Gå til innhold
Fiskersiden

Ütsetting av karpe


 Share

Recommended Posts

OK, i denne tråden fjerner vi all moral og etikk forbundet med utsetting av karpe. Håper allikevel jeg kan få svar på et par spørsmål uten å ramle inn i diskusjoner om hva som er den beste sportsfisken osv...

Spørsmålene er:

Vil utsatt karpe ikke reproduseres dersom vanntemperaturen ikke er rundt 25 grader over et par dager???

Hva er et godt vann som karpen kan vokse seg stor i med hensyn på vegetasjon andre fiskeslag osv???

Vil utsetting av karpe i et begrenset antall individer ha noe som helst innvirkning på næringsbalansen i sjøen siden karpen ikke reproduseres???

Og til sist vil alle karper unntatt hybrider og koi bli like store med likt næringsgrunnlag, feks karpene i kasut kunne de nådd 10 kg i et riktig vann feks ulsrud, hvor er forresten ulsrudkarpene tatt fra???

Og til sist dropp all etikk og moral kun et tenkt eksperiment, alt det andre er diskutert i andre tråder. håper på en del svar av alle karpeviterne???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, fiskene på Ulsrud, Damtjern og kasutt kommer fra samme sted, så svaret ditt er ja, karpene fra Kasut kan bli 10 kg+.

I KAsut reproduser karpa, men den krever over 20 grader for å gyte. All karpe i Norge gyter, problemet er at rogn og yngel må ha flere uker med 20 grader+ for å kunne overleve, og det er det ikke mange vann som tilfredsstiller.

Et godt vann har mye vegetasjon og et mylder av småorganismer som, snegler, dammusling, fjærmygg som karpene kan beite på. Vannet bør heller ikke være for stort med tanke på gjenfangster.

Eneste innvirknng vi har observert så langt er at karussen blir større etter karpe ble introdusert i vannet. Ellers virker det ikke som karpe og suter går veldig godt sammen. Vannet bør også ha endel predatorer i form av gjedde og abbor.

Lykke til med søknaden[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Jepp i værste tilfelle (eller kanskje beste), vil du få et par vellykkede gytinger og vips så er vannet fullt av tusenbrødrekarpe.

Kasut har da produsert fisk på 5 kilo, og det er ikke store pytten....

Mulig dette har med mystiske forsvinninger å gjøre,,,,,, men en fisk på 5 kilo i en så liten dam anser jeg for å være bra ;-) Slike små pytter er jo fine yngle-dammer da![ :) ]Slike trenger vi flere av. I tilegg, dammen skal være svært liten for å klare å holde 20 grader...

Mulig jeg missa spørsmålet[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg slang meg på litt feil her...... Vanets størrelse har ofte alt å si. 1. det er gjerne predatorer i større vann, og 2, vannet vil aldri holde 20 grader over lengre perioder. Mao, små pytter uten predatorer blir ofte yngledammer, store vann med predatorer blir som damtjern og ulsrud. Hva med noe midt i mellom?, dammene på nesodden holder gjerne 20 grader pluss lenge.... og det er få predatorer. ;-) Interessant.... ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Tror jeg slang meg på litt feil her...... Vanets størrelse har ofte alt å si. 1. det er gjerne predatorer i større vann, og 2, vannet vil aldri holde 20 grader over lengre perioder. Mao, små pytter uten predatorer blir ofte yngledammer, store vann med predatorer blir som damtjern og ulsrud. Hva med noe midt i mellom?, dammene på nesodden holder gjerne 20 grader pluss lenge.... og det er få predatorer. ;-) Interessant.... ;-))

Interessant?, javisst. Skal det ikke allerede være fler av vannene på odden det allerede er karpe i. Flere rykter skal ha det til det.

Opps Lak, nå sporer det av igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morten sier kmmer dette ab på størrelsenpå vannet, næringsforhold og mere. Men, ja du kan ende opp med et vann med mengder av 100 grammere. Men du kan også få et vann der mesteparten av ynglen dør og du vil kanskje få et vann med mye 2-3 kilos fisk. Og til slutt kan du få et vann hvor all ynglen dør og du vil få ett vann med kjempekarper.

Men næringstilgangen er viktigst av alt. Mye fisk + lite næring = tusenbrødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp og både ål og stingsild finnes i mange vann. Begge er ytpregede rognspisere.

Kasut har jo i tillegg til alle de små en liten bestand av større fisk.

Første året vi fisket på Kasut, etter utsettingen, var det ikke blitt noe av formeringen til suteren. På den tiden kunne vi nappe opp ubegrensede mengder småkarpe. Desverre kom suteren og utkonkurrerte karpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

OK, i denne tråden fjerner vi all moral og etikk forbundet med utsetting av karpe. Håper allikevel jeg kan få svar på et par spørsmål uten å ramle inn i diskusjoner om hva som er den beste sportsfisken osv...

Spørsmålene er:

Vil utsatt karpe ikke reproduseres dersom vanntemperaturen ikke er rundt 25 grader over et par dager???

Hva er et godt vann som karpen kan vokse seg stor i med hensyn på vegetasjon andre fiskeslag osv???

Vil utsetting av karpe i et begrenset antall individer ha noe som helst innvirkning på næringsbalansen i sjøen siden karpen ikke reproduseres???

Og til sist vil alle karper unntatt hybrider og koi bli like store med likt næringsgrunnlag, feks karpene i kasut kunne de nådd 10 kg i et riktig vann feks ulsrud, hvor er forresten ulsrudkarpene tatt fra???

Og til sist dropp all etikk og moral kun et tenkt eksperiment, alt det andre er diskutert i andre tråder. håper på en del svar av alle karpeviterne???

Hmmmm, !!! Moral og etikk til side.

Utsetting av fisk som ikkje naturlig allerede eksisterer i det enkelte vann/elv/Dam/Tjern, er STRENGT FORBUDT, og kan bøtelegges eller i verte fall ende med fengselstraff. All utsetting av fisk SKAL meldes fra om til miljøvernavdelingen i fylket, og godkjennes før det utføres.

Desverre, så er Norge den siste sosialkommunist stat, så grunneiere har ikkje rådighet over sine fiskevann og dammer. Til og med utsetting av fisk i hagedamm er forbudt.

På ein annen side. karpe trenger vann som holder ca 20 grader før den gyter. Tiden det tar før rognen klekker er avhengig av vanntemperatur. Rognen trenger x antall temperaturdøgn. d.v.s. at tiden det tar før rognen klekkes er avhengig av vanntemperatur. Forøvrig, så vil for varmt vann, eller for kaldt vann ta livet av rognen, mens rognen i utgangspunktet kan tole ganske stor variasjon i vanntemperaturen. De nøyaktige tallene for karpe, kjenner eg ikkje. men eg tror at eksempelvis ørret skal ha 90 døgngrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsetting av fisk som ikkje naturlig allerede eksisterer i det enkelte vann/elv/Dam/Tjern, er STRENGT FORBUDT, og kan bøtelegges eller i verte fall ende med fengselstraff

Strengt forbudt selv om det finnes fisk av samme slag der fra før også... Men regner med at du snakker om aure - og da er jo alt lov ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultivere et vann for sportsfiske er en våt drøm for mange, men uvitenhet og fordommer setter en effektiv stopper for slike prosjekter.

For at man i det hele tatt skal få lov til å sette fisk, så må man ha godkjent leverandør av arten. Dette medfører at man i dag må eventuellt til Sverige. Noe jeg tviler på blir lov over natta.

Da er det mest trolig at man kan bruke noen av fiskene i de dammene som har vellykkede gytinger. Om det blir påvist noen som helst sykdom i disse dammene er det ganske kjørt for de dammene når det gjelder mulighet for å bruke den fisken som settefisk.

DERFOR er det utrolig viktig at disse dammene som inneholder slektninger av den norske karpebestanden får være i fred for hodeløse utsettinger av karpe eller andre arter.

Så den IDIOTEN som har tilført solabbor i kasut har i realiteten skrotet vannet som en mulig kilde for settefisk. :lol: Grattis til DEG din GJØK :lol:

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den IDIOTEN som har tilført solabbor i kasut har i realiteten skrotet vannet som en mulig kilde for settefisk. ;) Grattis til DEG din GJØK :)

Helt enig. Det var det jeg hadde i tankene når jeg skrev om mye ørret i Kasut også

De få av karpeyngelen som overlever solabboren kommer til å bli spist av ørreten.

Greit å forhindre at man får et tusenbrødrevann,men alternativet er enda værre.Nemlig at den norske

kapebestanden ikke reproduserer seg og dør ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, !!! Moral og etikk til side.

Utsetting av fisk som ikkje naturlig allerede eksisterer i det enkelte vann/elv/Dam/Tjern, er STRENGT FORBUDT, og kan bøtelegges eller i verte fall ende med fengselstraff. All utsetting av fisk SKAL meldes fra om til miljøvernavdelingen i fylket, og godkjennes før det utføres.

Desverre, så er Norge den siste sosialkommunist stat, så grunneiere har ikkje rådighet over sine fiskevann og dammer. Til og med utsetting av fisk i hagedamm er forbudt.

Naturligvis er de etiske sidene rundt utsettinger og spredning av dyrearter viktig, men trådstarter understreket at vedkommede ikke var ute etter dette i denne tråden, men heller mer de praktiske, biologiske sidene. Og dessuten har de etiske sidene så til de grader blitt diskutert i ørten andre tråder på forumet. Og ja, skal man sette ut fisk må man naturligvis få dispensasjon, noe man kan få gjennom grundig planlegging, og å skrive en søknad til fylkesmannen.

Mulig jeg ikke helt oppfatter ditt syn på saken, men den siste setningen synes å være i sterk motstrid mot det du skriver først. For det virker som du først forsvarer loven om at det er et generelt forbud mot å sette ut fisk, noe jeg for så vidt er enig i (men jeg mener man bør ha en annen enn dagens policy når det gjelder unntak..). På den andre siden virker det som om du klager over at grunneier ikke har større råderett over sin egen eiendom. Forstår du ikke at en slik utvidet råderett er i direkte motstrid mot forbudet om å sette ut fisk?

Hvis vi først har en lov som forbyr spredning av fisk, så legger jo det sterke begrensninger på hva grunneieren kan gjøre med sitt eget vann. Sånn MÅ det være. Loven er lik for alle, uansett om man er grunneier eller ikke, og loven må overstyre private interesser. Jeg mener ditt syn her bærer preg av en åpenbar og svært utbredt misforståelse av hva grunneierretten egentlig innebærer, og at denne vel så mye innebærer et økt ansvar som en økt rett. For det første; enhver grunneier eier et område med samfunnets velsignelse, den private grunneierretten er innført (demokratisk) som et praktisk system som gavner samfunnet, ikke for å "belønne" enkeltmennesker. Og ingen grunneier kan gjøre hva man vil med sin egen eiendom. Man lever ikke i et vakuum. Jeg kan ikke gjøre hva jeg vil med mitt eget hus. Jeg må søke fellesskapet om godkjennelse når jeg skal gjøre større endringer/inngrep. Sånn er det med skogeiendommer og vann også. Ja, der er det jo enda viktigere all den grunneiere ikke bare forvalter sin egen eiendom, de forvalter vår felles naturarv. Derfor er det tradisjonelle synet der grunneiere betrakter eiendommen som en personlig eiendel, som en bil eller ei klokke og der man nærmest har full rett til å stille seg over lov og rett og skalte og valte med som man vil, et HELT misforstått syn. Og et slik syn er ihvertfall fullstendig inkompatibelt med loven mot spredning av arter.

I dag sikrer allemannsretten at vi alle har lov til å gå som vi vil på annen manns eiendom, vi har lov til å sette opp telt, vi kan plukke bær og sopp som vi vil. Og inntil for ca 100 år siden gjalt også det samme når det gjelder jakt og fiske. Retten til jakt og fiske ble overført grunneierne på slutten av 1800-tallet fordi man ønsker økt kontroll med jakt og fiske for å hindre at bestander ble ødelagt (for eksempel var spilljakt en utbredt og katastrofal jaktform på 1800-tallet). Denne retten ble med andre ord ikke overført til grunneierne fordi det var en "naturlov" som tilsa at de skulle ha denne retten, eller fordi samfunnet ville "belønne" grunneierne.

Og til slutt, tilbake til trådens tema; karper kan teoretisk reprodusere i temperaturer ned mot 15 grader, men i praksis må temperaturen være over 17 grader for at de skal kunne reprodusere. Optimum ligger normalt mellom 20 og 25 grader, men det er ganske stor (genetisk) variasjon når det gjelder temperaturtoleranse hos karpe, et (evolusjonært) resultat av at arten er til de grader spredd over det meste av kloden og på ulike breddegrader. Dermed har det utviklet seg lokale temperaturtoleranser. Karper i Skandinavia tåler kaldere vann enn karper satt ut i Afrika!

Karpeeggene trenger ca 60 døgngrader, dvs at de klekker etter tre døgn i 20 graders vann. Og ett ekstra døgn før klekking reduserer overlevelsesrisikoen dramatisk, uavhengig av om egget tåler den lavere temperaturen eller ikke. Og selv om karpene kan gyte i 15 graders vann, som noen andre her er inne på trenger yngelen gunstig temperatur over et tilstrekkelig langt tidsrom for å overleve. Men vanntemperaturen på sensommeren er høy nok over et tilstrekkelig langt tidsom til at karpeeggene klekkes, og yngelen overlever noen uker, med mindre de blir spist opp. Og som med de fleste andre arter er nok dødeligheten svært høy. Men selv om de første leveukene er et trangt nåløye å komme gjennom for karpeyngelen er den aller viktigste faktoren den første vinteren. Hvis vinteren blir spesielt streng og/eller karpeyngelen ikke har klart å vokse seg tilstrekkelig stor i løpet av sensommeren, har den som regel ytterst små muligheter til å overleve den første vinteren. Og dette er hovedårsaken til at karpene sliter med reproduksjonen så langt mot nord som Norge. Her snakker vi om et enormt frafall, der kanskje bare et par egg per million overlever og vokser opp til voksen fisk. Og her ligger noe av forklaringen på hvorfor karpen produsere så mange egg, flere hundre tusen egg kan en stor hunnfisk produsere. Men kanskje klimaendringene vil føre til at karpene blir bedre tilpasset å leve i Norge? Aldri så galt at det ikke er godt for noe!!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvilke temperaturer er nødvendig for at karpene skal overleve?

Jeg tenker da om det ville vært mulig å få karper til å overleve i Prestvannet i Tromsø?

Krever de en lang sommer for å overleve, eller er de hardføre på lik linje med karussen som overlever her oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø er nok på grensen av hva som går, men det er jo Karpe i Finland, og der er vinteren like streng om ikke enda strengere....?

mener den Finske rekordfisken "Jussi" var noe over 16 kilo.... :)

Men er vel nesten på grensen til "fiskeplageri" å sette en Asiatisk fisk ut nord for polarsirkelen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke temperaturer er nødvendig for at karpene skal overleve?

Jeg tenker da om det ville vært mulig å få karper til å overleve i Prestvannet i Tromsø?

Krever de en lang sommer for å overleve, eller er de hardføre på lik linje med karussen som overlever her oppe?

Det er jo tidligere i tråden gjort rede for kravene for reproduksjon hos karpe i relativt stor detalj. Ut fra det må vel konklusjonen bli at karpene neppe vil kunne reprodusere i Prestvannet. Men voksne karper vil helt sikkert kunne overleve i Prestvannet, selv om veksten kommer til å bli ytterst beskjeden. På tross av at karper kan spise i temperaturer ned mot null grader, kreves temperaturer over ca 8 grader for at de skal kunne legge på seg. Og hvor stor del av året er det såpass høye temperaturer i Prestvannet? Fra midten av juni til begynnelsen av oktober? Og det er jo naturligvis en fare for at karpene ville mistrives, selv om det på den annen side ville være slik at de ville kunne bli gamle fordi stoffskiftet ville blitt redusert til et minimum i såpass kaldt vann. Livet ville gått på sparebluss bokstavelig talt. Og siden karpene ikke ville reprodusert ville de heller ikke fått sjansen til å (genetisk) tilpasse seg det kalde vannet.

Den endelige konklusjonen må derfor være at karper i Prestvannet er en dårlig ide, skjønt på den annen side gjør de neppe noen skade. Og risikoen for spredning eller skader på andre fiskebestander er ikke-eksisterende, det måtte i så fall være at karpene tar med seg noen parasitter som lokal fisk ikke tåler. Husk også på at man helst burde flytte voksen fisk dersom det skulle ha noen hensikt, og erfaring viser jo at voksne karper som flyttes lettere rammes av viremia infeksjon, som jo kan føre til massedød. Så rådet må være å droppe denne ideen. Og uansett hvor liten skaderisikoen måtte være, tillatelse får man neppe, fordi dette vil bli vurdert som et meningsløst prosjekt.

Tromsø er nok på grensen av hva som går, men det er jo Karpe i Finland, og der er vinteren like streng om ikke enda strengere....?

mener den Finske rekordfisken "Jussi" var noe over 16 kilo.... :)

Men er vel nesten på grensen til "fiskeplageri" å sette en Asiatisk fisk ut nord for polarsirkelen :blush:

Jo men den finske karperekorden er tatt langt syd i Finland, i Helsinki-området. Selv om vintrene kan være svært strenge så er sommerne tilsvarende varme. For øvrig er jeg tilbøyelig til å være enig at det er fiskeplageri sette ut varmeelskende fisk nord for polarsirkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.