Gå til innhold
Fiskersiden

FS-treff Bontelabo (Havmusbilder)


Hunter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt mer om turen vår til Bontelabo

Vi hadde avtale om å møte kl 17. Jeg var førstemann på plass kl 1650. Da var kaien full av polakker. Litt senere kom Rønsingen og Gone_fishing. Senere kom Oz og mrkebab også. Det begynte som forventet, noen hyser kom på land, og så ble det landet noen langer.

Etter en liten stund fikk Gone_fishing et fint napp. Da fisken kom mot overflaten så han at det var en Havmus av brukbar størrelse. Dessverre slapp den i det den brøt vannflaten. Da visste vi i alle fall at den var der.

Så ble det flere hyser og langer før jeg fikk kveldens eneste torsk på 2,5 - 3 kg.

Så begynte det å bli liv på kaien. Oz hadde fått Havmus på. Da skal jeg si det ble liv i kalde skrotter. Gone_fishing tok det "livsfarlige" oppdraget med å klatre ned langs kaikanten for å få den i håven. Den var ca 1 kg. Så ble det stille tilca kl 22. Da vi var i ferd med å pakke sammen ble det liv i stangen til Gone_fishing. Enda en gang var det Havmus som hadde bitt på. Denne ble veid til 1,7 kg.

Vi dro derfra kalde og fornøyde. Vi har blitt enig om at dette skal gjentaes om ikke så alt for lenge.

Alt i alt en utrolig fin kveld i det kalde været. Denne kvelden gav oss mye mer enn vi hadde fantasi til å forestille oss på forhånd. I løpet av neste uke tenker jeg det blir et lite treff på kaien igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Gratulerer atter en gang...

men du som er fotograf Oz, kan vel ordne med litt bedre bilder ???

Bildene er det meg og Rønsingen som har tatt.

Var vi på fisketur eller fotosafari? Jeg bare spør?

Det viktigste tross alt er fiskeopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Når man får sitt "livs fisk" som jo havmus lett er for noen syke folk, så tar man vel skikkelig fine bilder av dem ??

Med fare for å ødlegge tråden. Nå provoserer og irriterer du noe ******.

Er det en fortusetning når man drar på fisketur at man har et profft kamera og at men er klassefotograf? Er det bildene som er avgjørende for om en fisketur er vellykket eller ikke?

Dette er da for pokker en vellykket fisketur på alle måter til tross for bilder av så som så-kvalitet.

Det er ikke første gang du kommer med sure oppstått når noen har tatt fisk mange misunner dem. Slutt med der tullet ditt og gled deg på andres vegne.

For min egen del er jeg ikke alltid like opptatt av lengde, vekt og proff fotografering. Det er FISKEOPPLEVELSEN som betyr noe.

Sorry Thor, men nå ble jeg litt forbanna på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Når man får sitt "livs fisk" som jo havmus lett er for noen syke folk, så tar man vel skikkelig fine bilder av dem ??

Med fare for å ødlegge tråden. Nå provoserer og irriterer du noe ******.

Er det en fortusetning når man drar på fisketur at man har et profft kamera og at men er klassefotograf? Er det bildene som er avgjørende for om en fisketur er vellykket eller ikke?

Dette er da for pokker en vellykket fisketur på alle måter til tross for bilder av så som så-kvalitet.

Det er ikke første gang du kommer med sure oppstått når noen har tatt fisk mange misunner dem. Slutt med der tullet ditt og gled deg på andres vegne.

For min egen del er jeg ikke alltid like opptatt av lengde, vekt og proff fotografering. Det er FISKEOPPLEVELSEN som betyr noe.

Sorry Thor, men nå ble jeg litt forbanna på deg.

Slapp Hunter! En mann i din alder MÅ tenke på blodtrykket...

Med tanke på hvem som var med på turen så hadde jeg forventa bedre bilder, så enkelt er det. Og som du BØR ha skjønt av SMS'en du fikk av med igår kveld så bør du ha skjønt at jeg definitivt gleder med på fiskernes vegne! (spesielt Oz som da ikke hadde arten fra før) MEN jeg stiller krav til egne bilder (da det er enkelt og ta fine bilder med dagens digitale kameraer) Og dermed så stiller jeg jo litt krav til andres bilder også... kanskje spesielt når det er litt spesielle fisk som kommer på land!

Og jada, dette har jeg gjort mange ganger (klaget på bildene) men det er for å gjøre folk litt mer bevisst på dette med fotografering. Og jeg tror nemlig at pga bl.a meg så gjør folk seg litt mer flid med bildene av fangstene etterhvert..

PS: hadde ikke Oz med speilrefleksekameraet sitt? Det skulle da være profft så det holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i veien med blodtrykker her Thor![ ;) ]

Jeg ble bare litt provosert. Joda, du var kjapp ute og gratulerte med fangsten på sms. Sant skal være sant.

OZ har noen bilder han tok med godkameraet sitt. De blir nok lagt ut i løpet av dagen. Men det må også sies at det ikke er lett å ta gode bilder i 7 minus og nordavindskuling. Og det blir ikke bedre når alle har et adrenalinkick av en annen verden.

I stedenfor å "klage" på kvaliteten kan du vel heller komme med noen vennlige tips. Det er en bedre måte å gå fram på det.

Avslutter dette, det blir for dumt med krangling av pga slike ting.

Men jeg vet hvem som har fått jobben som fotograf på Vestlandstreffet.[ :) ] og nåde deg om du ikke tar fine bilder.[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØI! Gi hverandre en klem da gutter! Ingen grunn til å krangle, sjøen er jo full av mus!

Med tanke på bilder har jeg ennå ikke sett på mine, og jeg er litt usikker på om jeg får tid til å gjøre noe med dem i dag. All work and no play vet dere. Om bildene jeg tok med mitt kamera er spesielt bedre enn dem som er lagt ut her er langt fra sikkert. Jeg lot kamera bestemme i går, med blitz og full automatikk. Bildene blir ikke så fantastiske da... I går var jeg på fisketur, ikke fototur. Det hender jeg kombinerer de to, men ikke i sju minusgrader og vind. Bildene blir derfor mest for dokumentasjon, og ikke de fototekniske mesterverk. Bilder av min egen fisk har jeg naturlig nok ikke, jeg har fått bildene Hunter tok, og er godt nøgd med dem.

Skal forsøke å få tid til å skrive min versjon av turen vår senere i dag, men nå må jeg spise og løpe. Tadaaa!

Mvh Oz

PS: Takk for alle gratulasjoner, veldig hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at jeg lar Thor knabbe kameraet mitt på treffet er vel omtrent like stor som at jeg lar ham låne toern min utpå kvelden tenker jeg. Men vi har en egen tråd for Vestlandstreffet folkens, nå lar vi gutta som fikk mus igår få kose seg med denne tråden.

Og enda en gang-grattis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Sannsynligheten for at jeg lar Thor knabbe kameraet mitt på treffet er vel omtrent like stor som at jeg lar ham låne toern min utpå kvelden tenker jeg. Men vi har en egen tråd for Vestlandstreffet folkens, nå lar vi gutta som fikk mus igår få kose seg med denne tråden.

Og enda en gang-grattis :-)

[:0][:0][:0] Overhengende fare mao...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

SÅ skal jeg forsøke å gi min versjon av gårsdagens lille utflukt. Blir litt drøyt å kalle det tur, da det for min del er snakk om ti minutters gange hjemmefra...

Jeg kom altså ca 1730, ble litt sen fordi fruen disket opp med hjemmelagde kjøttkaker og diverse tilbehør. Det er en middag man må kose seg med. Anyhow, jeg kom ned, lette meg fram til fiskersidenfolket blant polakkene og begynte å rigge opp karpestanga. Fant fort ut at tacklet jeg hadde knytt på jobben ikke dugde. (memo to self: Knyt bedre knuter). Jeg gikk så gjennom mappa og tenkte at hvorfor bruke noe annet når det er en ting jeg alltid får fisk på? Et enkelt lite paternoster med litt bling på funker alltid. Og det gjorde det...

Rett etter at jeg kom, før jeg hadde fått stanga på plass, var det fisk på Gone fishing sin surfstang. Stor var oppstandelsen da fisken viste sitt snodige fjes og avslørte at den var ei havmus. Denne slapp som kjent i overflaten, men humøret og trua steg ennå et par hakk, og vi gikk på med det som utgangspunkt at alle napp var havmus inntil det motsatte var bevist.

Polakkene ga seg så fort mørket begynte å falle på, passet oss bra, det ble bedre plass, og det var jo nå vi virkelig skulle fiske. Opp av sjøen kom langer og hyser med jevne mellomrom, og på tross av sur vind og temperatur et lite stykke unna komfort, hadde vi det fint så lenge vi hadde nok kaffe.

Mens vi sitter der og slarver blir plutselig snøret på stanga mi slakt. "Her er det fisk!" sier jeg. "Havmus!" kommer det fra Rønsingen. Alle flirer... Etter et par hyser kjente jeg fort at dette var noe annet. Det vil være en underdrivelse å si at det ikke er den heftigste fighten jeg har hatt, men selvsagt var det spennende, da jeg kjapt kunne utelukke lange og hyse. Var det torsk var den mindre enn Trym sine. Det var mørkt og et stykke ned til vannet, og når fisken kom opp til overflaten kunne jeg ikke se den. På dette tidspunktet hadde jeg en fin hvilepuls, men så lener Rønsingen seg ut over kanten, lyser ned og uttaler ordene som fikk meg til å føle meg som bikkja til Pavlov: "Havmus for ****!!!" Pulsen steg fortere en legen anbefaler og eneste tanken i hodet mitt var: "Denne skal jeg IKKE miste!" "HÅÅÅV!!" Gone fishing var kjapt og fryktløst nede i traktordekket med håven, og kort tid etter møtte mus betong. Fisken ble fotografert, studert, beundret og fryktet (nifs pigg gitt...), før den fikk friheten tilbake. Kvelden var reddet. Til gangs.

En liten stund etter var kveldens største fisk et faktum, da Hunter for en gangs skyld fikk fisk, en finfin torsk på ca 3 kg. Alle hadde fått fisk og alle var fornøyd.

Nå fulgte en god stund uten tegn til liv, mulig det hadde litt sammenheng med at vinden dreide fra østlig til nordlig, og vi satt og stirret på stangtuppene og frøs litt en stund. Etter en stund kommer nok ei hyse på land, og vi bestemmer oss til slutt for å pakke sammen. Mens vi så smått har begynt på ryddingen, skjer det ting på en av stengene til Gone fishing. Opp kommer nok ei mus, kveldens største, og vi er mildt sjokkert over hvor mange av dem vi hadde hatt kontakt med på kun fem timer. "Skulle ikke disse være vanskelige å få?" spurte vi oss, men visste vel at vi hadde hatt skikkelig flaks, og at det nok ikke kommer til å bli så lett neste gang.

AÅ: Du skulle nok ha vært med ja, men ingen grunn til fortvilelse, kaia ligger nå der, og det blir garantert flere turer. Plass er det nok av, i hvert fall når polakkene pakker sakene sine.

Mvh Oz

Edit: Musa tok på gammal harsk makrell. Svært uapetittelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig treff, hadde eg bare huska på at det var fiskersidentreff, med den interessen det er for havmus her inne, så hadde eg nok håva den første havmusa også, istedenfor å prøve å løfte den opp [ :) ]

Starta jo treffet med å kleppe ei ganske bra hyse for ein av polakkene, men kom ikke på at eg hadde håv i bilen før etterpå.

Har fått såpass mange havmus etterhvert at eg ikke ikke tenkte over hvor populær den er for tida [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar som et egg jeg. Selvsagt. Men kanskje ikke neste uke. Får se det an. uken etter der, derimot. Da er jeg klar for å bruke et par kvelder der nede. Og kanskje noen andre steder i Sandviken? Du hadde noen hot spots Hunter?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.