Gå til innhold
Fiskersiden

Temperatur ved gjedde ismeite


Ray
 Share

Recommended Posts

Det er alltid godt når man kommer frem til at man egentlig er enig Perca. [ :) ]

Grunnen til at jeg ikke fisker når det er så kaldt (og heller ikke råder andre til det) er at jeg ikke har den trackrecorden som du har Perca. Noe som medfører at dersom en 10 kilos (eller deromkring) biter på vil fristelsen til å ta bilder og slikt bli for stor i forhold til det å slippe den raskt uti igjen.

(samtidig som jeg er makelig anlagt og foretrekker litt varmere vær når jeg skal oppholde meg ute)

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det som en selvfølge at folk skjønner at innlegget mitt gjaldt gjedder som skal settes ut igjen... Matauk bedriver jeg selv, hvis jeg har lyst på gjeddekaker. Hvis du fisker etter gjedde i en så lav temperatur at hullet fryser igjen skikkelig innen du rekker å sette den ut igjen Perca, tror jeg du for det første har brukt VELDIG lang tid og for det andre ikke har hørt om produktet isøse, for det tredje har fisket i altfor lav temperatur??!

Som et eksempel, så fikk min nye pers på 6,5 kg selvfølgelig oppleve både veiing, fotografering og avkroking på isolerende sølvfolie og med et håndkle under som tok noen få minutter. Min første over 4 kg. Var mest mulig skånsom, og den svømte tilsynelatende uskadd avgårde.

Det var ca 5- grader. Når vi tok en ny tur nå på onsdag, fikk jeg opp en pen småtass på ca 1,5 kg. Den ble selvfølgelig kun avkroket umiddelbart mens jeg tok 1 stk bilde, og sluppet rett ut etter max 1 min på land... Rimelig unødvendig å utsette en 2 kilos gjedde for helle pakka, hvis man har tatt og dokumentert 3 over 10 kilo!

Man bør jo bruke litt sunn fornuft oppi gledesrusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye riktige innstillinger på folk her etter min mening om hvordan gjedde skal behandles![ :) ]

Men Perca da, det virker jo som du sitter inne med en del kunskaper om hvordan gjedda i bunn og grunn er bygd opp, da må du da fatte og begripe at man ikke bør meite gjedde som skal settes ut igjenn i -15 grader! Og kom ikke her og fortell meg at det går fort for seg med avkrokingen når det har rukket å fryse i hullet!

Ellers syns jeg som sakt det er fine holdninger og innlegg på folk som hittil har svart på denne tråden[ :) ] Håper flere melder seg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig klokt innlegg Akarls[ :) ] Håper mange leser dette!

sitat:Opprinnelig postet av akarls

Når det gjelder behandling av fisk som er ute av vannet, uansett om det er på is, i båt eller på land, så bør det selvfølgelig være så skånsomt som mulig hvis den skal settes ut igjen. På isen er det derimot større fare for skade på fisken, ihvertfall når det gjelder skader på hud, øyne og ikke minst finnene. Til forskjell fra oss er fiskens ytterste hudlag levende og er rett og slett en livsnødvendig beskyttelse mot feks. bakterier og sopp. Dette laget er veldig skjørt, spesielt på land. Selv håndtering av fisk med nokså tørre hender kan gi den skader på slimlaget som fører til sopp- eller bakterieinfeksjoner seinere, uansett hvor skånsomt man tar i fisken. Det sier seg da selv at å legge fisken på isen og kanskje også snøen kan gi den skader som er veldig uheldige, selv om det kanskje ikke tar livet av den. Når vi uansett setter fisken tilbake av sportsfiskehensyn er det jo viktig for oss at fisken ikke taper seg i kondisjon eller får seg en knekk som gjør at den blir mer mottakelig for sykdommer. Selv om man bruker avkrokingsmatte vil finner og slimlag fort fryse, derfor er det viktig å fukte fisken hele tiden; også om det skulle være plussgrader, men da for å hindre uttørking.

I diskusjonen om hva som fryser først mener jeg bestemt at finner er mye mer utsatt enn øyne og resten av slimlaget, spesielt hvis man bruker avkrokingsmatte (selv om det kanskje ikke er like livsnødvendig for fisken at finnene er i perfekt stand som øyne eller andre sanseorganer). Her tar det mye kortere tid før vevet begynner å fryse pga. at overflate/volum forholdet er mye større enn resten av kroppen, og varmetapet vil gå mye fortere her. En presis temperaturgrense for hva som er forsvarlig å bedrive c&r i syns jeg det er vanskelig å sette, spesielt siden fisken er utsatt for vindkjøling akkurat som oss. Men skal man først sette en grense er kanskje -5 fornuftig? Det er vel det de fleste går etter, og der er vel erfaring vel så viktig som teori syns nå jeg...

Når det gjelder problemer med at fisken ikke får nok oksygen tror jeg det i mange tilfeller er sterkt overdrevet. Kanskje ikke når det gjelder de skjøre laksefiskene våre, og muligens også abbor, men for gjedde mener jeg dette er et lite problem i forhold til uttørking, ihvertfall på isen eller vår og høst. Når fisken er relativt kald og det er kaldt og fuktig i lufta mener jeg at 5-10 min burde gå helt fint. Lenger tid trenger man som regel heller ikke hvis man har gjort seg litt klar på forhånd, selv om det skal tas en masse bilder av den nye nrek'en. Så lenge fisken holdes fuktig og ikke kastes rundt, men behandles forsiktig går det smertefritt. Hvis det har vært en spesielt lang og hard kamp bør man vurdere å kutte ned på tida på land, eller bruke karpesekk eller lignende hvis man har mulighet (selvsagt ikke på isen) til det, og ikke er helt klar for veie- og fotosession når fisken kommer på land.

Når dette er sagt så mener jeg selvfølgelig ikke at fisken bør være lenger på land enn absolutt nødvendig, men jeg vil påstå at det ofte er håndetringen mens fisken er på land som er det største problemet, ikke om gjedda er oppe i 2, 5 eller 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en gjedde opp på isen i mer enn 4-5minutter er uforsvarlig!! Man kan evt. trekke paralleller til mennesker som havner UNDER vann. Greit nok, de fleste overlever noen minutter bevisstløse under vann etter gjenoppliving. Men hjernen kan få store skader grunnet oksygenmangel. Hvorfor skulle ikke dette gjelde gjedda? Er hvertfall noe jeg har i bakhodet når jeg er på fisketur. Kjapt opp, kjapt uti igjen. It`s as simple as that....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Å ha en gjedde opp på isen i mer enn 4-5minutter er uforsvarlig!! Man kan evt. trekke paralleller til mennesker som havner UNDER vann. Greit nok, de fleste overlever noen minutter bevisstløse under vann etter gjenoppliving. Men hjernen kan få store skader grunnet oksygenmangel. Hvorfor skulle ikke dette gjelde gjedda? Er hvertfall noe jeg har i bakhodet når jeg er på fisketur. Kjapt opp, kjapt uti igjen. It`s as simple as that....

Dette er jo vanskelig å si sikkert ut ifra det man tror, men det er godt mulig at ei gjedde kan ligge på land i 10min hvis den blir fuktet godt uten at den tar skade av det. Men dette vet man jo ikke så da er det best å få den ut igjenn så fort som mulig! Dette er nok ikke ett område som blir forsket no særlig på så dette er sikkert ikke bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av el Toro

Veldig mye riktige innstillinger på folk her etter min mening om hvordan gjedde skal behandles![ :) ]

Men Perca da, det virker jo som du sitter inne med en del kunskaper om hvordan gjedda i bunn og grunn er bygd opp, da må du da fatte og begripe at man ikke bør meite gjedde som skal settes ut igjenn i -15 grader! Og kom ikke her og fortell meg at det går fort for seg med avkrokingen når det har rukket å fryse i hullet!

Ellers syns jeg som sakt det er fine holdninger og innlegg på folk som hittil har svart på denne tråden[ :) ] Håper flere melder seg på..

[ ;) ][ :D ][ :D ] Her har jeg tydeligvis vært svært lite presis når jeg skrev... Dersom hullet fryser igjen på den korte tiden det tar å avkroke ei gjedde, ja da er det for kaldt selv for meg! Men det jeg mente, var at hullet frøys til mens jeg ventet på at gjedda skulle bite, det tar ofte noe lenger tid! [:I] Sorry at jeg ikke formulerte meg tydelig nok!

Men jeg mener fortsatt at det tar så kort tid å avkroke ei gjedde at den ikke vil ta nevneverdig skade av det selv om det er 15 blå. Jeg tror at sannsynligheten for dyp kroking og påfølgende avliving er større enn mulighetene for livstruende skader på grunn av kulde selv i en temperatur på -15. Dette har jeg selvfølgelig ingen statistikk for, men er min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det er vel ikke en eneste sportsfisker som ikke trives med sportsfiske..?

Regner jo med dette jeg også, men når vi først begynte å diskutere etikk og moral syns jeg det er viktig å få fram at det er grunnen, noen edlere hensikter er det vel få som har når det gjelder sportsfiske. Og siden alt sportsfiske da kun er lystbetont, blir det en lek med liv som noen vil syns er uforsvarlig, andre ikke. Det blir uansett synsing mener jeg.

sitat: Jeg synes at det du skriver akarls, om å ha fisken på land i 5-10 minutter er helt forkastelig! Da har dokumentasjonsnivået av fangsten nådd sykelige dimensjoner om dette skulle være nødvendig! Jeg har nok tatt livet av mer fisk enn mange andre her på forumet og er sånn sett en stygging, men dette kaller jeg unødvendig pining av et individ og derfor helt forkastelig! Men vi har forskjellige verdier for hva vi mener er akseptabelt og jeg vil ikke påstå at du begår en feil om du, etter min mening, piner et levende individ unødvendig lenge.

Poenget mitt var hverken at man BØR ha fisken på land så lenge, eller at jeg selv bruker så lang tid til vanlig. Jeg mener rett og slett at fisken tar svært liten skade av det så lenge det ikke er kaldt nok til at hud/slim/finner/gjeller fryser, eller varmt i vannet. Ved lave temperaturer (men over 0 grader i lufta) klarer de fleste fisk seg godt på land i 10 min, men det er selvfølgelig ikke sagt at man bør ha dem så lenge oppe hvis det kan unngås. Og jo større fisken er, desto bedre, så lenge den behandles pent mens den er på land. Store fisk har et lavere metabolsk nivå enn liten fisk, og derfor også et lavere oksygenbehov enn sine mindre artsfrender.

I tillegg kan jeg legge til at jeg tok en prat med veilederen min om hva som er mest kritisk og fryser først på en fisk, hvis den ikke ligger direkte på isen. Han mente bestemt at gjellene var aller mest utsatt, spesielt hvis fisken ligger og gisper etter luft. Det stemmer bra med logikken i mine øyne, siden det da vil være en ny tilførsel av kald luft over gjellene, som jo er det stedet på fisken med tynnest "hud", og størst overflate/volum-forhold. Gjellene er jo selvfølgelig også det mest kritiske organet siden fisken puster med dem og den vil fort ta kvelden hvis de ikke fungerer.

sitat:Å ha en gjedde opp på isen i mer enn 4-5minutter er uforsvarlig!! Man kan evt. trekke paralleller til mennesker som havner UNDER vann. Greit nok, de fleste overlever noen minutter bevisstløse under vann etter gjenoppliving. Men hjernen kan få store skader grunnet oksygenmangel. Hvorfor skulle ikke dette gjelde gjedda? Er hvertfall noe jeg har i bakhodet når jeg er på fisketur. Kjapt opp, kjapt uti igjen. It`s as simple as that....

Så lenge det er oksygenbehovet du tenker på, så er det neppe uforsvarlig. Når det er relativt kaldt i lufta og vannet (forutsatt over 0 grader i lufta) vil fisken ha et lavt oksygenbehov, som neppe kan sammenlignes med mennesker, eller pattedyr generelt, siden vi tross alt har en konstant høy kroppstemperatur. I tillegg er oksygeninnholdet i vann så mye lavere enn i lufta at gjellene må være ekstremt effektive til å ta opp oksygen, og vil også ta opp noe oksygen fra lufta. Riktignok vil gjellestrukturen kollapse i luft og opptaket reduseres veldig mye, men et visst opptak av oksygen, og utskilling av CO2 vil det være. Ikke nok til å opprettholde oksygennivået i blodet til fisken, men mest sannsynlig mye bedre enn for oss under vann, og den vil derfor kunne overleve lenger på land enn vi kan under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til akarls, for å få hjerneskade så er det et krav at de må ha en hjerne... Sånn sett så tror jeg ikke at akkurat det er noen stor fare hos gjedda om den skulle få litt høyt co2 nivå i blodet [ :) ]

Joda, jeg er med på tankegangen om at gjellene kan være sårbare for kald luft, men min observasjon av gjeddene når det er kaldt er at det faktisk er mye lavere takt på "pustebevegelsene" når det er så kaldt som nå. Dette har vel noe med vanntemperaturen å gjøre og ikke lufttempen.

Det er vel ikke tilfeldigvis Borgstrøm som er din veileder? Bare litt nysgjerrig... [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

En ting til akarls, for å få hjerneskade så er det et krav at de må ha en hjerne... Sånn sett så tror jeg ikke at akkurat det er noen stor fare hos gjedda om den skulle få litt høyt co2 nivå i blodet [ :) ]

Joda, jeg er med på tankegangen om at gjellene kan være sårbare for kald luft, men min observasjon av gjeddene når det er kaldt er at det faktisk er mye lavere takt på "pustebevegelsene" når det er så kaldt som nå. Dette har vel noe med vanntemperaturen å gjøre og ikke lufttempen.

Det er vel ikke tilfeldigvis Borgstrøm som er din veileder? Bare litt nysgjerrig... [ :) ]

Joda, hjerne er jo selvsagt nødvendig for hjerneskade, har vel erfart såpass.. No brain no pain![ ;) ]

Og det er nok riktig som du sier, pustefrekvensen går nok mye ned når det er kaldt i vannet, så sånn sett er nok kanskje øyne og finner mest utsatt..

Jeg har ikke Borgstrøm som veilder nei, jeg studerer akvakultur og skriver masteroppgave på ernæring/fysiologi, mens han driver vel med fiskeforvaltning så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange meninger om dette temaet, noe som i første omgang er svært positivt. Vi er vel alle her enige om at fiskens helse går først når det gjelder alt fiske, selv matauk (kjapp avlivning). Det er da synd at en del har synspunkt som baseres på synsing og ikke vitenskap. Er ikke imot å ha meninger - og formidle dem, men jeg er skeptisk til meninger som ikke har noe form for biologiske holdepunkter.

Det er ikke gjort mye forskning på dette området, spesielt ikke i Norge. Når det gjelder undersøkelser på bass-arter og en del laksefisker, (alle kaldtvannsarter) er det funnet ut at bl.a.: Dødeligheten øker eksponentielt med eksponeringstiden (til luft); et studie på bekkerøye viste at svømmekapasiteten ved 60 sekunders lufteksponering ikke merket målbar nedgang i svømmekapasiteten, økte man derimot eksponeringen til 120 sek, sank svømmekapasiteten med 75 %.

Legger man til mengder akkumulert "melkesyre" som følge av kjøringen, og evt skader i av kroker, så har fisken både lettere for å ende opp som bytte (kanskje ikke bestemorgjeddene det snakkes om i denne tråden) eller bli utsatt for infeksjoner.

Temperatur har mye å si for overlevelse av c&r-praktisering; jo høyere temperatur, jo større dødelighet som følge av kroksår. Faren for infeksjoner er, logisk nok, mindre i kaldt vann.

En ting man kanskje ikke tenker på er at selv om fisken tilsynelatende svømmer friskt av gårde, så er ikke dette ensbetydende med at de overlever. Fangst-gjenfangst-undersøkelser viser at dødeligheten er høy for gjenutsatt fisk, selv om den er fisket av erfarne fisker, altså behandlet forsiktig.

Vi har også et punkt som ble tidligere nevnt her, (Alt om Fiske sin reportasje om at fiskeryggsøylen ikke er beregnet på å henge loddrett, spesielt ikke store fisker og spesielt ikke i ute av vannet!). (Dette håper jeg alle c&r-fiskere som bruker klepp har lest.) Stiller også spørsmålstegn til det såkalte "gjeddegrepet". Men det kan vi diskutere en annen gang.

Det er postet påstander om at gjedder tåler masse juling, det er greit nok i seg selv, men jeg mener at dette ikke bør være et påskudd for å ta seg god tid med fotografering og veiing. For selv om vi ser at gjedda svømmer ned i hullet igjen etter å ha blitt avkroket, veid og fotografert, er dette IKKE garanti for at den overlever til neste dag eller uke. Det er alt for lite konkret forskning på dette, til å generalisere med at f.eks: "5 minutter i luft ikke har noe å si."

MEN, jeg må understreke at heller ikke jeg er motstander av c&r. Jeg er derimot opptatt av at vi sportsfiskere er bevisste på hva vi driver med, også når det gjelder catch & release. Belastingen på isfisket fisk er ofte stor, og jeg håper at den gjengse sportsfisker heller er litt for forsiktig, enn motsatt tilfelle. Som sagt, fiskehelse går tross alt foran trofeene.

P.S. til Perca: gjedder har vel både hjerne, og er følsomme for for mye Co2 i blodet?

- Irvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Selvfølgelig har ei gjedde hjerne, men hvor avansert denne er kan nok diskuteres! Jeg vil anta at en gjeddehjerne i langt mindre grad enn en menneskehjerne vil ta skade av for høyt co2 innhold i blodet. Uten at dette skal være noen unnskyldning for å ha fisken unødvendig lenge på land.

Det var vel jeg som påsto at gjedda tåler mye juling, og det mener jeg fortsatt etter å ha sett hvilke utrolige skader som har leget seg og at fisken er i god kondisjon etterpå. Men som du helt riktig påpeker, så skal ikke dette være noen unnskyldning for å behandle den dårlig.

Hvis dere går inn på side 13 under Oslo-området og klikker på "Mjæroholics..." så kan dere se noen eksempler (bilder) på hvilke skader som gjedda kan ha blitt påført og fortsatt være i god kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.