Gå til innhold
Fiskersiden

2 spørsmål!


 Share

Recommended Posts

Hei! Har 2 spørsmål..

Kan noen si meg hvor jeg bør prøve meg etter sjøørreten fra land i oslofjorden?

Det andre jeg lurer på er om det finnes en fiskeart som ligner på sjøørret. Tenker da på utseende og oppførsel. Har nå vært å fisket en del ganger på kveld/nattestid. Fisken har vaket noe helt grønnjævelig, men jeg har ikke fått noe. Så var det en som sa til meg at det jeg så og hørte var noe som het molte/multe? ett eller annet, og at denne fisken var det nesten umulig å komme i kontakt med. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!!

Takk for svar:) Multene så jeg på flauetangen i Sandefjord. Helt sinnsykt, men utrolig flaut og kjedelig der jeg har stått og kastet og kastet etter det jeg trodde var SØ. Men var det sånn at det nesten var umulig å få dem på kroken? Har brukt både flue, sluk og wobblere!!

****!!!!

Til Trym: takk for tipset. Skal se om det ikke blir en tur ut i løpet av uka, og da blir det nok etter tipsene dine. Skal si i fra om det ble noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange steder du kan prøve deg på sjøørreten og sesongen er på vei opp igjen etter sommeren. Det blir kaldere og kaldere i vannet for tiden noe som gjør at sjøørreten trekker inn mot lnd igjen. I oslo området har flust av steder. Hele bygdøy, lindøya, snarøya, ostøya, and so on. Hva det andre du har sett som vaket som besatt kan ha vært litt forskjellig. Det er mye småsei om nettene nå når det er stille og rolig, og de vaker som besatt, men du får de sjelden på større fluer, men om du derimot setter på en litne nymfe eller våtflue så har du de med en gang. Hvis du kunne kaste og stå i mot vakene og fisken bare fortsatte tror jeg ikke det er multe. De er relativt sky og vaker som oftest ikke som besatt. Det er mer vanlig å spotte multene med at du ser nærvøst vann. Eller bitte småvak i overflatehinnen. Men det er jo et hav av muligheter på hva det kan være. Makrellen er litt rar på høsten også, den svømmer rundt i overflaten, gjerne parrvis og lager nærvøst vann og masse vak, men er vanskelig for å få. Disse er nok skyld i mye lureri. Man ser fiskene svømme i overflaten og lafer bølger med et vak i ny og ne.

Hvis det er nå nylig vil det svekke troen min enda mer om at det er multe. De er nok godt på vei ut av fjorden. Men det er jo selvsagt muligheter for det, lar tvilen komme deg til gode, men er 98% sikker på at det ikke er det. Sett på en flue i str 8 og surr på litt oliven marabou på den, fisk den rolig med flytesnøre over fiskene, veldig rolig, og er det multe burde de ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo mer multe-prat enn Sø-prat det her. Uannsett, jeg er på jakt etter SØ ;)

Kan jo for ordens skyld forklare litt mer om min oplevelse. Vakeopplevelse gjorde jeg for kanskje ca. 3-4 uker siden mens det fortsatt var varmt på nettene (sto ute hele natten i bare t-skjorte). Fikk høre dette med multe i ettertid. Ble derfor nysgjerrig på om jeg hadde kastet og kastet etter noe annet enn det jeg trodde var SØ. Kan fortelle at fisken vaket 2-3 meter fra land i bekkmørket (fra 23.00 og utover), og det var stor fisk. Pga. mørket fikk jeg ikke sett denne fisken særlig godt, men utpå morran så jeg mange små som hoppet 1/2 til 1 meter opp i luften. Disse var små og sølvaktig (liknet SØ), og holdt seg 10-15 meter fra land. Fikk jo ingenting, men har sikkert benyttet feil sluk, wobbler og flue. Fluene var jo ment til SØ.

Over til SØ igjen. Skal prøve et av de stedene dere har skrevet om. Men som lite kjent jeg er i Oslo lurte jeg på om det er noen av de som er lettere tilgjengelig enn andre. Det er alltid noen som er kronglete;)

Tips til sluker og wobblere? Jeg har en forkjærlighet til Rapala Long Casting Minnow i blå, og har en tendens til å bruke denne litt for mye tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ihvertfall det ikke var multe...

Søplasser ja, som nevnt, de der oppe er enkle å nå. Men lindøya feks kan du ta ferge ut til og da kan du fiske av hele øya. De andre øyene kommer du ikke til med bein bare. Ellers, yttre delen av snarøya er kronglete, mye gjerder og privat. Bygdøy er ok. Malmøya ok......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men bor du på vestsiden av Oslo er ikke turen lang til Drammensfjorden, som du definitivt bør vurdere, er jo også en del av Oslofjorden strengt talt. På høsten har Engersand industriområde gitt meg mange fine sjøørret. Gilhusodden er langgrunn med sandbunn og er følgelig et sted hvor sjøørret kun oppholder seg hvis de er på jakt, de føler seg nok tryggere i døgnets mørkere timer her. Lahellholmen er en populær plass, men som oftest treffer du flere fiskere enn fisk her, men noen ganger med unntak hvis du står tidlig opp og er førstemann til å fiske på den heeelt, helt ytterste odden på utsiden av holmen. Har sett flere ta stor sjøørret i Svelvikbukta både vår og høst, selv om dette var utenfor rekkevidde da jeg fisket sjøørret i Drammensfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.