Gå til innhold
Fiskersiden

Tempelhund


Deetuben
 Share

Recommended Posts

Etter hva jeg forstår så er dette et kinesisk produkt? Er dette hår fra en bestemt type hund?? Hva vet vi om oppdrett/avlivning av dette dyret?? Kinesiske metoder er ikke alltid like barmhjertige..

Hva da med det moralske aspektet fra oss som kjøper dette produktet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Etter hva jeg forstår så er dette et kinesisk produkt? Er dette hår fra en bestemt type hund?? Hva vet vi om oppdrett/avlivning av dette dyret?? Kinesiske metoder er ikke alltid like barmhjertige..

Hva da med det moralske aspektet fra oss som kjøper dette produktet??

Det er ikke mange som vil fortelle om denne "hunderasen". H.Nordling har jo stadig forbedrede utgaver av denne.

Hva mener du med det moralske ? At det er noen som har kosa med "vov-vov'en" ? Er det noen forsjell om den bjeffer eller "plystrer" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Ryktet skal vel og ha det til at hundene slaktes levende, noe sikkert flere dyr gjør rundt omkring i verden.

Fin kvalitet på tempelhund er fint skue, men om det fisker bedre enn rev, det skal være usagt.

Jeg tviler også på om tempelhund fisker bedre, men regner med at ErikR har en annen mening[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Ryktet skal vel og ha det til at hundene slaktes levende, noe sikkert flere dyr gjør rundt omkring i verden.

Fin kvalitet på tempelhund er fint skue, men om det fisker bedre enn rev, det skal være usagt.

Jeg trodde at alle dyr som blir slaktet er levende når de blir slaktet. Det er jo ikke noen vits i å slakte et dyr som allerede er dau. Vedkommende dyr kan jo daue bare en gang. Selv om det er kinesiske bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg ble litt interessert av dette, og gjorde noen søk på nettet. Her er en disk. jeg fant i et annet forum

http://www.fluefiske.net/forum/lofiversion....php/t3317.html

jeg fant veldig lite ang tempelhund hos div utenlandske nettbutikker. Det virker som det selges bare i skandinavia. Det som til stadighet dukka opp var arctic runner, som er det samme som islandshest. Beskrivelsen av dette var ganske lik den for tempelhund. Dette ble også nevnt i flere engelskspråklige fiskefora, lik vårt. Her ofte i forb. med langvingede "swedish style" fluer. Det er et innlegg i det andre forumet om akkurat dette, at både islandshest og islandsk sau selges "feilsktig" under navnet tempelhund, som er "ekte hund". Et lite tips for å danne seg en egen oppfatning er å se på tykkelsen på selve skinnet. dette gir en god pekepinn om størrerlsen på dyret som pelsen kommer fra. Jeg er enig i at man bør kreve litt dokumentasjon ångående etikken rundt materialene man bruker. Asiatisk dyrehold har vi jo sett kan være svært brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe umoralsk i dette. Kona går heller ikke i pels, ikke for at hun har moralske kvaler, men for at hun mener å ha et råskinn til mann [ :) )]

Bruker ikke så mye "vove", men fin geit, samt vaske, brun, svart og isbjønn er hyppig representert. Teddybjørner bruker jeg ikke. Det har vel forkommet at jeg ved binding av helt spesielle fluer har vært bortpå katta med saksa. (han har fin pels gitt) [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rogna

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Ryktet skal vel og ha det til at hundene slaktes levende, noe sikkert flere dyr gjør rundt omkring i verden.

Fin kvalitet på tempelhund er fint skue, men om det fisker bedre enn rev, det skal være usagt.

Jeg trodde at alle dyr som blir slaktet er levende når de blir slaktet. Det er jo ikke noen vits i å slakte et dyr som allerede er dau. Vedkommende dyr kan jo daue bare en gang. Selv om det er kinesiske bikkjer.

Grov skivebom midt i curlingkampen[ :) )]

Jeg mente FLÅDD LEVENDE.

Jeg vet ikke hvor mye sant det er i det, men at enkelte dyr i asia ikke drepes før de flås ikke er usannsynlig.

Vi vant heldigvis curlingkampen, bedre resultat enn mitt første innlegg her[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoBody

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Etter hva jeg forstår så er dette et kinesisk produkt? Er dette hår fra en bestemt type hund?? Hva vet vi om oppdrett/avlivning av dette dyret?? Kinesiske metoder er ikke alltid like barmhjertige..

Hva da med det moralske aspektet fra oss som kjøper dette produktet??

Det er ikke mange som vil fortelle om denne "hunderasen". H.Nordling har jo stadig forbedrede utgaver av denne.

Hva mener du med det moralske ? At det er noen som har kosa med "vov-vov'en" ? Er det noen forsjell om den bjeffer eller "plystrer" ?

Jeg har sett noen videor av hvordan hunder avlives i kina, og det var meget sterk kost. Hundene ble klubbet i hodet og deretter flådd. Kroppene ble kastet opp i en tilhenger. Poenget er at mange av hundene ikke ble drept, men bare slått i svime. Flere våknet opp i tilhengeren "levende flådd". Jeg tar meg sjelden nær av ting, men dette var for meg motbydelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Blir alle pelsdyr der borte slaktet slik, eller er det snakk om ekstreme tilfeller?

Finnes ett godt antall videoer fra Norge også som er ekstreme.

Diverse hvalfangst videoer, fluefiskefilmer[ :) ], sel videoer, dagrosvideoer....osv,osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Jeg vil nå tro at pelsindustrien i Kina jobber litt mer effektivt og grundig for å opprettholde kvaliteten, enn "butcher'n" på videoen. Det som eksporteres kommer vel fra større "farmer"? og det gjøres vel kansje litt mer humant?

Eller det gjør vel kansje ikke det?

http://www.canis.no/redirect.php?target=/b...ikler.php?id=27

Men hvordan foregår pelsindustrien i Nord-Amerika og Nord-Europa?

Er "vi" så mye bedre? 85% av Mink og reve pels produseres i Nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en tanke om at jeg er rimlig sikker på at dyrevernsorganisasjonene ville har kommet med noe utspill - hvis det er sånn at dette foregår klandreverdig... og inntil jeg hører noe fra den kanten bruker jeg tempelhundhår til mine fluer. Uansett får jeg ikke gjort noe med de skinnene jeg har liggende blandt fluebindesakene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg sitter med en tanke om at jeg er rimlig sikker på at dyrevernsorganisasjonene ville har kommet med noe utspill - hvis det er sånn at dette foregår klandreverdig... og inntil jeg hører noe fra den kanten bruker jeg tempelhundhår til mine fluer. Uansett får jeg ikke gjort noe med de skinnene jeg har liggende blandt fluebindesakene mine...

Linkene jeg refererer til er hentet fra div. utenlandske dyrevernsorganisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Roar Velle

Jeg vil nå tro at pelsindustrien i Kina jobber litt mer effektivt og grundig for å opprettholde kvaliteten, enn "butcher'n" på videoen. Det som eksporteres kommer vel fra større "farmer"? og det gjøres vel kansje litt mer humant?

Eller det gjør vel kansje ikke det?

http://www.canis.no/redirect.php?target=/b...ikler.php?id=27

Men hvordan foregår pelsindustrien i Nord-Amerika og Nord-Europa?

Er "vi" så mye bedre? 85% av Mink og reve pels produseres i Nord.

Jøss!! Er det flere canisbrukere her også.!

Mink og reveholdet har jeg ikke mye til overs for, men jeg er sikker på at avlivningsmetoden er litt mer human??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syntes jeg det er blitt såpass kaldt at jeg drar på meg "Bastesen",

(selskinns støvlettene)og tar meg en tur til byen for å se om de har noe hundepels til fluene. Om jeg skulle møte på noen av disse dyreværnerne eller noe "naturlig ungdom", burde jeg vel ta med et balltre for sikkerhetsskyld. [ :) )][8D]

Forøvrig går det godt å binde fluer med kun syntetiske materialer for den som måtte ha slike kvaler med hvor materialet kommer ifra. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok redd for at det foregår mer enn vi vet om hva angår prooduksjon av naturlig materiale til fluebinding. tempelhund har vel rykte for seg på å være ville bikkjer som blir fanget i gatene i østen. vil tro at disse folkene ikke behandler hundene noe annerledes enn medmeneskene. er så jeg nesten får dårlig samvittighet for hva jeg holder på med. får ikke håpe alle pels"produsenter" driver det på samme måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

Er nok redd for at det foregår mer enn vi vet om hva angår prooduksjon av naturlig materiale til fluebinding. tempelhund har vel rykte for seg på å være ville bikkjer som blir fanget i gatene i østen. vil tro at disse folkene ikke behandler hundene noe annerledes enn medmeneskene. er så jeg nesten får dårlig samvittighet for hva jeg holder på med. får ikke håpe alle pels"produsenter" driver det på samme måten..

Med andre ord så er ikke tempelhund noen egen rase?? Da kan vi altså bruke hår fra våre egne hunder med like godt resultat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.