Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Henangervannet og skogseidvannet henger "sammen" hunter og det trodde jeg du viste..[ ;) ] Er jo bare en kanal på et par hundre meter imellom.

Tror nok fisken vandrer gjennom der gitt. Men gjønavannet renner jo ut i skogseidvannet, og her kommer nok ikke fisken opp.

Selvsagt vet jeg det. Burde hatt det med i en bisetning ja. Og helt riktig angående Gjønavatnet, der klarer nok ikke monstrene fra Skogseidvatnet seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

I henhold til konkurransen du nevner forstår jeg ikke argumentet i det hele tatt Flemms. Hva da med karper fra Drengsrud/Ulsrud, ørret fra Mjøsa, karuss fra Bergstjern var jo enerådende en periode osv osv. Disse vannene inneholder forholdsvis utrolig mange av specimeneksemplarene av de respektive artene. Da burde vel de også utgå fra konkurranser? Hvor mye boilies spiser karpene i Drengsrud/Ulsrud i løpet av et år egentlig, hvem skal trekke grensene for dette? Foreløpig i år er 7 av 10 fisk på abborlista til NMU tatt i samme vannet, du går vel for en automatisk diskvalifisering av dette vannet da? Eller hva med brasme, de 8 første i NMU konken i fjor ble tatt i samme vannet... eksemplene er utallige!!!

Dessuten tror jeg du overvurderer effekten og mengden av spillfor. Skogseid et et SVÆRT vann med MYE fisk, og oppdrettet der er av smolt, dvs fisk opp til ca 150-250gram (omtrent ihvertfall, torhj kan nok si mer om det). Det pøses ikke tonnevis av for ukritisk ut i vannet, foret er dyrt og ofte er forutgiftene 50% av kostnadene til et slikt anlegg.

Når du skal dra inn alle mulige scenario utenom det vi diskuterer her så skjønner ikke jeg noe heller[ ;) ]. Det er vel en vesentlig forskjell på om fisken blir stor som et resultat av at den spiser pellets i et lukket vann, enn at den er genetisk(naturlig stor)!?

Men ser poenget ditt med at det ikke øses ut uendelige mengder med for også. På en annen side så er dette stoffer som gjør at fisken skal bli stor(uten at jeg vet så mye mer om sammensetningen av foret)

Men erlig talt KIS kaller du disse mega røyene "normale"?

Finnes det sånn fisk i normale vann uten merer og pellets foring?

(snakker da om de ekstreme tilfellene i Skogseid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pellets er jo bare konsentrert småfisk det igrunn, hardpresset fiskemel og fiskeolje rett og slett.

http://havsbrun.no/smoltfor.asp

www.skretting.no

Og det er et poeng å sammenligne med andre vann, særlig når det er dominansen i NMU konken som er bakgrunnen for at du tar dette opp. Enkelte vann har større fisk, slik er det-det handler om en vellykket blanding av arv og miljø. Andre eksempler er Mjøsa-ørreten, laksen i Alta, karussen i Bergstjern og mannfolkene på Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

eller O-laks i mere....hvor går grensa liksom?

Må det være noen grense?

Mye enklere regelverk uten.

[ ;) ], ja ikke sannt....

Mener det er rom for å diskutere dette(Skogseid røye, verdig specimen fisk eller ikke) på et seriøst plan! Jeg vet ikke mest om dette vannet, men så langt har allt jeg har sett og hørt kommet min(med fleres) tvil til gode. Om det er noen som klarer å gjøre rede for at fiksen der ikke blir påvirket, vekstmessig av for/pellets så skal jeg gi meg[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

Her er et bilde av rekordrøya fra Sverige. Den er da ikke så mye finere enn Skogseidrøyene og K-faktoren er vel på høyde.

_MG_5342.jpg

Denne er iaf meget pen sammen lignet med med radioaktive bolemestern som svømmer i Skogseid vannet[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart fisken er påvirket av pellets i skogseidvannet.. Men bare en liten del av fisken der inne. Husk at dette er ett svææært vann. Stor røye finnes i hele vannet, ikke bare ved anleggene. De værste tilfellene av julegriser finnes nok i nærheten av anlegget, men stor og fin fisk blir tatt i hele vannet.

Men sakens kjerne i denne tråden er så vidt jeg har skjønt spørsmålet om fisken herfra skal godkjennes i konkurranser eller ikke.. Og da svarer jeg ett rungende ja. Det godkjennes tross alt fisk som ikke engang hører hjemme i den norske fauna, så i den settingen så syns jeg ikke skogseidrøyene er unaturlige i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med KIS her. Noen vann vil altid produsere større fisk en andre. Karussen i Bergtjern er et veldig godt eksempel. De siste 15 årene i NMU-konken har Bergtjern stått for 99% av fangstene. Man kan da ikke "boikotte" Bergtjern av den grunn?

Når det kommer til pelletsen i sjøen så har jeg mine tvil til at de kan ha så mye å si. Om man titter på en pellet beregnet for laksesmolt vil man raskt kunne se at de er veldig små. Holder man pelleten under vann i noen få minutter (varierer med vanntemp) blir den borte raskt. Helt borte blir den nok ikke, men de små "pelletfnuggene" som svever rundt kan umulig være lønnsomt for en 7 kios fisk å ete? Mulig at småkryp lenger ned i næringkjeden spiser dette for så å bli spist av røye, men det kan jeg strengt talt alt for lite om til å uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en ting klart viss det skal være noen tvil om det, røya i skogseidvatnet spiser pellets. Men jeg vil ikke tro at dette er noe de gjør hele året. Det at folk ikke finner noe særlig pellets i røya på denne tiden av året kommer nok mest av at det blir foret veldig lite på anleggene på denne årstiden med lave vanntemperaturer. Det er dermed lettere å kontrollere foringa og man vil få mindre gjennomforing.

Om sommeren når vanntempen begynner å komme oppi 17-18 grader, anleggene er smikkfull i smolt blir det foret mye for å få høstsmolten klar, kanskje oppimot et tonn for dagen. Da er det vanskelig å kontrollere foringen 100%, og man vil få gjennomforing, hvor mye er vanskelig å si, men at det er nok til å fylle noen hundre, kanskje flere tusen røyemager gjennom sommeren er det nok helt sikkert. Så det jeg vil frem til er at jeg tror at de muligens følger litt "vekstmønsteret" til smolten. Feite seg opp om sommeren og chille litt mer om vinteren.

Dette er som sagt bare antagelser fra min side, sikkert litt offtopic og men men.....

Og det er anlegg i henangervatnet, så de har matstasjonene ganske jevnt fordelt..

Gjønavatnet vet jeg for lite om til å utale meg, men at det er stor røye der stemmer nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det litt info ja, greit med noen tall her :-)

Så selv med relativt høyt svinn vil det ikke være snakk om store mengder for tross alt-mtp de store mengdene røye som finnes i vannet. Det kan vel også være rimelig sikkert å anta at det i perioder kan påvirke fiskens vekt at det fores endel. Men det er et poeng jeg synes bør nevnes her, og det er i at den perioden det fores hardest er tempen over røyas trivselstemperatur. Hvis de måler 17-18grader i merdene er dette en temperatur røya ikke vokser særlig i, akkurat som laksen ikke gjør det når tempen stiger 2-4grader til. Også dette taler mot at foret er en vesentlig årsak til de store røyene i Skogseidvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk torhj for litt ordentlig info her!

Må vel si meg fundamentalt uenig med deg her KIS. Ett tonn med for om dagen, om man regner med min 10% svinn/gjennomforing her så er det snakk om 100kg for til røyene om dagen. Fisken vil alltid oppsøke den lettest tilgjenglige maten, da spiller det liten rolle hvor stort vannet er. Om de ikke vokser så mye på denne tiden er vel rimelig, men det stopper de ikke fra å spise foret. Det synes jo lang vei...[ ;) ] Og hvilken effekt har foret på fisken på denne tiden av året siden de normalt ikke vokser så mye? Bildene sier vel sitt!?

På dette området så vet jeg du kan mer enn meg KIS, men du kan ikke benekte at Skogseidrøya ikke blir påvirket av foringen fra merdene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vet menden med røye i Skogseid, så er jo 100 kilo ingenting.

Når vi var der i fjor fikk vi rudt 400 smårøyer på en helg, og da prøvde vi stort sett å unngå dem.

Uansett så vil vel mengden av smårøyer ha større nytteverdi av bittesmå pellets enn en 7 kilos klump vil ha.

En annen ting er at når pelletsen havner på bunn vil det ganske snart løse seg opp til microscopiske partikler. Disse partiklene er så små at de blir filtrert ut av gjellene til røya uten å havne i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100kg dagen er latterlig lite i et vann på denne størrelsen, selv om det vel er 2 anlegg i sving. Dessuten som nevnt-dette er i den tiden på året røya trekker dypere pga tempen. Såvidt jeg vet tas det svært lite ørret under røyefiske, og lite røye under ørretfiske nettopp pga røys lavere trivselstemperatur.

Klippet fra njff faktasider:

"Siden røya er kaldtvannskjær søker den dit dette kalde vannet er, og i heteperiodene (når vanntemperaturen går over ca. 16 grader) er dette dypere i innsjøene - let der."

Påvirket? Ja, jo-bittelitt så. Men fra det til ditt første innlegg her er det veldig stor forskjell!!!

Her er et kart over vannet, Henanger vannet til venstre og Gjønavannet nordfor Skogseid, målestokk nede til høyre.

718EC48E1D982410.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Når man vet menden med røye i Skogseid, så er jo 100 kilo ingenting.

Når vi var der i fjor fikk vi rudt 400 smårøyer på en helg, og da prøvde vi stort sett å unngå dem.

Uansett så vil vel mengden av smårøyer ha større nytteverdi av bittesmå pellets enn en 7 kilos klump vil ha.

En annen ting er at når pelletsen havner på bunn vil det ganske snart løse seg opp til microscopiske partikler. Disse partiklene er så små at de blir filtrert ut av gjellene til røya uten å havne i magen.

Hvorfor skal egentlig ikke en 7kg klædd ta en pellet, når dere stort sett fisker de samme røyene på maggot? Maggoten er vel mindre en pelletsen, og selv om man fyller en 1/0 krok med maggot så blir ikke det den største biten heller.

Om de store er fiskespisende så tror jeg at foret vil skape et matfat med agnfisk uten sidestykke. Purkene spiser da disse og oppdretten har en indirekte årsk til fedmen da også!? Bare en hypotese fra meg, men det kan fort være tilfeldighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noen mangel p� sm�r�yer verken i Skogseid eller de fleste andre r�yevann, pellets eeller ikke. Det er en grunn til at Mj�s�rreten blir s� stor og det er en grunn til at Skogseidr�ya blir s� stor, det er kombinasjonen arv og milj�.

Dette f�r vi nok uansett svar p� om noen �r, da disse anleggene er p� vei vekk. Knaksje 10-15 �r til, vanskelig � si.

Tror kanskje et luftfoto vil gjøre det enklere å forstå hvor stort vannet er... husk at det er dypt også... Henangervannet til venstre, en kan skimte kanalen her... Gjønavann langt vann nordforbi Skogseid-begge disse andre vannene inneholder også storfisk!

2472_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

Nå gjelder ikke dette utsagnet all røya i Skogseid men mange sto røyer som blir tatt der med bildet synes jeg at det er o annlegg i deler eller hele bildet i bakgrunnen....litt unaturlig tanke det synes jeg (pellets)

Hvis det ikke gjelder all røya i Skogseid, hvem skal da bestemme hvilke røyer som kan få lov til å være med på rekordlista? Skal man ha en estetisk komitee som vurderer utseende, k-faktor og hvor vanskelig det var å få den for hver eneste innmeldte røye fra Skogseid? Noen er jo vitterlig usedvanlig pene fisker. Hva hvis man får ei pukkelrygget, feit og stygg røye i et annet vann etter ti minutters planløst fiske? Vil ikke den få lov til å være med på lista? Flåsete og satt på spissen kanskje, men allikevel.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.