Gå til innhold
Fiskersiden

Heading for "over there"


Audun
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Føler med dere gutter! Har hatt mine utenlandsturer som ikke har levert sjøl. Blanka i Ebro, og jeg og Ola hadde tilsammen over en måneds fiske på Irland uten tuna. Men neste tur kan selvsagt levere big time.

Ja...når det legges ned så mye tid, penger og krefter er det vrient straks det ikke leverer. Ikke det at all fisk skal havne i fanget på bestilling, men et visst utbytte er å foretrekke, i hvertfall når det dreier seg om fisk som i utgangspunktet er lette å fange. Espen fikk jo full uttelling, han landa en bronsehai på rundt 130 kilo i Auckland-gulfen. Selvfølgelig kroket også jeg en...og mista`n...

Én ting er i allefall sikkert: det skal satses beinhardt på hjemlige specimens i år, jeg skal fanden meg levere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...når det legges ned så mye tid, penger og krefter er det vrient straks det ikke leverer. Ikke det at all fisk skal havne i fanget på bestilling, men et visst utbytte er å foretrekke, i hvertfall når det dreier seg om fisk som i utgangspunktet er lette å fange. Espen fikk jo full uttelling, han landa en bronsehai på rundt 130 kilo i Auckland-gulfen. Selvfølgelig kroket også jeg en...og mista`n...

Én ting er i allefall sikkert: det skal satses beinhardt på hjemlige specimens i år, jeg skal fanden meg levere!

Gleder meg til artikkelen ihvertfall, og 5kg ål er jo kult uansett, selv om de blir mye større :D

HAr du noe spesielt du skal satse på her hjemme i år? Hadde vært artig om du hadde lagt ut litt om hvordan du "jobber" mot målet, tror mange har mye å lære av hvordan du gjør ting også FØR selve fisketuren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...når det legges ned så mye tid, penger og krefter er det vrient straks det ikke leverer. Ikke det at all fisk skal havne i fanget på bestilling, men et visst utbytte er å foretrekke, i hvertfall når det dreier seg om fisk som i utgangspunktet er lette å fange. Espen fikk jo full uttelling, han landa en bronsehai på rundt 130 kilo i Auckland-gulfen. Selvfølgelig kroket også jeg en...og mista`n...

Én ting er i allefall sikkert: det skal satses beinhardt på hjemlige specimens i år, jeg skal fanden meg levere!

Kjipt det der Audun, håper dere hadde en bra tur ellers da. Og noe fisk ble det da, selv om de blir adskillig større. Viser vel bare at det ikke bare er å hente fisken, det er enkelte variabler utenfor ens kontroll som må stemme også, spesielt når man har begrenset med tid til rådighet. Du får kjøre på her hjemme, nye arter blir vel litt vanskelig etterhvert, har ikke du tatt det som er? Du får ta den turen til Bergen vi snakket om her om dagen, så kan du yte litt nødhjelp til en stakkars nybegynner her sånn.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt det der Audun, håper dere hadde en bra tur ellers da. Og noe fisk ble det da, selv om de blir adskillig større. Viser vel bare at det ikke bare er å hente fisken, det er enkelte variabler utenfor ens kontroll som må stemme også, spesielt når man har begrenset med tid til rådighet. Du får kjøre på her hjemme, nye arter blir vel litt vanskelig etterhvert, har ikke du tatt det som er? Du får ta den turen til Bergen vi snakket om her om dagen, så kan du yte litt nødhjelp til en stakkars nybegynner her sånn.

Mvh Oz

Det skal vi klare å få til Åsmund :P Takker på det varmeste for sist prat, alltid like hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til artikkelen ihvertfall, og 5kg ål er jo kult uansett, selv om de blir mye større :D

HAr du noe spesielt du skal satse på her hjemme i år? Hadde vært artig om du hadde lagt ut litt om hvordan du "jobber" mot målet, tror mange har mye å lære av hvordan du gjør ting også FØR selve fisketuren :P

I teorien blir de mye større ja, men alle de ulike historiene vi har hørt om ål i 20kilosklassen tar jeg med en lastebil salt for øyeblikket. Det er klart: finner du det rette vassdraget bør du ikke være langt unna. Men jeg skal love dere, det å finne disse avkrokene er BEINHARDT arbeid, virkelig! Heldigvis har vi tatt mange gode bilder, ålene vi fikk var imponerende nok, i hvertfall for min del. Det er viktig å huske på at snittet for de normale åleforholdene ligger på rundt 4 kilo.

Når det gjelder hjemlige satsinger:

1) Glassvar: har funnet et par gode spots ved Åndalsnes.

2) Pigg- og kloskate: vil prøve meg i Namsos-traktene, skal skrive en tema-/bestillingsartikkel for Jakt & Fiske.

3) Sandkryper: vil ha den på artslista, mangler denne lille kuriositeten.

4) Bekkerøye: skal en tur til Vestheiene i overgangen mellom Telemark og Agder på seinsommeren. Også dette en bestillingsartikkel.

5) Blålange: Storfjorden på Sunnmøre.

Ellers blir det et iherdig søk etter nye perser på suter, karpe og sørv. Har også planer om å lande storbrasmen i år.

Hvis jeg klarer dette pluss litt til håper jeg å være oppe i 110 arter. Det skal bli spennende!

Håper å få dette til, fiskesuget og skriveinteressen har sjelden vært sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Surfa gjennom kanalane ikveld og stoppa litt tilfeldigt på hu blonde dama som lager programmer for TravelChannel-hun var på New Guinea tror jeg det var, og vasa rundt i en bekk. Plutselig snakka hu emd ei gammal dame som tømte litt fiskeblod i bekken de stod i. Og etter en liten stund pilte det med longfinned mellom bena deres :glare: De sto barbent i bekken og håndfora longfinnes, de største anslår jeg til 6kg+, løfta de litt opp og klappet på de....kult!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var tråden jeg lette etter ja :D ! Konkrete tips til plasser i NZ etter longfinned mottas med stor takk! Ditto gjelder steder for fiske av hai/skate fra land samme sted... Kjører NZ på langs i en måned november/desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.