Gå til innhold
Fiskersiden

4takt 50-75HK


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Båtmotorer har jeg ikke det ringeste anelse på. Er det noen her som kunne delt litt av sine erfaringer vedrørende motorer i denne størelsesorden?

Tenker da spesielt på Johnson siden jeg har fått et ganske bra tilbud på en 2006mod av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo kjempemotorer. Viktig med firetakt når du skal dorge/trolle, da eksosenm er vesentlig mindre. KLydnivået er også vesentlig mindre, det samme er bensinforbruket.

Johnson, Evinrude, Yamaha eller min favoritt suzuki gjør alle jobben (hvis noen merket seg at jeg ikek nevnte Mercruiser, så er ike det tilfeldig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Maco

Dette er jo kjempemotorer. Viktig med firetakt når du skal dorge/trolle, da eksosenm er vesentlig mindre. KLydnivået er også vesentlig mindre, det samme er bensinforbruket.

sitat:Johnson, Evinrude, Yamaha eller min favoritt suzuki gjør alle jobben (hvis noen merket seg at jeg ikek nevnte Mercruiser, så er ike det tilfeldig).

Hva med Honda motorer i den størrelsen, har du noen erfaringer med disse, har fått et tibud på en slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder Johnson/Evinrude 4-taktere, så er dette Suzuki motorer og således kun å anbefale![^] Hva gjelder Honda så har de tradisjonellt vært tunge i forhold til ytelsen men ellers alldeles nydelige motorer![^] Har selv en 18 år gammal Yamaha 50 hk, og den takler lett 5 timer på dorgen uten å mukke! Javisst ryker det litt(bruker biodynamisk nedbrytbar 2-takts olje)! Bråker det "litt" på fullfart?. You bet! (man dorger dog ICKE på fullfart[ :) ] ). Bruker den mye bensin? Nja, 4,5 l i timen lever jeg lett med mtp vedlikeholdsutgiftene.(Spør Thile om serviceprisen på hjulvispen hans....[8D] ) Full service på min inkl girolje koster 1100.- hos TB i Freksta' Starter gjør'n også ALLTID!!![^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter Suki Baleno motor i dem etter det jeg har klart å snoke meg opp.

Båten jeg har er en Øien som veier 650 ifølge deres hjemmesider, og hadde en SUKI 9.9 før. Den var helt optimal, men nå funkern dårlig etter et lite uhell... fiske og for meget mjøsvann tilsatt kaffe *kremt*

Så spørs om en ikke slår til på tilbudet på Johnsonen, såfremt det ikke kommer et veldig bra på Yamaha.

Suki 60HK er det liten vits å kjøpe i henhold til en 75, da disse visstnok veier nøyaktig det samme, men tror 50 holder på min... Er ikke SLIIIIKE avstander på Mjøsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Hva gjelder Johnson/Evinrude 4-taktere, så er dette Suzuki motorer og således kun å anbefale![^] Hva gjelder Honda så har de tradisjonellt vært tunge i forhold til ytelsen men ellers alldeles nydelige motorer![^] Har selv en 18 år gammal Yamaha 50 hk, og den takler lett 5 timer på dorgen uten å mukke! Javisst ryker det litt(bruker biodynamisk nedbrytbar 2-takts olje)! Bråker det "litt" på fullfart?. You bet! (man dorger dog ICKE på fullfart[ :D ] ). Bruker den mye bensin? Nja, 4,5 l i timen lever jeg lett med mtp vedlikeholdsutgiftene.(Spør Thile om serviceprisen på hjulvispen hans....[8D] ) Full service på min inkl girolje koster 1100.- hos TB i Freksta' Starter gjør'n også ALLTID!!![^]

5 liter i timen også da

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ovejan

Hva med Tohatsu ? kan ikke se at dette er blitt nevnt her.

er vel en grunn til at den...host..host hark...ikke ble nevnt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av S.U

sitat:Opprinnelig postet av dacron

Båten jeg har er en Øien som veier 650

Har selv en øien 17fot HT,Jeg har en 60hk merc. 4takt. Fungerer kjempe bra.Gjør ca 26knop

bikka den ikke litt mer når vi var på jomfru turen da Steinar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øien 530 Fjording er vel produsentens navn på den...

Mitt er LADY, der hun stolt skyver vannet til side med piratflagget vaiende fra masten!

26 knop med en 60... tja... burde greie 20 med 50 og da

Det litt skummle med å eie en Øien er jo at en av mine medskippere kaller seg gjedde, mens den andre gjerne fisker gjedder, men er nå litt lei... maken... gjedde... fysjom... slikt skal IKKE opp i min båt!

Ser forøvrig at S.U har nøyaktig samme type som meg...

Fisken skal være blank, samt ha fettfinne og helst taes i ferskvann, til nød i brakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzukimotorene i denne klassen har innsprøytning noe som burde være en fordel. I de fleste tester jeg har sett har de likevel blitt slått av Yamaha. Har selv Yamaha F50 og er kjempefornøyd.

Tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken 60 hester du kjøper så lenge det blir en 4 takter.

Motorprodusentene lager som oftest 2 eller 3 forskjellige motorer basert på en og samme grunnkonstruksjon. En produsent kan eksempelvis bruke samme konstruksjon på 40 og 50hk mens en annen har samme konstruksjon på 50 og 60hk. Hvis du kjøper en motor som er den største en produsent lager basert på en konstruksjon får du typisk en lettere motor enn fra konkurenten som leverer samme effekt fra den minste i sin serie. Sjekk derfor vekta for alle produsenter i den størrelsen du planlegger å kjøpe. En produsent kan ha den tyngste motoren i en størrelse og så den letteste i neste størrelse eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.