Gå til innhold
Fiskersiden

Karperigger


Remy
 Share

Recommended Posts

Veldig enig med Bendik. Bunnforholdene er en av de viktigste faktorene for valg av rigg utvilsomt. Likeledes det å ha troa på riggen du fisker med. En veldig grei måte å få tiltro til riggene er å prøvefiske forskjellige rigger i "enkle " vann. Feks Kassut. Nå er kassut litt vrient med tanke på bunnforholdene, men lett med tanke på antall bitevillig fisk. Selv har jeg lært mye av en natt eller to på kassut. Ved å fiske relativt samlet med samme agn, men med forskjellige rigger så kan man få en indikasjon på om noe er bedre enn annet. Ellers så er jeg fundamentalt uenig i at 70% av turen er riggmekking. Selv prøver jeg å bruke mye tid på location, valg av fiskeplass, valg av foringstaktikk, valg av nøyaktig spot å fiske på, valg av agn. Så vil riggen kunne velges accordingly. Men riggmekking er jo gøy da skal ikke fornekte det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Tiden nærmer seg for første forsøk etter karpa og slår ihjel kveldene med mekking av rigger - "jeg og Jens Bursell" :) Lager hovedsaklig rigger for pop-ups. Bruker Owner Flyliner LiveBait kroker i str. 4-8. Men hva med lengden på fortommen? Bruker Kryston Super Nova Ultra-Braid som fortomsmateriale. Har bundet noen rigger i lengden 12-15 cm, men lurer på om disse er for lange? Det står ingenting i boka til Bursell om anbefalt lengde. Jeg vet at det ikke finnes fasitsvar på dette, men noen betraktninger setter jeg pris på. Riggene skal høyst sannsynlig brukes i Damtjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden nærmer seg for første forsøk etter karpa og slår ihjel kveldene med mekking av rigger - "jeg og Jens Bursell" :lol: Lager hovedsaklig rigger for pop-ups. Bruker Owner Flyliner LiveBait kroker i str. 4-8. Men hva med lengden på fortommen? Bruker Kryston Super Nova Ultra-Braid som fortomsmateriale. Har bundet noen rigger i lengden 12-15 cm, men lurer på om disse er for lange? Det står ingenting i boka til Bursell om anbefalt lengde. Jeg vet at det ikke finnes fasitsvar på dette, men noen betraktninger setter jeg pris på. Riggene skal høyst sannsynlig brukes i Damtjern.

Lengden på riggen etter karpe har vært gjenstand for mye diskusjon frem og tilbake. Det er alltid slik at jo kortere rig jo mindre frigang hvor fisken kan bevege hodet før den prikkes av kroken. Med svært myke fortomsmaterialer og lette kroker er dette et ganske stort poeng da kroken henger veldig fritt under boilien og ikke nødvendigvis prikker fisken før den strammer opp. Med stivere liner og tyngre kroker feks shot on the hook eller 360 rigg el.l vil tyngden av kroken og svivelen / blyet kunne være nok til å prikke fisken. En alt for kort rigg vil kunne ha den negative effekten at fisken ikke trekker agnet inn i munnen når den suger det opp. En stor karpes munn danner fort et rør på 7-10cm diameter og den suger normalt agnene i seg fra litt avstand. Riggen må dermed være såpass lang at den kommer et stykke inn i munnen. Hva er så vanligst å bruke?? For myke fortomsmaterialer og boilies på hard bunn fisket med et in-line bly kan du fint gå ned til 10cm men 12-15 er helt greit det også. Er det veldig myk bunn og du fisker feks et kritisk ballansert agn på en kombilink vil kanskje 15-20cm være bedre. Noe særlig over 20 cm har jeg vanskelig for å se nytten av uansett rig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på riggen etter karpe har vært gjenstand for mye diskusjon frem og tilbake. Det er alltid slik at jo kortere rig jo mindre frigang hvor fisken kan bevege hodet før den prikkes av kroken. Med svært myke fortomsmaterialer og lette kroker er dette et ganske stort poeng da kroken henger veldig fritt under boilien og ikke nødvendigvis prikker fisken før den strammer opp. Med stivere liner og tyngre kroker feks shot on the hook eller 360 rigg el.l vil tyngden av kroken og svivelen / blyet kunne være nok til å prikke fisken. En alt for kort rigg vil kunne ha den negative effekten at fisken ikke trekker agnet inn i munnen når den suger det opp. En stor karpes munn danner fort et rør på 7-10cm diameter og den suger normalt agnene i seg fra litt avstand. Riggen må dermed være såpass lang at den kommer et stykke inn i munnen. Hva er så vanligst å bruke?? For myke fortomsmaterialer og boilies på hard bunn fisket med et in-line bly kan du fint gå ned til 10cm men 12-15 er helt greit det også. Er det veldig myk bunn og du fisker feks et kritisk ballansert agn på en kombilink vil kanskje 15-20cm være bedre. Noe særlig over 20 cm har jeg vanskelig for å se nytten av uansett rig.

Zig-rig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på den jeg også Ginny...

Har jo sett flere av de i blader hvor de snakker om lengder på 9 fot som krokfortom.

Kunne vært artig og testet i Norge, men tror den har mer for seg i England hvor fiskepresset på karpe er vesentlig større enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølsagt er zig riggen lang. Poenget med den er jo presentere et flytende agn midt i vannet eller rett under overflaten. Har sett at en del engelske meitere bruker et tungt bly ala boltrigbly for dette fisket. Det kan ikke være særlig bra. Da har jeg mye mere tro på å fiske "zig" riggen på et glidende oppsett med nappvarslerne stilt sensitivt og fiskeren rett ved stengene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.