Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Oz

Det er et viktig poeng å huske på at røya i Skogseid var diger før anleggene kom dit. Synes det blir for dumt å ikke ta med røya i Skogseid på feks rekordlister fordi den er diger og lett å få. De aller største er faktisk ikke så lett å få. Av de røyene vi har tatt livet av der har vi aldri sett spor av pellets i mageinnholdet. Det er ikke mange, men det er jo en ting å ta med i betraktningen. Veldig mange som har sterke meninger om dette vannet, mange av dem aner ikke hva de snakker om...

Vannet huser også en storørretstamme, med fisk opp i mot 10kg. Er dette også "ufisk", på samme måten som røya?

Mvh Oz

diger var den nok...men flere digre ble etter o anlegget kom tenker jeg..

Randsjorden er også kjen for stor røye men får ikke den så lett der som i skogseid....desuten er ikke størøye av type "missfoster" slik som i skogs eid

Nå gjelder ikke dette utsagnet all røya i Skogseid men mange sto røyer som blir tatt der med bildet synes jeg at det er o annlegg i deler eller hele bildet i bakgrunnen....litt unaturlig tanke det synes jeg (pellets)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

holder med deg der Frisch...men det mest morsoome med at folk "vet" så mye om foraskjellige vann og skal liksom utale seg "negativt" om de vanna er at DU av alle "vet" mest...sett deg en begrensing..det vet du itte nåken om....men person hets erru ekspert på...hold deg til karpa du..den driter jeg i

Det hjelper å være alsidig. Har man litt erfaring med hva man uttaler seg om - så får man litt mer tyngde i sakene også. Flåsete påstander som dine (hvor mye har du egentlig fisket på Skogseid?) er fordummende - rett og slett fordi du ikke har en anelse om hva du prater om. Det blir bare for dumt når man prøver å spre fordommer uten grunnlag for argumentasjon.

Når det gjelder hovedinnlegget til Flemming, så var det mest negative at fiskene var skikkelig feite (purker). Men hva med Den feiteste gjedda di fra Østfold da Flemms? Denne har også blitt feit pga gode gener og mye tilgang på mat. Er ikke dette en specimenfisk heller?

For de som er nye i gamet - så er specimenfisk per definisjon:

Størst mulig fisk sett ut fra begrensingene/mulighetene en lokasjon gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge S

de bildene der vill jeg påstå at de er fine..pene mao...ikke overvokste slik mange er (røyer)

Gatetosken

ikke ert mer enn nødvendig

"youre ass is mine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Torgeir alt har nevnt...

Å fiske på skogseidvannet er ikke så enkelt som enkelte skal ha det til. Hehe..

Ikke at jeg har fisket der så veldig mye, men jeg har hvertfall vært der inne å fisket fire ganger nå. Effektivt fiske i 8-9 kalde timer hver gang.

Resultat: 2 stk røye, med en totalvekt på ca 250 gram.

Handler om å være på rett sted til rett tid pluss bruke den rette teknikken (noe jeg antakelig ikke gjør) og ha flaksen på sin side (noe jeg antakelig ikke har).

Om fisken skal godkjennes i konkuranser osv..? Tja.. er med på problemstillingen, men jeg tror at om man sier nei til skogseidrøye i konkuranser så dukker det opp spørsmål om en del andre vann... "om skogseidfisken ikke skal godkjennes så skal heller ikke fisken fra dette vannet godkjennes... liksom"... Vanskelig å sette en fast linje for hva som skal godkjennes og hva som ikke skal godkjennes. Er nok flere tvilsomme vann rundtom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RobertL

Sånn skal ei røye se ut folkens! http://home.online.no/~ksolvei/05-002.jpg

Denne fangsten står det respekt av!

Skogseid søppla på 5-6 kilo er ikke verdt en ****sskit til sammenligneing med RIKTIG Røye!

Alle som bruker litt tid rundt ei merde på skogseid får jo "røye" på 3-5 kilo!

hehehe[ :) ][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg blir nevnt et par ganger her bør jeg vel komme med en liten oppklaring. Jeg har fisket ganske mye i Skogseidvatnet, men kun 4 ganger spesielt etter monsterrøyene. Og så langt har jeg ikke fått en over 1 kg.

Da jeg og Remy var inne fikk han et monster etter 30 sekunder. Den helgen dro han vel 8 stk over 3 kg og jeg fikk flere pingler. Har hørt om folk som har hatt 10 turer før de fikk et beist.

Så til dere som er så negativ til Skogseidrøyen og utelukkende bruker argumenter om at det er pellets og oppdrettsanlegget som bidrar til disse store fiskene. Det er rens****a tøv. Skogseid har i alle tider levert stor røye. Det er ikke til å komme fra. Men at noen av røyene i vannet har funnet ut at det er gratis mat å hente ved oppdrettsanlegget er helt klart.

Skogseidvatnet er stort og det blir tatt stor røye overalt i vannet. Jeg har pratet litt med folk der inne som kan fortelle at det er tatt mange fisk på garn over 10 kg. En jeg har leiet båt av kunne fortelle at han hadde tatt en på 12 kg. Så det er vel bare et spørsmål om tid før den første over 10 kg blir tatt på stang der inne.

Og jeg for min del gir meg ikke før jeg har et monster i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RobertL

Sånn skal ei røye se ut folkens! http://home.online.no/~ksolvei/05-002.jpg

Denne fangsten står det respekt av!

Skogseid søppla på 5-6 kilo er ikke verdt en ****sskit til sammenligneing med RIKTIG Røye!

Alle som bruker litt tid rundt ei merde på skogseid får jo "røye" på 3-5 kilo!

Jeg har sett Skogseidrøyer som er like pene som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

sitat:Opprinnelig postet av RobertL

Sånn skal ei røye se ut folkens! http://home.online.no/~ksolvei/05-002.jpg

Denne fangsten står det respekt av!

Skogseid søppla på 5-6 kilo er ikke verdt en ****sskit til sammenligneing med RIKTIG Røye!

Alle som bruker litt tid rundt ei merde på skogseid får jo "røye" på 3-5 kilo!

Jeg har sett Skogseidrøyer som er like pene som den.

Så flott da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Det er ikke noe å mene Speydork, det er ett fakta!

Og naturlige er de! De bare får litt unaturlig for innimellom

Var virkelig røyene der like store før det kom oppdrettsannlegg??? Det høres litt vilt ut, men hvis det er tilfelle så er vel gigantrøyene like gode som andre røyer,er de ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

sitat:Opprinnelig postet av RobertL

Sånn skal ei røye se ut folkens! http://home.online.no/~ksolvei/05-002.jpg

Denne fangsten står det respekt av!

Skogseid søppla på 5-6 kilo er ikke verdt en ****sskit til sammenligneing med RIKTIG Røye!

Alle som bruker litt tid rundt ei merde på skogseid får jo "røye" på 3-5 kilo!

Jeg har sett Skogseidrøyer som er like pene som den.

Tragisk at dette er en diskusjon blant sportsfiskerere.Vi vet at denne fisken er påvirket av oannleggene(form -smak-osv),bør vi heller ikke ta diskusjonen på om disse oannleggene ikke burde vert fjernet[?].Hvor vanskelig den er å få-hvor fin fight den gir-at noen fisker faktisk er fin fisk,har ingenrelevans etter min mening.[ :) ]

Disse bolefiskene er meget sterkt preget av oannleggene.All fisk som oppnår en hvis størrelse misser en del av smak-konsistens-osv,men disse "fiskene" i bolebiotop misser smak/konsistens altfor tidlig(ca2kg).At det er noe rivruskende galt med disse fiskene er der liten tvil om.Dette vannet er "sykt" etter min mening.Om dette gjelder 1% eller 99% anv fisken er uinntressant.Vill ikke vi som fisker etter disse fiskene ha en maksimal opplevelse/fiskeglede når vi vet at dette er fisk som er "ren"[?]-At det går ann å ta opp en fisk på 3-4-5 kg for så å fortære den med venner/familie å vite at den ikke har feitet seg på boss som ikke hører hjemme i biotopen(e).[?][?].Ha en pelletsfri helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Vill her legge ut bilder av to røyer fra forskjellige vann

Hvilken er penest?

Denne?

30012005184243HaL473rs273u.jpg?22

Eller denne?

1380_s.jpg

Har noen et godt argument for hvilken av disse to fiskene som ikke skulle være en specimen fisk?

Syntes fisken fra skogseid var finest(trykt å se at det er noen igjen ,også -er disse fiskene like stor?-hadde for meg pr i dag vert vanskelig å avgjøre hvis jeg viste at begge ble tatt i et friskt vassdrag.)).Hva så?.-Går du inn å ser på bilder som er lagt ut på disse sider så ser du noen "stygge" slafsefisker fra skogseid. At disse er i en forfatning som naturen selv ikke har kontroll over er det ikke tvil om.Syntes faktisk det e rart at noen tar bryet å la seg avfotografere med disse slafsene.[xx(]Blir faktisk mer og mer skuffet av dere som absolutt ser noesomheldst posetivt med disse bolefiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen her inne bekrefte at røyene på Skogseid nesten utelukkende lever av pellets.

Inntil det er bevist syntes jeg hele diskusjonen bør avsluttes.

Som Oz skriver så har han fortsatt tilgode å se pellets i røyemagen.

Når vi var på Skogsen sist, tok vi noen små til mat og disse hadde kun rogn i magesekken.

Hvorfor oppholder ikke alle røyene seg i nærheten av oppdrettsanlegget? Mange store er tatt på helt andre steder i vannet.

Og sist men ikke minst, det har ALLTID vært stor røye i Skogseid, om det har blitt flere etter at oppdretsanleggene kom i bruk blir jo bare spekulasjoner.

Gi meg fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Kan noen her inne bekrefte at røyene på Skogseid nesten utelukkende lever av pellets.

Inntil det er bevist syntes jeg hele diskusjonen bør avsluttes.

Som Oz skriver så har han fortsatt tilgode å se pellets i røyemagen.

Når vi var på Skogsen sist, tok vi noen små til mat og disse hadde kun rogn i magesekken.

Hvorfor oppholder ikke alle røyene seg i nærheten av oppdrettsanlegget? Mange store er tatt på helt andre steder i vannet.

Og sist men ikke minst, det har ALLTID vært stor røye i Skogseid, om det har blitt flere etter at oppdretsanleggene kom i bruk blir jo bare spekulasjoner.

Gi meg fakta.

Det er jo akkurat dette flere av oss har påpekt, men det virker som skeptikerne ikke leser disse innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig man har gapt litt mye over dette (jeg skal ikke være flau over det)

Men jeg er RIMELIG overbevist om at oannleggene har ført til mer "bole"røyer. de er bare ikke pene...radioaktivt avfall!(men sikkert morro å fighte)

men er det noen som kan ta fram et bilde av en "bole" røye før o annlegget kom??...30-40 år siden feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke verdens peneste fisk, men mitt standpunkt er endre radikalt da flere jeg har snakket med, eller samtlige jeg har snakket med som har sprettet opp fisk har aldri funnet spor av pellets i magesekken! Er det da virkelig grunn til å skylde på oppdrettsanlegget? Og hvorfor er det stor røye i vannet ovenfor og? Tynn is Flemming [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.