Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til storørret i Randselva


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å forsøke på å forbedre fluepersen min på ørret, og har funnet ut at Randselva i september muligens er rette plassen.

Har fått med meg at man må bruke kraftig utstyr. Men må man bruke tohåndsstang, Eller vil en 8-9 enhåndsstang kunne greie brasene? Er det flytesnøre det går i? Og hva slags fluer skal jeg satse på? Tubefluer, DK8, streamere?

Tar imot tips med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige om at det er en teoretisk mulighet for å få KJEMPEØRRET der! Da er det vel kanskje lurt å ta med seg tohåndsfluestang og bruke fluer beregnet på laks? Det hadde vært litt behagelig å kunne stått der med enhåndsen og streamere i str 6-4, men dumt hvis det blir for spinkelt. Noen som vet hva som er vanlig blandt "seriøse" fiskere der, de som har vært i kontakt med ruggene tidligere og vet hvilke krefter man har å gjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og skal en bruke tohånds er det vel likevel en i klasse mellom 7 og 9 som er aktuell, For grunnen til at man bruker tohånds er at man bruker store tubefluer, ikke størrelsen på fisken slik jeg har forstått det ! Så bruk litt mindre fluer så klarer du deg med din enhånds i klasse 8/9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Stang klasse 6 for storørret i 10 kilos klassen er en dårlig ide. Enhånds i #8/9 eller tohands er nok å anbefale. Ble sjokkskadet nok da jeg fikk en skikkelig stor en på 15' tohånds #10/11 for noen år siden. Følte at fisken hadde styringen av kjøringen ikke jeg. Etter en tids kjøring stillte fisken seg opp på bunnen på motsatt side av eleven. Prøvde med alle lure knep å få fisken til å begynne å gå igjen, men endte opp med å bruke "brute force". Pga av kombinasjonen av stort press fra meg og kraftig strøm hylte det slik i stang og snøre at jeg var alvorlig bekymret for at noe skulle ryke. Omsider kom fisken. Hadde jeg brukt en myk enhånds hadde jeg vel stått der enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.