Gå til innhold
Fiskersiden

Når biter det ?


maxima
 Share

Recommended Posts

Det er mulig dette vil hjelpe litt, men jeg har hørt at snøen lager trykk på isen som igjen forandrer trykket i vannet som igjen forstyrrer/gjør fisken treg. noe i den duren.

På den annen side, hvem gidder å ta med snømåke og bli svett av å lempe 70cm snø hver gang man må borre hull (og de blir det gjerne mange av!)

ikke jeg hvertfall[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket mest rundt påsketider på isen. Og da har det vært mye bedre tidlig på dagen enn mot kveldinga.

Utover mot kveldsmørket har det bare blitt dårligere og dårligere, nå er det mulig det er spesiellt for området jeg bruker å fiske i , men jeg vet det er mange som drar hjem i 10:00 tia, for etter det mener de det er for sent. Akkurat det syntes nå jeg er litt drøyt da. Har hatt brukbart fiske utover til 16:00, og kanskje 17:00 tia, men rundt de tider har det som regel avtatt rimelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at det slett ikke er så dumt å måke opp noen kvadratmeter når du skal pilke på snødekket is. Jeg har prøvd dette litt sjøl, og har hatt grei uttelling, hvertfall på tryte (borre som dere sier..) og tildels på røya. Teorien var visst at fisken gjerne stilte seg i overgangen lyst/mørkt, og at hullet gjerne burde borres i dette "grenselandet". Jeg har derimot pleid å borre midt og dratt opp endel vann så isen blir enda blankere (og slipper mer lys gjennom). Det kan hende det gir mer effekt hvis det kan borres en dag eller to (flere?) i forveien også. Hvis teorien stemmer, kan det jo være pga at fisken søker seg mot lysere steder fordi det er høyere konsentrasjon av planteplanton, og dermed dyreplankton, der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ariakas

lurer på en tingmed det der egentli. vill ikke det da si att når du måker deg en fin plass for og fiske, så vill det jo lyse mye mere akkuratt der vill ikke da fiskene trekke ditt????

Trykket på isen vil ikke bli noe mindre pga. av det [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv pilket veldig mye i vinter og ser ikke noen spesiell sammenheng mellom når det biter egnetlig.. Er litt sånn derre gammelt svada, fisken biter kun når det regner opplegg.. Man må bare ut å prøve og kan ha forskjellige huggperioder hele dagen. Hadde et sjukt ørret raid fra kl 1230-1330 for 3 uker siden. Da var det helt dødt i 3 timer før.

Sist helg beit ørreten kun på ettermidagen når det mørknet.

Men i morgen skal jeg ut i båt etter ørreten, er drøyt å base i en meter med snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Trykket på isen vil ikke bli noe mindre pga. av det [ :( ]

JO JO[ :P ]

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Det er mulig dette vil hjelpe litt, men jeg har hørt at snøen lager trykk på isen som igjen forandrer trykket i vannet som igjen forstyrrer/gjør fisken treg. noe i den duren.

På den annen side, hvem gidder å ta med snømåke og bli svett av å lempe 70cm snø hver gang man må borre hull (og de blir det gjerne mange av!)

ikke jeg hvertfall[ :) ]

Er dette noe som er bevist att fiskt blir tregere når det blir høyere trykk? Isåfall var dette noe jeg aldri hadde trodd.(PS: det jeg skal spørre om nå er kanskje heeelt idiotisk men jeg lurer.hehe): Er det derfor det er bedre fiske når det regner(lavtrykk) og dårligere når det er fintvær(høytrykk)? Virker jo ganske logiskt igrun[:I]hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve spørsmålet er i utgangspunktet et mildt sagt generelt spørsmål og avkrever et like generelt svar. Men så enkelt er det ikke. Noen arter er morrapigge, andre er like gjerne på hugget mist på dagen, noen arter foretrekker høytrykk og godvær, andre kan like gjerne være mest aktive i gråvær osv. Dessuten er det forskjell på tida på året også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen isfisker, men mine erfaringer fra Mjøsa sier at ørret og åbbor helst biter fra morran av, jo lenger isen har ligget (skjeldent den ligger lenge her) jo senere ut på dagen kan en oppleve huggperioder.

I går bet det jevnt både ørret og åbbor fra morran og frem til kl 12.

22åbbor største ca 800 gram og 3 ørret 1-1.5kg....

Isen i sundet er ca 8 cm.... helt superb.

DOG!!! Det var en erfaren rev og IKKE jeg som var ute å lekte med balansepilk i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt vanskligheter med å tro at fisken ikke biter grunnet snøen som gjør det mørkt. Har bestandig fisketpå vann med snø, og røya har bitt som bare det. Om det er 20 cm eller 70 cm snø på isen skulle ikke gjøre forskjell på lysforholdene -tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som det er litt forskjell fra vann til vann når det biter, men jeg lar meg ikke stoppe av tidspunktet uansett. Men vet det er folk som ikke gidder prøve etter 12.

Snø på isen er jo ganske vanlig om vinteren da [ :( ], så de må vel ete littegrann selv om det er mørkt vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[8D]Uanset, nå drar jeg en tur til Vågå for å prøve røya. Kanskje tar jeg med meg spade. Blir faktisk påvirket av en del av disse innlegga, kanskje jeg bør måke litt gitt??

Det jeg har erfart, ang. bettet, er at røya biter best rett etter at isen har lagt seg, eller rundt den tiden røya gyter.

Det viktigste er at det er von i henganes snøre. Jeg har tidligere fått bevis for at man ikke får noe når en ikke prøver......eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.