Gå til innhold
Fiskersiden

Skater, småflekka rødhai, havmus.


SMS
 Share

Recommended Posts

Har et på spørsmål til de erfarne surf'erne på forumet vedrørende noen arter høyt opp på ønskelista mi. Har ikke fått verken småflekka rødhai, havmus eller noen skatearter. Vil anta at det er flere enn meg som har interesse av å fiske bruskfisk (er havmus det?)

Bløtbunn eller steinbunn?

Skrenter, dyphøler eller topper?

Dyp?

Glidende eller paternoster?

Sirkel- eller J-krok?

Makrellfilet, reke eller mer arbeidskrevende agn som skjell og børstemark?

Nødvendig fortomstykkelse for å unngå skandaler? (at monoen files av er i mine øyne en skandale som bør unngås hvis mulig).

Tips om andre uvanlige arter en kan ha sjans på å få ved surfing så langt nord som Trondheim mottas også med stor interesse. Vet at Lygninfjorden er en hotspot for skate, men hadde håpet å finne interessante plasser på kartet litt nærmere "hjemme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havmus har jeg fått i Bergen.

Brukte :

Paternoster med to kroker.

Makrell dynket i sildeolje som agn.

Selvlysende blekkspurt som atraktor på den nederste kroken.

Sirkel kroker.

0,45 mono på taklet og 0,17 powerpro på snellen.

Brå dypt der jeg fisket med vekslende bunn...

Dette var egentlig en bonus fisk ettersom jeg var ute etter små langer på 2-3 kg. Men lillebroren til dama mi fikk også en havmus på samme plassen 2 måneder før min.

Plassen (for de som er i Bergen distriktet) er ytterst på venstre siden av Nordnesparken.

(venstre når man går utover i parken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fiske der det er en viss distanse mellom fisker og agn, krever(slik jeg ser det) sirkelkrok. At den kroker i munnviken, og dermed unngår at sena kommer i kontakt med tenner, er jo en fordel - for ikke å snakke om avkrokingen.

Vårt skatefiske: Vekslende sand/tang-bunn på 10 meter, glidende m/lang fortom mellom stopp og krok(var det ikke konklusjonen, Thor?). At monoen mot kroken er på minst 0,70 er nok en fordel.

Rødhai(slik jeg forstår det) sand/bløtbunn på 30 meter+ og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.