Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til jerkbait ?


Recommended Posts

Hallais...

Har tenkt å prøve dette Jerkfisket etter Gjedda til våren , multi sneller i ymse slag har jeg , men har jo forstått at disse Jerkbaitene er tunge greier så en kort stiv stang er å foretrekke?

Jeg har en 6 fot stang liggende , kjøpte den en gang i verden til pilking med 70-200 gr pilker , så den er ganske stiv.

Husker ikke merke og sånn for den ligger på en henger 1 meter under snøen [ :) ]

Men tror dere det går ann å bruke den i hvertfall i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Nå skal ikke jeg begi meg ut på noe synsing her, men stengen til jerk er ofte litt lenger, rundt 8 fot.

At den er stiv skal ikke ha så veldig mye å si.

Og du er jo innen for vektet på baiten,

som ofte ligger mellom 70 til 120 gr til gjedde. Du får lettere og tyngre også men mange ligger innen for dette spektret.

Så jeg vill bare ha prøvd det ut å se hvordan det funker.

Kan være PMA vil irettsette meg pga. av det jeg skriver, men det kjør jo ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sneller, så bør du satse på en med IAR - InstantAntiRevers - eller oversatt til norsk: Ingen dødgang i baksperren. Dette fordi du fort vil kunne ta knekken på snellen da den blir belastet med masse slag bakveien om den ikke har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne IAR'n som ryker først ved dette fisket, samt noe som kalles på engelsk pinion gear. Bruker man snelle med IAR så anbefaler jeg at man setter inn vanlig baksperre også, om det er mulighet for dette. Går IAR'n så kan man fiske videre, på baksperren. Abu sin JB snelle kom originalt UTEN IAR pga denne er det svakeste leddet.

Men så lenge man koser med snella (les smører og steller osv) så holder de fleste.

Jerkstengene her i Skandinavia er gjerne 6-6'6", mens hos jenkerne lengre. Jeg har et par 6 fotere, men foretrekker lengre.

Møtte en som har brukt havfiskestang til å begynne med, men denne var faktisk for myk (Husker ikke modell) Den er sannsynligvis litt tyngre og.

Når det er sagt, så mener jeg at det ikke finnes en real jerkstang på det norske markedet, ei heller det svenske. De er for myke til å do justice på potensialet i mange baits. Selvfølgelig funker de, og jeg anbefaler de til folk, de er jo litt morsommere å kjøre fisk på, men er det som er poenget så finnes det jo ul-ørret stenger og...

Er du skikkelig int i å prøve dette, anbefaler jeg kjøp av stang, en BFT, RST (Leirud hadde disse, og jeg liker dem bedre enn BFT stengene)Snelle har du jo, og det er jo den som er dyr av grunnutrustningen.

Fox stanga til Trymbayamylord så fin ut, dog for lettere baits, håper på å få testa den.

Fox og BFT kan kjøpes hos Offhook, Leirud bla.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ariakas

Tror kinetic har en stang som heter jerk eller no. sikkert ikke altfor høy pris (Aner ikke noe om den bare vet de har en)

Edit: Fant den rett etter jeg hadde skrivd det[:I]

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=3793

Jeg har en ambass 6000 med IAR , har shoppet inn alt for mye utstyr til sommeren allerede , gir stanga jeg har en sjans syntes jeg det ikke funker får jeg vurdere ei ny[ :) ]

Man skal få tid til dette også , men virker spennende og Jerkbaits er på vei i posten....men det ser ut til at det er LEEEEnge til isløsning...alt for lenge!

Men takk for svar...kjempe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaring med Shimanos nye Jerkstang? Beastmaster Jerk, eller noe i den duren. Kan låne den med en Shimano Corvalis(?) på, og lurte på om det var noen som hadde testet det ut.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano lager bra Stenger de, men har bare erfaring med Compre, og da egentlig veldig lite.

Corvalus snella er vel heller ikke av det beste man får, den ble jo tatt av markedet rimelig kjapt.

Kan du låne en slik stang er det jo bare å kjøre på da.

Den er vel foresten ikke såå ny da, den beastmastern.

Ang Kinetic stanga som er nevnt her, så blir det spennende å se om den holder (jau har litt info.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Shimano lager bra Stenger de, men har bare erfaring med Compre, og da egentlig veldig lite.

Corvalus snella er vel heller ikke av det beste man får, den ble jo tatt av markedet rimelig kjapt.

Kan du låne en slik stang er det jo bare å kjøre på da.

Den er vel foresten ikke såå ny da, den beastmastern.

Ang Kinetic stanga som er nevnt her, så blir det spennende å se om den holder (jau har litt info.. :) )

Godt mulig den ikke er så ny. Vi fikk inn den og Corvalussnella i butikken her for ikke så lenge siden. Jeg kan låne settet av sjefen min. Har aldri prøvd det før, så det skal bli spennende. Har forsåvidt aldri prøvd multiplikatorsnelle heller... Tror nok det skal bli et ****** ja...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna billig drit sier nå jeg når det gjelder stenger til jerk-fiske... Husk på at dette kan bli en fiksetur der du virkelig er avhengig at utstyret er til å stole på.. Så ikke kjøp no billigere enn 800 kroner i alle fall, og 6 fot holder det, ikke noe prob..

Hei igjen folkens, forresten! :=)

Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.