Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på flue


LasseB
 Share

Recommended Posts

Hva er sjansen for kveite på flue i Saltstraumen?

Under fjorårets tur så jeg noen ganger småkveite/stor flyndre ligge på bunn i strømkantene når det var stille, eller rett før strømmen gikk ut av fjorden.

Jeg har sett på norgesrekordslistene, og så at det var ingen som har meldt inn kveite på flue. Tenk å være norgesrekordholder på flatfiskenes konge da [:0]!

Jeg skal prøve meg mer med flue i 'Straumen i år, og et av målene mine er å få flue-lyr på over 2000 gram. Og et annet mål er å få kveite på flue. Etter egne beregninger er ikke sannsynlighetene for kveite på flue av de største, men jeg har fått to kveiter (den første litt under 4 kg, den andre 1,3kg) på omtrent samme stedet. En mulig hot-spot?

Utstyret kommer sannsynligvis til å være godstanga (les: Fenwick Ironfeahter #5). He-he, blir sikkert en artig fight [ :) ]. Flue... Hmmm, hva med en shadjigg? Eller en gummimark? Klarer vel sikkert å binde opp et par store fluer også før jeg drar fra Fyresdal.

Er det noen som har fått kveite på flue her?

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fiske vilt etter kveite på fluestang har ingenting for seg. Så jeg kommer til å fiske på kveite jeg ser som ligger ved land, eller svømmer på jakt etter ei lita sild.

Hmm.. Jeg kjøpte ei lita tilleggsjulegave til fatter'n i form av ei Metrofluestang. Denne har en jævli ryggrad til #6 å være! Den kan nok brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke klasse 5 og 6 stenger til småørret og harr? Jeg ville også ha sørget for å bruke utstyr som gjør at du får inn fisken. Ei lita kveite på 4-5 kg er utrolig sterk tatt fra land. Tror du vil slite ja, men tenk så kult å være den første til å ta kongen på fluestanga....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av LasseB

Jeg vil mest ha kicket [ :D ]!

Men du bør ha et utstyr som i vare tar fiskens intresse også, og den er sikkert ikke så kin på å svømme rundt med en diger flue og litt sene hengende i munnviken etter at du ryker den.

Dette blir litt mye å leke med fisken Lasse[ :) ][ :) ]

Men prosjektet i seg selv er knall så håper du lykkes [ :) ][ :) ]med riktig utstyr[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av LasseB

Hmmm... Pokker! Ser ut til at prosjektet mitt ryker da [ :) ].

Ikke gidder jeg kjøpe nytt flueutstyr heller.

Det gidder du, kjøp deg ei 7-8 (om det holder med det da) stang nå, den kan du ha i 100 år.

Og gjennomfør prosjektet ditt, sikkert noen som kan selge deg noe brukt billig[ :) ]

Tenk om du skulle lykkes da [ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig ikke så umulig ut, dette. Kveita er rovfisk, i motsetning til de fleste flatfisker. Det burde være mulig å få den til å hugge på f.ex en passe stor streamer, gjerne en litt lang og slank en i lyse grønn/blå og hvit (tobislignende) hvis du spotter den. Jeg ville valgt en med litt bly i, og trekke den litt i rykk og napp med gode pauser i mellom, slik at den reker å synke sånn noenlunde til bunns. Men som de andre gutta sier, den er både sterk og rask, og har en "aksellerasjon" som er nesten utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet i seg selv er ikke umulig, dog ikke midt i straumen. Det finnes jo plasser ikke langt unna der det "årlig" blir tatt kveite under sjøørretdorging. Vi hadde planer om et prosjekt oppover som strandet på at den planglagte helgen krasjet med noe annet for 2 av deltagerne. Tanken var enhånds klasse 10 og 12 og grain-liner og store saltvannsfluer noe som bør til både for å komme ned og å hanskes med fisken om de først skulle dra på. #5 vil i denne sammenheng bli mer enn en klasse for spinkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen av dere (ehem, så godt som samtlige) skriver er ei femmer-stang alt for lite. Nå har jeg vært i garasjen og sett hva jeg har for noe liggende. Joda, i hjørnet lå ei "dobbel-stang" (ved å flytte snellefestet kan man bruke denne slukstanga som fluestang. Å fiske med denne er nok noe helt annet enn en dans på roser, men skal skjekke hvordan den kaster med et 7'er-snøre (det tyngste jeg har, WF-flyt) i morgen.

Fisket mitt kommer til å basere seg på fisk jeg ser. Fluevalget er jeg ikke sikker på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

Høres egentlig ikke så umulig ut, dette. Kveita er rovfisk, i motsetning til de fleste flatfisker. Det burde være mulig å få den til å hugge på f.ex en passe stor streamer, gjerne en litt lang og slank en i lyse grønn/blå og hvit (tobislignende) hvis du spotter den. Jeg ville valgt en med litt bly i, og trekke den litt i rykk og napp med gode pauser i mellom, slik at den reker å synke sånn noenlunde til bunns. Men som de andre gutta sier, den er både sterk og rask, og har en "aksellerasjon" som er nesten utrolig.

Med fare for å virke kverulantisk (noe jeg jo tross alt er) så er vel alle flatfisk rovfisk... ingen av dem som er rene plantespisere ihvertfall. Alle flyndrer spiser krabber, kreps, fisk, skjell osv.. ergo er de rovfisk. Noen er selvsagt mer aktive rovfisker enn andre [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips Lasse, prøv deg på en sei i 3-4kg klassen på den fluestanga di først. Om du lander en slik på #5 fra land så kan du regne at en kveite i samme vekt er vestentlig strekere. Derfor ville jeg gått for en #8 med dertil egnet snelle(dvs mye backing og god brems) Som du sikker har lagt merke til så er det fortsatt mye bevegelse i vannet når stømmen snur der oppe, så et snøre synk 3-4 er minimum for å komme raskt ned. Blya fluer er også en selvfølge[ :) ]

Ellers er Kveite på flue en drøm for mange, men skal man førts ut etter disse "dyra" må man ha utstyr som holder mål. Til neste tur til nord blir det helt klart en #10-12 stang på meg og en dertil egnet snell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:opprinnelig postet av ThorEH

Med fare for å virke kverulantisk (noe jeg jo tross alt er) så er vel alle flatfisk rovfisk... ingen av dem som er rene plantespisere ihvertfall. Alle flyndrer spiser krabber, kreps, fisk, skjell osv.. ergo er de rovfisk. Noen er selvsagt mer aktive rovfisker enn andre

Ikke så veldig kverulantisk, kanskje, men de fleste skjønner nok hva jeg mente. En "rovfisk" er som jeg oppfatter det en fisk som jager andre fisk, og er tilpasset dette.

Det å prøve utstyret på stor sei først høres ut som en god ide. Vær også obs på at kveita har meget skarpe tenner når du velger fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du helt klart skal droppe å bruke den fluestanga du har ja LasseB...

sitat:Sluk og Tasmanian Devil ville fisken ikke ha, men flue derimot!

Knut Magne, kameraten min, fikk først flex med en ørret som veide i overkant av 350 gram. Ny pers for hans del!

Like etter kasta jeg etter et vak midt utpå vannet, og fisken "gikk klar av vannet" da den tok parachutflua mi (skal imitere vårflue).

Etter noen seige utras og 10 min senere, kunne Knut Magne håve en flott fisk på 411 gram. Dette var en solid pers for meg

Klippet fra https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=9533

Bruker du 10 min på en 411 grams ørret, kan du droppe kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :) ]

Kanskje noe overdrevet den rapporten? 10 min med drilling av fisk er utrolig lenge....

Jeg husker min første SØ i Trondheim, den veide 1050 gram, tok tre meter fra land. Jeg brukte vel ungifär 3 sekunder på å få den på land, dunk-dunk-svjuoipp. Skuffet da.

Jeg var med i lagNM i moderne meite ved ishallen på Mjøsa for mange år siden, da delte stangen min seg i to når jeg gjorde mothugg på en kilosbrasme. Måtte dra inn fisken på nederste stangdel og kun en stangring, med resten av stanga nedi vannet. Den fisken kom også på land veldig fort. Jeg trodde en stund den hadde falt av. Om du kroker ei småkveite like ved land, kan du kanskje legge stangen lavt og vinsje den inn på tjukt snøre?

Men jeg ville nok ha hørt på de andre rådene her inne ja, gå opp i snøreklasse på alt av utstyr. Om du skal fiske på fisk du ser fra land eller båt, er det vel ikke store kravene du trenger til kasteegenskaper og kan kanskje klare deg med ett greip av billigste sort.

Gjørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.