Gå til innhold
Fiskersiden

Mye rart skjer når THK er på tur.


SMS
 Share

Recommended Posts

Guess who's back, back again?

Yes, SMS har endelig vært på fisketur for første gang på nesten 3 mnd! [:0]

11. og 12. februar var vi en gjeng i Trondheim Havfiskeklubb ute på fjorden for å "fisk tynnlin" som det heter her i barteland.

Stikkord: lange på wobbler, knekt stang og lyr, gromme hvittinger, hjertetrøbbel, kloakktorsk og utrivde gjeller!

Kronologisk fra lørdag 11.2:

Strålende klart vær og godt hvittingfiske frem til floa, så ble det dødt. Endte selv med følgende serie med hvitting: 2300, 1660, 1510, 1420, 1340, 1220, 1210, 1200, 990 og 970. I tillegg ble største hvitting for de 4 andre som var med hhvis: 1905, 1705, 1435 og 1060 - ingen endte med største hvitting under kiloen! Har sett enkelte på forumet her anbefale krok 1 og 1/0 til hvitting...brukte selv 8/0 Kensaki med 1-2 hele reker og ca en halv makrellfilet + blekkspruter og perler, fiska etter en glidende bom fra Veals. Hvis du vil ha hvitting på over 1500 g kan det være lurt å gå opp litt i agnstørrelse så man slipper småtassene, for ikke å snakke om hyser, sypiker og lusuer.

IMG_1387_2300.jpg

Hvittingen sin det!

IMG_1408.jpg

Trøtt stipendiot med stor hvitting etter kald dag på sjøen.

Tålmodige Terje søkte og søkte etter sei med bom og wobbler, sei fikk han ikke, men klarte kunststykket å få en lange på 1320 på bom og 14 cm Rapala Magnum mens han hila - ikke dagligdags akkurat.

Ble tregere fiske etter floa, men Ole Martin som hadde vært på byen og nachspiel i en campingvogn frem til 2 timer før utror, og hadde glemt agn, fiska kun med stingsild og sto for dagens hendelse. Etter å ha dratt et par sei i ørska får han bunnapp, røsker til og presterer å knekke stanga med et smell tross at han fisker med tynnline! [ ;) )]

IMG_1378.jpg

Ole Martin med nærmere 40 år gammel knekt glassfiberstang

Det blir munter stemning og mange bilder av Ole Martins over 30 år gamle glassfiberstang, men i det han sveiver opp får han på noe tungt. Han blir nødt til å kjøre fisken med stanga i 90 grader vinkel midt på, og etter noen minutter kommer dagens største fisk opp; en lyr på 4,62!

IMG_1381.jpg

IMG_1386.jpg

Den som ler sist ler best...Ole Martin vant dagen med denne lyren

Totalt denne lørdagen ble det tatt 10 arter: torsk, sei, lyr, hvitting, hyse, lange, kolmule, knurr, sypike og lusuer.

Søndag 12.2 startet dramatisk med hjertetrøbbel for den gamle ringreven Alan, og skipper bestemte seg for å snu for å hente medisiner tross Alans spake protester. Stemningen blant oss andre var enstemmig at vi ønsket å ta en Robinson og stemme han ut. Vi sa det var pga helsa, men mest fordi vi visste at han hadde endt klart sist dagen i forveien, og garantert ville vinne i dag nå som han hadde hjertetrøbbel også. Alan ga seg ikke og ble med på turen, som nå ikke gikk for langt unna Trondheim sentrum tilfelle ytterligere hjerteproblemer.

Fisket var tregere i dag, ble tatt noen hvittinger, og dessverre en som var enda større enn min fra dagen i forveien; Terje dro en på 2355 på pilk uten agn, sjekk den hvittingen skarrefolk! [ :D ] Noen som tvilte på meg da jeg sa at hvitting over 2 kg ikke er uvanlig ifm Hugos megahvitting på 2750?

IMG_1412.jpg

Terje med hvitting på 2355 g

Pga det trege fisket dro vi til et sted som kalles "rævholet" på godt trøndersk, fordi kloakken kommer ut her. Blir tatt en og annen stor torsk her, og storsei på sensommeren. Typisk nok fikk alle sammen småtorsk og enda mindre hyser, mens ringreven med hjerteproblemer dro en torsk på 9015 g - typisk, men ikke det minste overraskende for oss som har fiska med Alan før.

IMG_1410.jpg

Alan med "Rævholtorsken" sin

For å redde stumpene av denne turen (ble hvitting på 1675 og 1265 som beste på meg i dag) prøvde jeg med krok 16 og liten rekebit mtp små beskjedne bunnfisk. Ble bare småhyser først da jeg fiska rekebiten litt over bunnen, lot derfor agnet ligge på bunnen mens jeg begynte å rydde sammen. Glemte selvsagt at jeg hadde agnet ute i det tida var ute, kom på det i det jeg hørte motoren begynne å brøle og begynte å sveive som besatt. Kjente det var litt motstand først, men så kom båten opp i fart og det ble med et lite rykk lettere, og jeg tenkte at jeg hadde mista fisken. Men sannheten var en ganske annen og mer grufull:

IMG_1417.jpg

Er dette virkelig mulig?

IMG_1418.jpg

Flere her som har kjørt fisk så hardt at de regelrett har røska gjellene og svelget rett ut av den? Noen som mener det ikke er macho å fiske med krok 16 i sjøen?

Mange merkelige hendelser med THK denne helgen, men godt å være i gang igjen etter nesten 3 mnd fiskepause, og utrolig godt med ny pers på hvitting, tross Terjes fisk som var 55 g større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport og mange flotte hvittinger! Er vel få som betviler potensialet for stor hvitting i barteland,allerede på 70 tallet dro jo medlemmer av THK hvitting over 2,5.Skal en satse seriøst på storhvitting er det vel Trondheimsfjorden,Sunndalsfjorden og Romsdalen som teller.

8/0 krok til hvitting er vel noe uvanlig,men en stor hvitting er jo en rovfisk av rang,så hvorfor ikke?[ :D ]Bruker selv ofte Aki eller Big Mouth i 4/0,men så har jeg aldri rundet 2 kg heller.Har forøvrig ofte opplevd at selv om vi som agner får flest hvittinger,så har de største tatt på "rein" pilk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.