Gå til innhold
Fiskersiden

Kilpa isbor


lars 2222
 Share

Recommended Posts

Tja, har testet Rantanen, Vanaja, Mora, Kilpa og Alea-borren temmelig grundig, og det er liten tvil om hvor gullet havner for å si det sånn. Ellers selger jo Biltema et bor også dersom man kun ser på prisen. Det fikk btw totalslakt i VL nylig. Men de gangene bladene tester bor er det alltid Rantanen som vinner. Jeg har hatt mitt 155 mm i snart 20 år nå, og det holder koken så det ryker ennå. Har skiftet krone noen ganger (er på min femte nå, men har en som reserve, så egentlig fire), uten at det har hatt noe å si. Både Kilpa og Mora ble jeg drittlei, da de stadig måtte slipes opp og ble sløve for ikke noe. Et Rantanen holder ved normal bruk og uten uhell i flere sesonger før det er aktuelt å slipe det. Og det koster ikke så mye mer heller, men de få hundrelappene er det jaggu verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevner Vanaja, CB. Jeg har ikke sett noen andre enn meg som har det, så de er neppe så utbredt. Jeg har et 100 mm Vanaja-bor (kjøpte ikke grøvre pga at da var jeg aktiv konkurransepilker...) som er 15-16 år gammelt. Det er lagd i aluminium tror jeg, hvertfall utrolig lett. Har funka lenge gitt :) Har slipt det opp noen ganger da...

Skulle jeg kjøpt bor nå så hadde det blitt Rantanen...

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oxo et Vanaja 125mm bor i aluminiun, med to ledd. Det er et bor jeg likestiller med et UR bor, 100%. Like raskt og like holbart skjær. I og med det er i alu. blir det noe mer svikt i borringa, men veier bare det halve. Synn det har gått ut. Skal prøve om Rantanen skjæret passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UR ,Kilpa eller mora spiralen, nei dere er nok på Jordet hele gjengen.

Det er kun ett bor som gjelder UR MORA!!!!

Bare se på vedlagte bilde. Legg merke til den elegante customiseringen med spjelking og strips. Hvis du ser nøye etter ser du luftehull på stammen rett under øverste spiral. (rusthull sier du nei, helt feil!! lufting pga varmgang i boret)

Legg også merke til den orginale fargen. Husmaling som dekker over det meste.

Beskyttelse av knivene i plast er for feiginger. Vi bruker plastpose med ett dynetrekk oppi!

Og det verste av allt boret borrer som en gud. brukte det senest for 2 dager siden. Skal selvfølgelig være med i helgen når vi skal ta en satsing!!

user posted image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Går vel an å bruke Rantanen krone på Vanaja

Ja det går men man må borre nye hull til innfestnings "skruen", da denne sitter høyere opp på ur boret. Har gjort dette selv, det har fungert i mange år. Synn de ikke produserer disse borene lenger, er litt mer min farge enn de ur borrene som har en litt for skev farge etter min smak[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd kilpa sjøl, men faren min hadde kjøpt det. Slik jeg skjønte det hadde ikke vært noen drømmeoppevelse når han testa det visst, borret dro seg visst ned i isen såpass at det blei bom stopp flere ganger. Hvis du også sier det var "hardt" å borre med, kan det vel tyde på skjæret er slipt med litt for "bratt" vinkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Borret ser jo bra og velbrukt ut, men stusser litt på veggen bak, ser ut som samme årgang:-('

Vegg - det er jo en dør - det er der Charlie sitter og skraper på døra når han ikke har vært ute og luftet fiskestengene på en stund. Blir fort kloremerker på dører og vegger av slikt - det vet jeg alt om! Godt Eirik kommer og slipper han ut på en fisketur på isen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helgens fiske over. Bendik hadde med sitt nye UR bor på Sandebukta. Han blei selvfølgelig grønn av misunnelse når ha så hvor bra UR Mora borret. Hans bor hadde selvfølgelig ingen mulighet til å følge med her.

Fisk ble det dårlig med men jeg fikk jo en ny art. Det er det absolutt ekleste jeg noen gang har dratt opp av vannet. Se egen sak som vil komme under Østlandet.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med CB. har selv hatt Kilpa, Mora og Vanaja bor tidligere. De ble raskt sløve, og fungerte heller ikke optimalt som nye. Har hatt Rantanen bor i rundt 20 år, og er superfornøyd med det. Et skjær er slitt ut, og et ble ødelagt da jeg var uheldig å boret i grus, men generelt er Rantanen-skjærene skarpere som nye, og de holder mye lenger på skarpheten. Så jeg hadde investert i de ekstra hundrelappene. Det er det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.