Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke art(er)


Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den der har jeg og fått Ola, med den spisse halen og konkluderte med at det var en spisshalet kutling. Hadde den på lista leeenge, men fjernet den etter en stund da jeg leste mer om utbredelsen. Er faktisk veldig tilbøyelig å sette den på lista igjen når jeg ser din fisk.

KIS/Ståle : Så ikke editen til KIS før nå. Og hvorfor spørre om noen man vet svaret på ? Nope, det har jeg ikke.

Men vær forsiktig nå Ståle, så leter vi med lys og lykt i lista di og [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det er en spisshalet kutling. Ikke p.g.a. utbredelsen, men p.g.a. utseende og den mørke ryggfinnen. Mitt inntrykk er at spisshalet kutling har et mye mer firkantet hode.

Her er bilde av to spisshalete kutling:

rsv042cd10.jpg

rsv042cd08.jpg

Det finnes masse bilder på nettsidene våre.

Men, det er vanskelig å bedømme fisk på land når en bare har sett dem under vann siden de ofte skifter både form og farge når de blir dratt opp i det tørre element, så jeg kan godt ta feil

Pethon, Byrkjedal og Svensen hadde en artikkel i bladet Fauna for noen år siden der de beskrev den nordligste registrerte kolonien med spisshalet kutling, så kan dere jo finne ut hvor det var [ :) ]. Når det er sagt, så har jeg sett bilder så langt nordfra som Sognefjorden som helt klart viser spisshalet kutling, men denne ble ikke fanget og identifisert så det er ikke vitenskaplig bevist at den går så langt nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et typisk bilde av steinkutling:

rockgoby.jpg

Normalt sammenliknes Steinkutling med svartkutling og de to artene skilles på størrelsen på flekkene langs sidelinjen (svartkutling=store, steinkutling=små).

Syntes ikke den ovennevnte fisken ligner på svartkutling, så da tror jeg heller ikke det er en steinkutling.

Men det finns flere eksotiske kutlinger å lete blandt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Stein kutling ,Gobius paganellus

Er vel ikke en "norsk art" i utgangspunktet, men ingen regel uten unntak?..[ :) ]

Aha. Klippekutling! var ikke klar over at den ble kalt steinkutling også.

En slik en:

rsv023cd11.jpg

rsv023cd10.jpg

Ikke noen gode bilder egentlig siden en ikke ser finnene skikkelig, men jeg husker at jeg syntes den liknet veldig på svartkutling ja. Ikke så mye i farge, men mest i form og oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

KIS/Ståle : Så ikke editen til KIS før nå. Og hvorfor spørre om noen man vet svaret på ? Nope, det har jeg ikke.

Men vær forsiktig nå Ståle, så leter vi med lys og lykt i lista di og [ :) ]

NP!

Jeg ser ikke bort fra at noen av mine kutlinger som ble identifisert på tynt grunnlag og med dårlig dokumentasjon før micromeite ble "inn i tiden", kanskje burde underkjennes. Men jeg satser på å trenere hele saken nå med å bløffe om harddiskkrasj osv, til jeg får kommet meg ut og nappet opp noen safe![ :D ]

Er det noe slik du driver med på den (lus)ueren også?[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rudolf

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Stein kutling ,Gobius paganellus

Er vel ikke en "norsk art" i utgangspunktet, men ingen regel uten unntak?..[ :) ]

Aha. Klippekutling! var ikke klar over at den ble kalt steinkutling også.

En slik en:

rsv023cd11.jpg

rsv023cd10.jpg

Ikke noen gode bilder egentlig siden en ikke ser finnene skikkelig, men jeg husker at jeg syntes den liknet veldig på svartkutling ja. Ikke så mye i farge, men mest i form og oppførsel.

Det var på sidene deres den ble kalt Steinkutling....[ :D ]

Men den likner mye på svartkutling ja, så glem hele greia..[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Det var på sidene deres den ble kalt Steinkutling....[ :) ]

Men den likner mye på svartkutling ja, så glem hele greia..[ :D ]

Hvor på sidene våre sto det steinkutling? Det må være en feil tror jeg. Ikke alltid vi henger med i svingene[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rudolf

sitat:

Det var på sidene deres den ble kalt Steinkutling....[ :) ]

Men den likner mye på svartkutling ja, så glem hele greia..[ :D ]

Hvor på sidene våre sto det steinkutling? Det må være en feil tror jeg. Ikke alltid vi henger med i svingene[ :D ]

her for eksempel...[ :D ]

http://www.uwphoto.no/detail.asp?PRODUCT_I..._ID=esv139cd077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ja,ja, broderen har aldri vært helt stødig på marin biologi [ :) ]. Med rundt 10 000 bilder i databasen, skal det noe til å følge med på alt.

Skal høre hvor han har fått navnet stein kutling fra. Høres ut som en kutling som har inntatt ulovlige midler [:I] eller kallenavnet på en mikrofisker[^]. Det burde i så fall vært steinkutling.

Kanskje vi bare har funnet på hele greia[?][?]

Kan ikke huske hvor jeg fikk navnet klippekutling fra, men jeg skal sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et kjapt svar fra en av hovedaktørene[ :) ][ :D ] i denne tråden på hva dette var for en skapning(kutling) etter at jeg hadde håvet den på land.

Han har ikke lagt inn noe svar nå(hverken spisshalet eller eller).

Den fikk jeg vel en gang i sommer i Røyksund.

Bergkutling er eneste spesialist uttalelse jeg har mottatt.

OBS!!!...Spisse haler har vel de fleste hvis du bare legger den klar til fotografering der det passer som beste.

Var mer innteresert i å ta bilde av ryggfinna enn halen i dette tilfellet.

[:0][:0][:0] NOEN TIPS ???[:0][:0][:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.