Gå til innhold
Fiskersiden

Lange fra land


jansenh
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer å dele angående å målrettet fiske etter lange fra land? Jeg ser for meg Gandsfjorden ved Sandnes, kan klare å komme meg ned på 60-100 meter dyp, mudder/stein/sand bunn. Jeg har fått kveite på denne plassen tidligere...

Leser & hører om lange ... oftest tatt fra båt.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar en del lange i Etnefjorden, Karmsundet og Ålfjorden fra land...

Felles for alle disse er at dybdene overstiger ca 40 meter. På 2 av stedene fisker vi omtrent i bunnen av skrenten, mens i Ålfjorden fisker vi omtrent 50 meter ute på "sletta"......

Bunnmeite, glidende tackler er det som har virket best for meg.

Men det kan vels nevnes at de som oftest er forhodsvis små (1-2 kg), men Richard eller Øystein har vel ei på rundt 4 fra Ålfjorden fra en del år tilbake !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått noe lange fra land mer eller mindre tilfeldig. De fleste jeg har fått nær land er som ThorEH sier små, men det slenger også en og annen pen innimellom (3-4kg), og den største fikk jeg faktisk på ca. 4-5m dyp. Men dette er vel å regne som "tilfeldige streifere". Målrettet fiske vil jeg tro er best på dypest mulig vann, ideelt sett bortimot 100m nær/langs en skrent ville jeg prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn først langa, deretter plassene hvor den kan nås fra land. Har tatt mye lange mellom en og fire kilo fra en molo hjemme hvor dybden i enden av kastet er ca 50 meter, de fleste riktignok på Møresilda eller agnet pilk. En agnet Romsø-pilk på 80 eller 100 gram gir laaange kast med surf/karpestanga og er en god indikator på om lange eller brosme finnes i området. Pilken dunkes i bunnen og får ligge stille en liten stund før du sveiver inn noen meter og gjentar prosedyren. Har tatt mye lang fisk fra land med denne metoden, flere enn på rent agn. Det virker også som om denne metoden er virker spesielt godt på lange og brosme. Den fordrer selvsagt forholdsvis jevn bunn uten snags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.