Gå til innhold
Fiskersiden

Karperigger


Remy
 Share

Recommended Posts

Ja, da begynner det å nærme seg sesong sakte men sikkert.

Hvorfor ikke lage en tråd med info om rigger, bilder, materiale, svivler, krok, knuter, favoritter, absolutt ikke favoritter etc?!

Har lite å bidra med som trådstarter, men jeg er sikker på at en del andre har mye å bidra med!

Jeg brukte selv ganske lange fortomer etterhvert etter å ha blitt rundlurt av Frisch! Braid er materialvalget, men det skal jeg gå vekk fra tenkte jeg og heller gå over til noe annet som er litt mer stift, superskin etc. Riggen er jo en boltrig og søkkene er ca 75gr - 105gr. krok er str 2 eller 4 og av typen ett eller annet (husker ikke) men fox i det minste. Kjører som regel snowman og en med kun nøtter. Gjerne en popup str 16 og et par store nøtter. Også har jeg tenkt å finne ut mer av en type slange som man setter på krokøyet for å vinkle kroken og gi bedre kroking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide Remy med en slik tråd.

Skal prøve meg med veldog kort fortom minimal popup og bytte ut swan søkker med sånn putty eller hva det heter. Skal kjøpe meg ett akvarium og ta med meg en bøtte av slammet fra bunn der hvor jeg skal fiske mest, for og finne den perfekte riggen til og matche bunn. hehe(morro med noen prosjekter)vurderer også riggtube selv om dette er noe jeg egentlig har hvet helt i mot men som jeg etter mange vinter timer bake bøker og filmer har innsett att ikke er en god ting og være imot. Ellers skal jeg prøve en "knuteløs" rigg hvor jeg ikke knyter fortommen i kroken øyet, men selve riggen er knuten(vansklig og forklare men veldig lett og sikkert). med dette håper jeg mitt år nr 3 som karpefisker skal gi meg noe større en den puslette rekorden min på 4,3kg

Å til dere somhar drivi med karpe fiske i 20år og ligger og ruller dere på gulvet av latter over mine ideer: Det blir desto mere morro når jeg parkerer persjen deres i år[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger rigger etter et hovedprinsipp og det er "Keep it simple" og det er slett ikke stupid. Valg av rigg bør rett og slett gjøres etter bunnforholdene, agn og foring. Forer du med partikler så vil karpene gjerne nøffe rundt i bunnen og suge og blåse for å skille partiklene ut fra bunnslammet. Ergo, anti eject rigger som feks D-rig, stiffrig, etc. Fisker du boilies på hard åpen bunn så er bunnagn tingen. Boilies vil feks plukkes opp en etter en og da kanskje suges op fra litt avstand. Vi snakker da myke rigger, eller combi-links og kanskje critcally ballansed agn og line-aligner for å sørge for kroking når fisken vender vekk.Jeg bruker nesten alltid line-aligner da jeg positivt vet at det funker. POP-ups har sin force gitt feks at det er mye småfisk som roter agnene ned i mudderet. POP-ups forblir oppå og synlige. Likledes kan pop-ups være konge når det er vegetasjon, silkweed, "mose" el.l på bunnen. I det siste har jeg begynt å bruke rigger hvor pop-upen befinner seg så nær bunnen som mulig. Hadde suksess med Frank Warvicks "shot on the hook" rig i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Personlig synsing? Er linken som Frisch la ut personlig synsing? Om jeg leser, knyter, tar bilder, etc, er det personlig synsing? Eller er det publisering av div riggeR?!

Behovet for, og nytteverdien av de aller fleste rigger påstår jeg er personlig synsing.

I Norge tror jeg rigger spiller mindre rolle for fisken, mens bunnforhold, kasteegenskaper etc vil ha noe å si.

I England derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Personlig synsing? Er linken som Frisch la ut personlig synsing? Om jeg leser, knyter, tar bilder, etc, er det personlig synsing? Eller er det publisering av div riggeR?!

Behovet for, og nytteverdien av de aller fleste rigger påstår jeg er personlig synsing.

I Norge tror jeg rigger spiller mindre rolle for fisken, mens bunnforhold, kasteegenskaper etc vil ha noe å si.

I England derimot...

Vel, hele poenget er vel bare å få frem en del rigger, noe du sender negative signaler om, hvis jeg ikke tar feil[ :) ]. Det er spesielt interessant for de som ikke kan rigger å lære det, hva er bedre med en feit side som tar for seg de fleste riggene ned i detalj (de kjente) der man hviser hvordan man knyter, materialet til de forskjellige etc etc... Stor nytteverdi til alle som vil knyte en slik rigg, med unntak av de som kan det selvfølgelig. [ :) ] Slutte å være så sinna [ :o )][:I][:X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en artikkel om adferden til karpa i forskjellige miljøer, hvordan den spiser, ser og hører er noe veldig nyttig, jeg kjøpte meg nettop denne http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...ryName=BIC_WSXF

De første kapitlene handler om nettopp dette og i allefall for meg var denne lærdommen mye mere nyttilg enn hva diverse rigger andre bruker er. Selfølgelig er det også inspirerende og se hva gode karpemeitere som Tom ole, Thomas og OP +++ fisker med, men jeg tror det er viktigere og utvikle ditt eget, da lærer man av feilene man gjør og man blir en bedre karpe meiter.Tror jeg

Noe som sikkert karatekidd ville sakt: BLI ETT MED KARPA[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Personlig synsing? Er linken som Frisch la ut personlig synsing? Om jeg leser, knyter, tar bilder, etc, er det personlig synsing? Eller er det publisering av div riggeR?!

Behovet for, og nytteverdien av de aller fleste rigger påstår jeg er personlig synsing.

I Norge tror jeg rigger spiller mindre rolle for fisken, mens bunnforhold, kasteegenskaper etc vil ha noe å si.

I England derimot...

Vel, hele poenget er vel bare å få frem en del rigger, noe du sender negative signaler om, hvis jeg ikke tar feil[ :) ]. Det er spesielt interessant for de som ikke kan rigger å lære det, hva er bedre med en feit side som tar for seg de fleste riggene ned i detalj (de kjente) der man hviser hvordan man knyter, materialet til de forskjellige etc etc... Stor nytteverdi til alle som vil knyte en slik rigg, med unntak av de som kan det selvfølgelig. [ :) ] Slutte å være så sinna [ :o )][:I][:X]

Hva er det du prater om nå[xx(]

sitat:Vel, hele poenget er vel bare å få frem en del rigger, noe du sender negative signaler om, hvis jeg ikke tar feil.

Og hvordan klarte du å tolke meg her.

Hvilke negative signaler?

Jeg elsker alt som har med karperigger å gjøre og en artikkel om dette hadde verdt suverent, men jeg mener fortsatt at det er personelig meninger som avgjør valget av rigg.

Får jeg lov til det[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Personlig synsing? Er linken som Frisch la ut personlig synsing? Om jeg leser, knyter, tar bilder, etc, er det personlig synsing? Eller er det publisering av div riggeR?!

Behovet for, og nytteverdien av de aller fleste rigger påstår jeg er personlig synsing.

I Norge tror jeg rigger spiller mindre rolle for fisken, mens bunnforhold, kasteegenskaper etc vil ha noe å si.

I England derimot...

Vel, hele poenget er vel bare å få frem en del rigger, noe du sender negative signaler om, hvis jeg ikke tar feil[ :) ]. Det er spesielt interessant for de som ikke kan rigger å lære det, hva er bedre med en feit side som tar for seg de fleste riggene ned i detalj (de kjente) der man hviser hvordan man knyter, materialet til de forskjellige etc etc... Stor nytteverdi til alle som vil knyte en slik rigg, med unntak av de som kan det selvfølgelig. [ :) ] Slutte å være så sinna [ :o )][:I][:X]

Hva er det du prater om nå[xx(]

sitat:Vel, hele poenget er vel bare å få frem en del rigger, noe du sender negative signaler om, hvis jeg ikke tar feil.

Og hvordan klarte du å tolke meg her.

Hvilke negative signaler?

Jeg elsker alt som har med karperigger å gjøre og en artikkel om dette hadde verdt suverent, men jeg mener fortsatt at det er personelig meninger som avgjør valget av rigg.

Får jeg lov til det[?]

Selvfølgelig får du lov, sinna med smilys bak betyr ikke automatisk at du er sinna, men streng i tonen var min mening. Hvordan jeg tolker deg negativt; Det eneste du sa så langt var at det ble personlig synsing! Ikke spesielt possitivt!

'

Og "Hva er det du prater om nå[xx(]" ????? Hvem hva hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alltid resoneringene dine, med eller uten smileys:-|

Jeg har kun ment at det er personelige meniger som kommer fram ved valg av rigg, 99% av riggene på markedet er kun for fiskeren og har ingen nytteverdi for fangsten. Men det er utrolig gøy å eksprimentere for det.

Rigg-mekking er 70% av karpeturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten som for kystmeite det da,,, riggene er til for fiskeren. Fisken tar agnet eller ikke uavhengig av fargen på perlen... Men sabla artig å mekke rigg da. Legg gjerne ut skjematiske karperiggtegninger for min del. Kystmeitere har sikkert mye å lære av karpemeitere og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til diskusjonen om hvorvidt eksperimentering med rigger fungerer eller ikke:

Jeg er på mange måter en plaget mann når jeg sitter i bivvyen og har lagt ut stengene. Ikke det at jeg ikke liker å fiske, jeg elsker å fiske. Ikke desto mindre så sitter jeg å lurer: fisker jeg på rett sted, la riggen seg bra ned etter kastet, foret jeg for mye, foret jeg for lite, fisker jeg over eller under mudderlaget i vannet jeg fisker i, og hvis jeg fisker over... er fortommen for lang,..... hvis jeg postensielt fisker nede i mudderet så er fortommen for kort.... fungerer størrelsen på agn i forhold til rigg, fungerer riggen... Slike betraktninger er hva som "plager" meg når jeg sitter å venter på karpa, men som samtidig er det som gjør fiske etter karpe så spennende.

Da er det jo godt å i hvert fall kunne krysse av ett av usikkerhetspunktene, nemlig å finne en rigg man har tiltro til. Ikke det at ikke de andre riggene ville kunne fungere utmerket (her er jeg veldig enig med AvKroken), men det er nå en gang slik at det å få tiltro til en rigg krever personlig bekreftelse på at den fungerer i form av at den skaffer fisk på land (slik fungerer i hvert fall jeg). Med det antall fisker man kan forvente å få ved fiske i eks. Damtjern eller Ulsrud tar det mildt sagt litt tid å erfaringsmessig bygge opp tiltro til en rigg...... Mye av cluet er sånn sett ikke å fiske med "super-riggen", men å fiske med en rigg som gir deg en viss tro på at i hvert fall denne delen av fisket utføres bra.

Konklusjon: dersom du ikke er så "plaget" at du MÅ prøve alternative rigger, så kjør på helt standard karperigger. Disse vil fungere i 99% av tilfellene.

Når det er sagt tror jeg man har litt å vinne på å vurdere bunnforhold opp mot de rigger man bruker. Fisker jeg over myk bunn vil jeg personlig misslike å bruke en kort stiffrigg (jeg vil forsåvidt også misslike å bruke en lang stiffrigg). Fisker jeg på hard bunn vil korte stiffrigger være mer aktuelt.

Dersom jeg skulle prøve meg på en rangering av hva som jeg tror er viktig ved karpefiske ville det være: sted, sted, sted, sted (både riktig vann, og ikke minst riktig sted i vannet), tid, vær, foring, agn og til slutt rigg [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.