Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeitetreff i Trøndelag i April?


 Share

Recommended Posts

Begynner jo å bli en del kystmeitere i Midt-Norgen å, så jeg leker littm ed tanken av å arrangere et kystmeitetreff. Plass er ikke fastsatt enda,men har noen muligheter. Alternativene som faller meg inn først og fremst er:

*Skarnsundet: her har man ypperlige muligheter for fiske fra land. både steinbit og havmus er mulig innenfor kasterekkevidde fra verandaen på overnattingssted. Tas også stor hvitting og hyse området. Det finnes også vanvittig fine plasser for både stor torsk og pen flatfisk en kort kjøretur unna.

*Osen(Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag): uutforsket område mtp kystmeite helt i havgapet. vet det er tatt stor torsk,piggvar,storsei og veldig pen lyr fra båt her. i tillegg har jeg sett en del breiflabb og lange på grunt vann under dykking. området ser også veldig tiltalende ut med tanke på flatfisk generelt. Også muligheter til å nå større dyp (100+) i nærheten.

*Otterøya(Namsos kommune): Plass med uttallige muligheter. Campingplassen ligger på Aglen, med havgapet rett ut. Har fått en del lange,samt pen torsk her. Også muligheter for micromeite her. Videre er det plasser rundt øya som kan levere både hågjel og skater. Har også rapporter fra dykkere om drøye lokk av noen rødspetter, lomrer og veldig fine kveiter i kastehold fra land..

Om andre har noen bedre forslag, så bare kom med dem. dette er bare lufting av en ide jeg har tenkt på lenge, og legger ut dette for å høre om det er noen interesse for å møtes å dyrke vår interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert og håper å kunne være med på datoen som blir satt. Husk alle sammen, Trøndelag huser både sør- og nordfisk. Delelinjene mellom artene går ofte gjennom barteland, slik at mangfoldet i dette området kan være stort. Bare se på artslista til Vilhelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Begynner jo å bli en del kystmeitere i Midt-Norgen å, så jeg leker littm ed tanken av å arrangere et kystmeitetreff. Plass er ikke fastsatt enda,men har noen muligheter. Alternativene som faller meg inn først og fremst er:

*Skarnsundet: her har man ypperlige muligheter for fiske fra land. både steinbit og havmus er mulig innenfor kasterekkevidde fra verandaen på overnattingssted. Tas også stor hvitting og hyse området. Det finnes også vanvittig fine plasser for både stor torsk og pen flatfisk en kort kjøretur unna.

*Osen(Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag): uutforsket område mtp kystmeite helt i havgapet. vet det er tatt stor torsk,piggvar,storsei og veldig pen lyr fra båt her. i tillegg har jeg sett en del breiflabb og lange på grunt vann under dykking. området ser også veldig tiltalende ut med tanke på flatfisk generelt. Også muligheter til å nå større dyp (100+) i nærheten.

*Otterøya(Namsos kommune): Plass med uttallige muligheter. Campingplassen ligger på Aglen, med havgapet rett ut. Har fått en del lange,samt pen torsk her. Også muligheter for micromeite her. Videre er det plasser rundt øya som kan levere både hågjel og skater. Har også rapporter fra dykkere om drøye lokk av noen rødspetter, lomrer og veldig fine kveiter i kastehold fra land..

Om andre har noen bedre forslag, så bare kom med dem. dette er bare lufting av en ide jeg har tenkt på lenge, og legger ut dette for å høre om det er noen interesse for å møtes å dyrke vår interesse.

Hei Vilhelm

Har du et forslag til plass for meite på Otterøya? har tenkt meg ut en tur i morgen å prøve laks utstyret med sildefilet.

April passer dårlig med jobben(turnus), eller så hadde jeg vært med på meite treff, sikkert vært veldig lærerikt.

mvh

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at jeg får anledning til å delta på noe treff i april, men ønsker likevel å komme med ett forslag til hvor treffet kan være: Rissa/Fosen. Har hytte i området, (flagg på kartet) og det finnes mange fine plasser for allsidig fiske. Legger ved ett kart med noen eksempler.

23092004085625Xt827779D995.jpg?84

Merket av på bildet:

1) Utløp lakseelv.

2) "bergan" Litt bratt å komme seg ned på denne tiden av året, men med fine plasser for kystmeite.

3) Strømmen er kjent for å være en bra plass for å prøve seg etter sjøørret.

I tillegg, er fjorden ganske dyp. Mellom punktene 2 og 3 (muligens litt lenger ut) Er dybden over 200 meter.

Fikk blant annet denne brosmen på 6,5 kg der i fjor:

200920050305189sY1dgRj4Q5j.jpg?84

Ellers finnes det jo også hotell rett i nærheten, som kanskje kan komme med ett godt tilbud på overnatting.

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=8058

Edit: blåste opp bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Jeg er ikke lokalkjent i Skarnsundet, men som jeg har forstått er det få plasser med god tilgjengelighet der. Overnatting på rorbuene er vel greit, men vet dere om plasser hvor vi kan ha treff? Eller er det meningen å spre folk rundt omkring?

Strømmen i skarnsundet kan også være så sterk at det blir problematisk å ha mange fiskere på samme plass (typisk hive ut til venstre og dra inn fra høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.