Gå til innhold
Fiskersiden

småfluer


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Små fluer er Kjæmpe[ :) ]

Jeg har fået laks i Mandalselva på Partrige str 16 db. I 45Kbm. og lett brun vann/stigende elv.

Men i 80% bruker jeg ei str. 9 Salar eller 10 Loop dobbelt krok.

Sølv og svart er jo altid et hit!

Men kommer jo også an på hvor du vil fiske...?

Skitt Fiske

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

Heisann [ :) ]

Jeg lurte på hvilke laksefluer dere pleier å bruke i "små" størrelser(ca str.8 og nedover). Slike fluer er jo ofte effektive og jeg har litt for få i boksen.. Noen favoritter???

gi gjerne okså tips om fiskemetoder ol..[ :o )]

Rusty Rat, Stoats Tail, Thunder & Lightning, Green Hihglander og Riffling Hitch er alle fluer som jeg har hatt godt fiske med. Det som er viktig med er at når krokstr. blir såpass liten er at det er lett å overdresse. Vikitg å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil si at krokstørrelse spiller svært liten rolle når disse ikke bindes riktig.

ser alt for mange som binder kraftige og lange vinger på str 9-10 kroker. vips så er flua størrelse 6. men det verste er at disse fluene også fungerer. verst er det med enkelkroker. alt for mange som overlesser disse med tykt revehår. selv binder jeg dem sparsomt dresset med tempelhund. meget giftig på lav vannstand.

tror det er fluens tilstedeværelse som er viktig.hvordan laksen oppfatter størrelsen på agnet. mange binder fluer med bred vinge, som jo er et viktig moment på en moderne lakseflue. selv sløyfer jeg det på fluene jeg bruker på lavt vann. fikk en slags aha opplevelse med det i fjor sommer. fluen får et mer difust inntrykk slik enn hvis man lesser på fluen med bredt bundet reve hår e.l. kanskje noe å tenke på når man binder fluer for neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

jeg vil si at krokstørrelse spiller svært liten rolle når disse ikke bindes riktig.

tror det er fluens tilstedeværelse som er viktig.hvordan laksen oppfatter størrelsen på agnet. mange binder fluer med bred vinge, som jo er et viktig moment på en moderne lakseflue. selv sløyfer jeg det på fluene jeg bruker på lavt vann. fikk en slags aha opplevelse med det i fjor sommer. fluen får et mer difust inntrykk slik enn hvis man lesser på fluen med bredt bundet reve hår e.l. kanskje noe å tenke på når man binder fluer for neste sesong.

Kan være lurt at ha begge deler af fluer i boxen!

Ikke få ganger jeg har fået laks på Hårdtdressede fluer i Mandal og Audna, når alle andre har fisket med tynne str 10 fluer[ :) ]

Så helt at afskaffe de fyldige småfluer vil jeg ikke.

Men som du siger, gir de et helt annet intryk...

Men du har helt ret Erik. De tyndt dressede fluer er gode!

Jeg er ret blevet færdig med mine basis fluer for 2006 fiske, der er 2 sæt af hver krok str., ei tynd og ei tykkere, alt efter hvilken flua det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Bruker mye fjær som vinge på mine små svidde fluer, da skal det vanskelig gjøres å overdresse dem: Peter Ross blant annet. knallflua.

Mini sunrays, rottefamilien, ally's, rifflå, er jo også sterke kandidater hos meg på lav vannstand. Fluene fiskes høyt og lavt alt etter hvor, når, hvem som har vært der før, hva de andre fisker med.

Jeg skifter "vannlag" oftere enn flue[ :) ]

Skal i år prøve meg på nymfefiske etter smålaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg ikke, har prøvd å få fisk på superpuppe når de andre rundt meg har fisket på brøt, men aldri lykkes med den flua. Den brukes når elven er meget liten, og hvis jeg har skjønt det rett er greia å få fluen til henge i stømkanten der fisken står så lenge at den tar. RobertL kan vel si mer om dette, da han har fylt et par frysere med laks tatt med superpuppan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mista laks på superpuppan str 12 i bjerkreim. fiska i en ganske dyp høl og tenkte jeg skulle prøve noe annet en vanlige laksefluer så jeg satte på en superpuppan og kasta fire fem meter ut 90 grader på elva(sto på en liten steinknaus under noen trær) lot flua flyte fitt et par sekunder og så stripet jeg den over strømmen. laksen (ca 2-3kg) gikk rett opp som en torpedo og tok flua men dum og overasket som jeg var gjorde jeg tilslag med en gang (skvatt som søren[ :o )]) og nappa flua ut av kjeften på den.[ :) ]

tidligere samme dag kjørte jeg en laks som jeg tok på ei lys stripende tørrflue(str 12) på et brekk. dreit meg ut da også, kjørte den alt for hardt og kroken retta seg ut etter ca. 3 min. allikevel var det syykt spennende! i år skal jeg ta den![ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av max_fishing

mista laks på superpuppan str 12 i bjerkreim. fiska i en ganske dyp høl og tenkte jeg skulle prøve noe annet en vanlige laksefluer så jeg satte på en superpuppan og kasta fire fem meter ut 90 grader på elva(sto på en liten steinknaus under noen trær) lot flua flyte fitt et par sekunder og så stripet jeg den over strømmen. laksen (ca 2-3kg) gikk rett opp som en torpedo og tok flua men dum og overasket som jeg var gjorde jeg tilslag med en gang (skvatt som søren[ :o )]) og nappa flua ut av kjeften på den.[ :) ]

tidligere samme dag kjørte jeg en laks som jeg tok på ei lys stripende tørrflue(str 12) på et brekk. dreit meg ut da også, kjørte den alt for hardt og kroken retta seg ut etter ca. 3 min. allikevel var det syykt spennende! i år skal jeg ta den![ :o ]

Hmm... Det hørtes fryktelig spennende ut, jeg tror jeg må prøve å få fiska litt med tørt i år! Prøvde litt med Riffling Hitch ifjor og det virket som om laksen der jeg fisker lar seg tirre av stripende fluer, selvom jeg ikke fikk noe da[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.