk med en annen fisker, han hadde en bror som satte garn her om kvelden og han hadde fått skater og pigghå. På vei hjem gikk jeg bort der garnet står og for et sjokk!!

5 skater og en rødhai lå igjen på isen[:0][:0][:0]

1888_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/903/1888.jpg

1884_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/903/1884.jpg

Ingen store, litt mindre enn den jeg fikk i går.

1885_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/903/1885.jpg

Fisken tipper jeg var på like under kiloen

1886_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/903/1886.jpg

1887_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/903/1887.jpg

Denne rakkeren vil jeg ta på stang!!!

Selvfølgelig veldig synd at folk kaster slik fisk på isen, i stedet for å sette dem ut igjen, men holdingen her er litt sånn. All fisk skal dø..

Garnet var satt ganske nærme land. At han fikk 5 skater tyder vel på at skata jeg fikk i går ikke var noen slenger, men at det er mulig å få her i bukta.

Småflekket rødhai er vel aktiv i mørket? Vurderer sterkt å ta en tur i kveld og prøve!

Og det værste var jo at garnet var under 10 meter langt. Enten en kjempe tilfeldighet, ellers må det jo være mer slik fisk her.

Noen som er med på nattfiske i kveld[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig kult sikkert for garnfiskeren, nå kan han si at han har fått hai og flatfisk.

Bruker dere spark på isen, eller er det for risikabelt? Regner med at flytedress/redningsvest og isbrodder er obligatorisk?

Jeg og har lyst på skate.... I barteland er vannet nå moccafarget så langt man ser, men en illeluktende sild vil kanskje friste likevel.

Gjørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg sett lignende på isen mange ganger tidligere også,spesielt tilbake på 70 tallet da det var en del gode isvintre.Da kunne det ligge hauger med død pigghå, og slengere av småflekket.Disse artene var jo ansett som en plage,og ble følgelig ikke returnert.Den gangen var hele fjordsystemet fullt av til dels meget stor pigghå(største jeg har sett var på 7,7),men det virker som om den bestanden nå er helt borte.Hvis jeg ikke husker helt feil så var vel N.rek. på piggskate en kort tid holdt av en fisk tatt ved Holmestrand(den rekorden har vel holdt seg i Oslofjorden hele tida?).

Hører stadig om skater på garn i områdene her,men de blir merkelig sjelden tatt på krok.Har lagt ned masser av timer på nattfiske gjennom flere år men aldri fått skater,bare småhai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Dette syns jeg er et veldig trist syn. Greit nok at man aldri vet hva som går i et garn og at man kan bli "irritert" hvis man får ting man absolutt ikke vil ha, men å slenge fisk fra seg på isen slik, er for meg å ha litt forakt for naturen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sett i perspektiv er jo dette ikke en forferdelig tragedie. Tyvfisket rundt omkring Norge av yrkesfiskere kan være en tragedie, dette blir jo mer ett avvik eller en liten kuriositet. Fisken kunne vært død i garnet eller som StadJon sa... man kaster vekk ufisk.

Selv om dette er den ypperste fisken av alle for meg, vil det ikke være slik for alle. Jeg er sikker på at det er vanlig å kaste karpefisker i grøfta når man fisker etter o store ørret, akkurat som jeg kaster sypiken til måkene når den biter på store sirkelkroker med sild. Jeg har også til gode å behandle slimål og småsei med yderst forsiktighet. Ser heller lite til at folk på kystmeite har med avkrokingsmatte, selv om dette sikkert også foregår.

Men for all del.... trist syn, det synes jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gjørs

Men sett i perspektiv er jo dette ikke en forferdelig tragedie. Tyvfisket rundt omkring Norge av yrkesfiskere kan være en tragedie, dette blir jo mer ett avvik eller en liten kuriositet. Fisken kunne vært død i garnet eller som StadJon sa... man kaster vekk ufisk.

Setter man de feile tingene i det rette perspektivet kan man få mye til å bli ubetydelig.

For meg føles dette litt som å komme inn på doen på McD eller hvorsomhelst og oppdage at fyren før deg har lagt flere meter kabel uten å trekke i snoren.

Hvis disse fiskene var døde i garnet og fiskeren uten interesse, så greit nok. Da blir det sportsfiske/fangstredskap diskusjonen, og den er vi vel ikke ute etter her.

Men på samme måte som KIS tidligere idag i en annen tråd pirker i noen for å slenge fra seg en 3kg pigghå ved fiskeplassen han besøkte, synes jeg det er på sin plass med noen [xx(][xx(] etter å ha sett en garnfisker uten tæl til å rydde etter seg.

sitat:Jeg er sikker på at det er vanlig å kaste karpefisker i grøfta når man fisker etter o store ørret, akkurat som jeg kaster sypiken til måkene når den biter på store sirkelkroker med sild. Jeg har også til gode å behandle slimål og småsei med yderst forsiktighet. Å "plage" fisker er grunnlaget for hobbyen vår men man bør uavhengig om fangsten er liten, stor, ekkel eller sjelden, ha en grunnleggende respekt i måten man behandler fisk på. Om det nå gjelder gjennutsetting eller avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes dere det er ille at noen kaster noen illeluktende små skater på isen? den overlevde nok aldri garnet, ikke haien heller. har fått en del av dem i garnet selv, ikke er dem gode å spise heller. er jo bra måkene får litt mat også. det som ble hevet der er jo som en liten fis i vinden. når trålerene sorterer bort fisken som er under 3 kg så er det snakk om flere tonn fisk som går til spille. det er tragedie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett art så er det en ukultur blandt fiskere i dette området, folk hiver all fisk på land for å ligge å dø. Dette fordi endel "tullinger" anser sandflyndre, skrubbe, knurr og i dette tilfellet småflekket og skate for å være ufisk. Og da må vi jo selvfølgelig knerte det, så slipper man denne dritten på kroken ved en senere anledning. Alle er seff ikke slik, men endel folk som dette har jeg selv stått ved siden av i holmestrand. Og garnfisket i holmestrandsfjorden er jo rene texas-opplegget, de oppfører seg jo rent aggresivt mot sportsfiskere hvis man fisker der de har tenkt å sette garnet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.