Gå til innhold
Fiskersiden

isbor


lurven
 Share

Recommended Posts

Godt å høre at Ur Rantala innfrir. Her i Indre Troms er det mellom 80 og 90 cm is nå. Takknemlig for hver gang jeg setter borret forsiktig i isen og borrer i vei. Etter noen triste turer med Morabor var det godt når jeg fant lyset. Har hatt mitt Ur 155mm nå i 5 år:-)

Ur ruler!

Skitt isfiske!

Endret av Theragra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal ha meg ny bor ja. Er lysten på å prøve UR sin men det kan jo bli fryktelig dyrt om man er på nye og ukjente vann og borrer i bunn. Mener dere å si at dere har UR bor med skjær som ikke er byttet på flere år?. Er vant til å bytte et par ganger i året med Mora.

Har hatt mitt UR 155mm i 5 år og ikke hatt behov for bytting ennå :rolleyes: På lengre turer har jeg derimot med ei ekstra krone hvis jeg skulle være uheldig å borret rett i en stein eller fjellbunn. Den ekstra krona fikk jeg kjøpt var ei gammel krone som var slip opp på Thorsov Sport i Oslo. Husker ikke prisen men synes ikke det var spesiselt dyrt den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg ny bor ja. Er lysten på å prøve UR sin men det kan jo bli fryktelig dyrt om man er på nye og ukjente vann og borrer i bunn. Mener dere å si at dere har UR bor med skjær som ikke er byttet på flere år?. Er vant til å bytte et par ganger i året med Mora.

Leirud tar 75kr for å slipe Ur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne Mora-spiralen med UR Rantanen blir vel rått parti. "Jakt og Fiske" hadde test av isbor for noen år siden, da fikk Spiralen terningkast 1 mot Rantanen 6, Mora Expert (Viking), derimot, fikk 5. Så det lå ikke mye etter UR i ytelse. Man får 3 sett kniver for det en krone koster, til gjengjeld er vel en krone mer holdbar.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligning av disse borra blir jo det enkleste da det ikke er så mange andre å sammenligne med :rolleyes:

Når det gjelder testing går jeg utifra at de har testa isborrene over lengre tid?

Hvis ikke blir det helt feil med tanke på at et nytt Mora borr borrer sikker greit de første turene :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe å diskutere i det hele tatt? Brukte Mora bor i flere år med flere skjærbytte i løpet av en sesong, så kjøpte jeg et UR rantanen 115 og har ikke angret et sekund. Det eneste å utsette på boret er diameteren, noe jeg fikk bevist på første turen og har nå gått til anskaffelse av ett 155 mm rantanen.

Må legge til at jeg ikke har prøvd andre elitebor en Rantanen, og vet ikke hva prisen er på disse heller, er disse dyrere en Rantanen så er det ingen tvil egentlig.

Speydork: går du igjennom den isen kan det kalles uflaks eller på tide med en slankekur.

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Gjest nlightn

hei , leste gjennom denne tråden , og har ett par spm.

skal fiske mye denne vinteren etter abbor 1kg+++ , så jeg lurer på hvilken diameter jeg burde kjøpe ,,er nemlig usikker på om 155 er nok eller om jeg burde gå for 205 , blir kun fiske med balanse og pimpel , da død mort er heller dårlig abbor mat...

avkrokningsmatte er bestillt. isbor gjennstår..

kommer til å ha noen innlegg her i løpet av vinteren og rapportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

hei , leste gjennom denne tråden , og har ett par spm.

skal fiske mye denne vinteren etter abbor 1kg+++ , så jeg lurer på hvilken diameter jeg burde kjøpe ,,er nemlig usikker på om 155 er nok eller om jeg burde gå for 205 , blir kun fiske med balanse og pimpel , da død mort er heller dårlig abbor mat...

avkrokningsmatte er bestillt. isbor gjennstår..

kommer til å ha noen innlegg her i løpet av vinteren og rapportere.

Ingen tvil. Kjøp 205 mm. Det er ikke så tungt å borre med når det er nytt eller nyslipt. Jeg sender borret til sliping en gang i året og det holder. Jeg fikk en abbor på 1950 g i vinter, og den fyllte 205 hullet godt. Jeg hadde sikkert fått lirket den opp av et 155 mm bor også, men sjansene for at du ikke klarer å styre fisken opp i hullet er mye større. jeg har mistet flere store abbor i iskanten, og det er surt. Særlig når man fisker med balansepilk er sjansene store for at en krok skal sette seg fast i isen, og da er løpet kjørt.

Hvis du går inn på linken som under, så ser du hvor lite klaring det var til fisken i 205 mm hullet.:P

http://storfisker.no/Forum/viewtopic.php?t=2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora har kommet med en nytt borr som heter Nova System som er et konkurranse borr.

Hvordan dette borret er,vet jeg ikke :)

Men etter å hatt samme UR borret i 15 år og bare bytta krone en gang (borret i stein) så får ingen meg til å bytte til noe annet :D

det stemmer det men det er mye dyrere en ur-borret, men tror ikke det er mye bedre. det viktigste når det gjelder isborr er ikke hva det heter, men det bør "skal" ha hel borrkrone ikke noe løsblad system :) Aktiv konkuranse fisker

Mora har kommet med en nytt borr som heter Nova System som er et konkurranse borr.

Hvordan dette borret er,vet jeg ikke :)

Men etter å hatt samme UR borret i 15 år og bare bytta krone en gang (borret i stein) så får ingen meg til å bytte til noe annet :)

det stemmer det men det er mye dyrere en ur-borret, men tror ikke det er mye bedre. det viktigste når det gjelder isborr er ikke hva det heter, men det bør "skal" ha hel borrkrone ikke noe løsblad system :D Aktiv konkuranse fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kjøp Rantanen uten tvil :blush: 205 mm

Koster litt,men det er det verdt :blush: Tror ikke du får den i delt..

http://www.leirudfiske.no/ Har :lol:

Glemte vel å nevne at der kun er UR som er aktuelt etter litt for mye utagering etter bruk av mora... I dag ble jeg så forbannet på det borret at det ble "borret" med øks.

Men 205 er ikke å få i delt? Ser jo det er løse kroner å få, kan en sette en 205 krone på et 115 bor?

Og jeg har lest at grønn type er å anbefale, hvordan er dette kontra blå og rød. Jeg pilker ikke mange gangene hver vinter, MEN hater at utstyr ikke fungere som det skal, enten det være seg isbor eller jig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg ikke sikker med delt 205 borr.Du kan sende en mail til Leirud og høre

:blush:

Du kan bruke 205 krona på 155 borret ikke 115.

Når det gjelder forskjellen på grønn og rød Rantanen så er grønn helsveisa epoxylakkert spiral og rød bare pungtsveisa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette da jeg har planer om å forsøke isfiske i vinter for første gang ... og jeg lar meg nok påvirke såpass til at det blir et UR bor på meg :)

Det jeg lurer på er størrelsen, er det mye mer pes å borre/dra med seg 205mm borret i stedet for 155mm? ... Jeg tenker slik at det vil sikkert holde med 155mm til mitt bruk i 99% av tilfellene, men det er litt surt hvis DEN fisken biter på (ref en abbor a lâ Jørgen Ø sin lenger opp her)... eller jeg kanskje begynner med ismeite etter større Gjedder etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble UR bor bestilt fra Leirud per epost så ankommer nok på nyåret.

Bestilte samtidig en issag fra ABRU. Så nå er det bare å borre 4X115mm hull og bruke sag for å få

et stort hull til ørreten :)

Var pen pris hos Leirud på UR 890 for 3-delt :lol:

Vanligvis pleier jeg å SE, KJENNE, STUDERE utstyr jeg ikke har brukt før, det være seg modeller eller

merke, men UR får så mye positivt her inne og ikke et eneste negativt blikk så tok sjansen på å bestille uten

å ha hatt det i hånda først...

Så nå er det bare å vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke mange fornøyde Mora eiere nei :) Vel , jeg har brukt Mora i alle år , dvs fra jeg lærte meg røyefiske i 6 års alderen og frem til i dag , og har aldri klaget. Kjøpte dog ett UR bor i fjor og det er jeg meget fornøyd med(bare så det er sagt) , men hva dere som sliter ut flere sett skjær på mora borene hver sesong driver med , ja det vil jeg helst ikke vite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.