Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Er det noen av dere som vet hvor lenge dette pellets foret er synlig i magesekken etter at fisken har spist.. og om hvor mye næring det er i denne type for, i forhold til naturlig mat.??

grunn til å tro at den forsvinner raskt mener du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:grunn til å tro at den forsvinner raskt mener du??

Jeg vet ikke, jeg må jo si det at jeg ikke er noen ekspert på dette vannet, men går jo ann å diskutere rundt det allikevel.

Men jeg nekter å tro at det fantes slike monstere som man får der nå, før oppdrettsanleggene kom til vannet.(Fisk som ikke er pene å se på)Med en unaturlig K-faktor.

Og det er vel et lite poeng at fisken ikke er noe "matfisk" når den passerer 2 kilo..hmmm.

[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke bidra med noen bilder.

En gammel onkel av meg bodde i nærheten av vannet og kunne fortelle at det ble tatt gigantiske røyer der for 30 til 40 år siden. og siden han var kjent for å være en ærlig og troverdig mann velger jeg å tro på hans utsagn.

Det samme kan en av grunneierne jeg har pratet med fortelle. Han mener det "alltid" har vært tatt store røyer der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

sitat:grunn til å tro at den forsvinner raskt mener du??

Jeg vet ikke, jeg må jo si det at jeg ikke er noen ekspert på dette vannet, men går jo ann å diskutere rundt det allikevel.

Men jeg nekter å tro at det fantes slike monstere som man får der nå, før oppdrettsanleggene kom til vannet.(Fisk som ikke er pene å se på)Med en unaturlig K-faktor.

Og det er vel et lite poeng at fisken ikke er noe "matfisk" når den passerer 2 kilo..hmmm.

[?]

Laksefisk på grensen av sitt størrelsespotensial er sjelden god matfisk, det gjelder ørret over 10 og laks over 30 også.

Og at de blir mer høyrygget er heller ikke uvanlig for røye, skal se om jeg ikke kan finne noen eksempler fra andre vann etterhvert her, derav k-faktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:aksefisk på grensen av sitt størrelsespotensial er sjelden god matfisk, det gjelder ørret over 10 og laks over 30 også.

Det er jeg også klar over KIS, men du mener vel ikke at røye på to kilo er på grensen av sitt størrelses potensial, når det høyst sannsynlig går røye der på over 10 kilo!??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men dette går jo på alder også. Dersom pelletsen var årsaken til at den store fisken er uegnet til mat, hvorfor er da smårøyen som tas samme sted ypperlig matfisk?

Og hvorfor skulle egentlig røya bli så slakk av foret når laksen blir fin i fisken av det?

Og angående kraftige røyer:

6kg fra Troms

Roye6kg70cmlang50cmrundmaalFinnmark%20KjellErikHalvorsen1992.jpg

Og her er en på 6.2 fra Skogseid

Roye619kg68cmSkogseidvannetblinkmaggotGeirJohansen2000.jpg

Eller hva med denne på 5.5

5525catobekkevold.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo med stort sett alt vilt og fisk da Kis. Jakter og fisker mye selv, og en ung tiur eller orrhane smaker bedre enn en gammel, Du som sikkert spiser pinnekjøtt til jul [ ;) ][ :) ] Kanskje jeg tar feil nå da..men uansett er ikke gammel sau å foretrekke.

Men når folk sier at fisk over en kilo smaker spy, da reagerer jeg.

Uten at jeg har smakt annet en røye på 3 kilo, og det ikke veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye intressange meninger! For å ta en ting først; alle som vil skal sef dra på tur og kose seg med "purkene" fra Skogseid. Skal ikke ta gleden fra noen når det gjelder fisken og fisket der. Sikkert et kjempe artig fiske, og jeg ender nok opp der en gang selv også for å prøve dette! Selv disse "purkene" har sin sjarm, på en måte[ ;) ]!

Skal ikke legge skjul på at jeg sikter til en spesifik konkurranse med tanke på denne tråden! Ja, jeg mener specimen konken til NMU.

Og jeg sikter da nå nylig på makker/kollega Remy sine innmeldinger.

PS! NB! og veldig viktig! Jeg unner sef Remy de fisken han fikk og vil ikke ødelegge for den fiske gleden han, eller noen andre har hatt på dette vannet noen gang! Konken legger opp til at disse fisken kan meldes inn og Remy(med flere) benyttet den muligheten og fikk full pott på røye!

Men i forhold til specimen konken så blir det "for dumt" om alle nå skal valfarte til skogseid for å få full pott på disse røyene med de forutsetninger som vannet har. Dette vannet vil jeg påstå ikke er på langt nær representativt for arten røye ellers i landet! Og når det "missbrukes" i forhold til div konkurranser så blir det feil.

Kansje litt klossete forklart men håper dere ser poenget.

Så kan man si; jo men det er likt for alle, alle kan dra dit osv osv osv. Ok! Men når vi kan annta med rimlig sikkerhet at disse fisken enter er syke(genetisk) eller "bolet" på kraftfor/pellets så mener jeg det bør vurderes om de skal telle i konkurranser og på resultat lister. Det blir jo rett og slett feil i forhold til arten røye som det konkurreres om.

Man trenger vel ikke kunne mer enn å legge sammen 2+2 for å se at det er noe galt med disse røyen. Normale røyer ser ikke slik ut:230120052036khEOELkyAGEOOTrRPp.JPG?87Og når en stor anndel av fisken her er slik så er det helt klart noe galt. Hvorfor er det ikke en like stor anndel slike røyer i andre "normale" vann

Som mange påpeker så tviler jeg ikke på at det har vært stor røye der fra langt tilbake, men det kunne vært intr å se om de liknet på bla den som er avbildet over her. Sef så finnes det også ung og mere normal fisk der, men hvordan vil de se ut om noen år om de skal gå å frotse i kraftfor?

Jeg mener i alle fall at det blir feil mtp konk og at det er en for letvindt måte å skaffe seg en urealistisk høy poengsum i konken jeg sikter til. Sier ikke dette for å syte å låte pga en har knust meg på Røye og leder konken, men som nevnt tidligere at disse fisken ikke er representative for "normale" røyer.

Edit: fjernet urent spill det ble for drøyt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt Flemms, men jeg kan ikke være enig i det du påstår.

"Men når vi kan annta med rimlig sikkerhet at disse fisken enter er syke(genetisk) eller "bolet" på kraftfor/pellets"

"Man trenger vel ikke kunne mer enn å legge sammen 2+2 for å se at det er noe galt med disse røyen"

Om du klarer å dokumentere disse påstandene du kommer med skal jeg ta ev meg hatten og innrømme at du hadde rett.

Husk det er ikke bare Skogseidvatnet der inne som leverer stor røye. Henangervatnet og Gjønavatnet leverer også stor fisk. Og så vidt meg bekjent er det ikke oppdrettsanlegg i noen av de vannene.

Alle disse 3 vannene leverer også meget stor ørret. Skal de også utelukkes fra eventuelle konkuranser?

Jeg vet at disse 3 vannene har helt spesielle næringsforhold som i stor grad er med på å påvirke størrelsen på fisken.

Mistenker enkeelte som er så veldig i mot Skosgeidrøyene kanskje er en smule misunnelig. Håper jeg tar feil. Selv skulle jeg vel være aktiv i den gruppen av misunnelige sjeler. Jeg har enda ikke tatt en røye der inne over 1 kg. Men jeg kan love dere at jeg har vært med i båter som har tatt stor fisk. Remy f.eks tok en før det var godt 30 sekunder. Ble jeg misunnelig av det? nei! I stede gledet jeg meg på hans vegne. Noe sikkert andre burde klare å gjøre også.

La oss heller glede oss over at vannet leverer stor fisk og ikke minst la oss glede oss sammen med dem som klarer å få de store opp i båten.

Lykke til dere som skal prøve dere på monsterrøyen i nærmeste fremtid. Jeg skal selvsagt inn igjen, og målet er helt klart; en fisk over 5 kg (beskjedent mål kanskje). Midt oppe i dette skal vi ikke glemme at naturen der inne er utrolig fin. Bare det i seg selv er grunn til å ta turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

La oss heller glede oss over at vannet leverer stor fisk og ikke minst la oss glede oss sammen med dem som klarer å få de store opp i båten.

slik snakker en ekte sportsfisker! har hatt rundt 6-7 turer inn i Skogseid, og har en beskjeden pers på 1,4 kg. men det gjør ingen ting, for som med alt annet fiske, så er muligheten der.

men likevel så føler jeg at det begynner å bli en bismak med å fiske i vannet, spesielt fordi det blir trukket en linje som sier JUKS!!! når det gjelder de store fiskene. hva om jeg nå er så heldig/dyktig at jeg klarer å lure en av de store? har jeg da egentlig fisket en oppdrettsfisk? er ikke den fisken verdig en plass på rekordlistene?

er ikke gullfiskene fra Kristiansand verdig en plass på rekordlistene?

håper vannet og de som velger å fiske der møter den respekten de faktisk fortjener, og håper denne tråden kommer med et svar snart[ ;) ]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Hunter, jeg kan ikke dokumentere påstandene mine. Men en ting er vi vel alle ening om, og det er at disse mosnter røyene ikke er representative for arten røye i Norge. Kansje det jeg mener(flere med meg) er tot skivebom, kansje Thor har rett i at dette er noe genetisk naturlig for fisken der? Kansje de ikke spiser pellets(lite sansynlig om annlegget fortsatt er i drift?) Men inntil vi vet noe annet så burde kansje disse fiskene holdes utenfor en seriøs specimen konkurranse? Jeg mener i alle fall det!

Rent fiskemessig kan jeg ikke utale meg om da jeg ikke har fisket der. Men jeg vet jo at fisk som stadig kan gå under merer og ta til seg lettvindt føde også blir lettere å få der. Det er også en påstand som jeg ikke kan bevise, men det er viden kjennt[ ;) ]

Utover det er jeg enig med mye av det du skriver Hunter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

men likevel så føler jeg at det begynner å bli en bismak med å fiske i vannet, spesielt fordi det blir trukket en linje som sier JUKS!!! når det gjelder de store fiskene. hva om jeg nå er så heldig/dyktig at jeg klarer å lure en av de store? har jeg da egentlig fisket en oppdrettsfisk? er ikke den fisken verdig en plass på rekordlistene?

er ikke gullfiskene fra Kristiansand verdig en plass på rekordlistene?

Det er jo også en måte å se det på sef, men jeg synes heller da at disse "spesielle" røyene ødelegger for selve specimen konken. Forde du mest sansynlig må til Skogseid for å få de så store.

Ser for meg senarioet en røye fisker som gutser seg halvt ihjel på en "vidda" tur og klarer etter ukesvis å ta en fin fin røye på 3-4kg. Samtidig kan man loffe til Skogseid på guttetur og dra opp dobbelet så tunge røye med mye mindre gutsing. Ser man konkurranse opp mot dette så....ja....blir det rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henangervannet og skogseidvannet henger "sammen" hunter og det trodde jeg du viste..[ ;) ] Er jo bare en kanal på et par hundre meter imellom.

Tror nok fisken vandrer gjennom der gitt. Men gjønavannet renner jo ut i skogseidvannet, og her kommer nok ikke fisken opp.

Er det blitt tatt slike purker som i skogseid der også? (gjøna)

Vet det er stor røye der også, men trodde de hadde en litt mer normal kroppsform.

Jeg skal forsøke å få lagt inn et bilde av en regnbue pudding jeg fikk i Henangervannet for noen år siden. Den er helt jævelig stygg. Men moro å få den var det dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ingenting om kroppsform, men det er så vidt jeg har hørt ikke uvanlig med svæære røyer i gjønavatnet. Kanskje Torgeir kan utdype..??

Ellers har der vel ikke vært fiskeanlegg i drift i henangervatnet på en del år.???

At røyen som blir tatt der er emigranter fra skogseidvannet har jeg problemer med å forstå. At muligheten er der er greit, men hvorfor..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til konkurransen du nevner forstår jeg ikke argumentet i det hele tatt Flemms. Hva da med karper fra Drengsrud/Ulsrud, ørret fra Mjøsa, karuss fra Bergstjern var jo enerådende en periode osv osv. Disse vannene inneholder forholdsvis utrolig mange av specimeneksemplarene av de respektive artene. Da burde vel de også utgå fra konkurranser? Hvor mye boilies spiser karpene i Drengsrud/Ulsrud i løpet av et år egentlig, hvem skal trekke grensene for dette? Foreløpig i år er 7 av 10 fisk på abborlista til NMU tatt i samme vannet, du går vel for en automatisk diskvalifisering av dette vannet da? Eller hva med brasme, de 8 første i NMU konken i fjor ble tatt i samme vannet... eksemplene er utallige!!!

Dessuten tror jeg du overvurderer effekten og mengden av spillfor. Skogseid et et SVÆRT vann med MYE fisk, og oppdrettet der er av smolt, dvs fisk opp til ca 150-250gram (omtrent ihvertfall, torhj kan nok si mer om det). Det pøses ikke tonnevis av for ukritisk ut i vannet, foret er dyrt og ofte er forutgiftene 50% av kostnadene til et slikt anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Blir det da rettferdig at dere har større Gjedder på østlandet enn vi har ellers i landet da Flemming? at man må reise for å få større fisk andre plasser er da intet nytt for en ivrig specimenfisker.

Røye, ikke gjedde[ :) ]

Sef må ihuga specimen fiskere ut å reise!

Jeg sier jo tidligere i tråden her at Skogseid røye går inn i kategorien specimenfisk også Vilhelm, sånn er det bare. Men om det er riktig mtp nevnte forhold i dette vannet. Det er jo det jeg stiller spr.mål ved her!

Nå må du følge med da Vilhelm....hehe[ ;) ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.