Gå til innhold
Fiskersiden

Lip-grip


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Dette sier seg jo selv...

Lip grip med vekt er omtrent like skånsomt som en klepp med vekt...

Lip grip kan brukes til å holde fast fisken mens man tar ut kroken med tang mens fisken er i vann om man fisker fra lav båt (puh... laaaang settning)

Ellers ser jeg ingen direkte nytte av en lip grip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel forsvares og bruke klepp eller lip-grip hvis man får stor gjedde fra båt. Kleppen settes selvfølgelig forsiktig i underkjeven og man løfter ikke gjedda etter kleppen. Har alltid med meg klepp i båt i akersvannet, har kun brukt den en eller to ganger. Fisken ble satt tilbake.

Det ideêlle er selvfølgelig stor håv, noe jeg har tenkt å skaffe meg denne høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Og mens vi er inne på dette. Siste mote blant storabborfiskere i hvert fall Sverige og Danmark er det såkalte bassgrepet eller kjeveknekkergrepet som det godt kan kalles. En vederstyggelighet. Abborfiskere i alle land - slutt med det!!

Dr.Fish

Dette grepet er faktisk veldig bra, MEN ikke dersom man ikke støtter under buken og kun løfter fisken med det grepet. En genial ting med grepet er nemlig at fisken har en tendens til å bli helt rolig og ikke spreller, gjelder i det minste havabbor og abbor. Så, om man utfører det omtrent slik: 11.jpg så vil d ikke skade fisken.

PS. Grepet fungerer utmerket på mindre tarpon også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Gjellelokk grep er faktisk den enkleste måten, etter hov da! Men husk altid å støtte fisken under buken også. Veienett og underlag er en selvfølge ;-))

Støtter man fisken etter buken kan det vel og være fare for litt squeezing av indre organer?

Men må man så må man.. :)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klepp er helt ok; Har selv brukt en Sølvkroken MIDI (sjefsklepp)i lang tid og ser ingen grunn til å gå over til noe Lip-grip. To måter å ta gjedda/gjørs på; enten pierce den de fremst i kjeven eller føre kleppen forsiktig mellom gjellelokket og gjellene. Dette har fungert utmerket for meg og fisken. Jeg var vitne til en som brukte lip-grip tidligere i vår og det resulterte i en maltraktert gjeddekjeve når han brukte den til å holde gjedda mens han tok ut wobbleren.

Nakkegrep er også helt utmerket, men bare inntil en viss størrelse (for meg da jeg ikke har verdens største never..) "Jørgen Larsson"-grepet er litt vel Macho for meg (føre hånden inn mellom gjeller og lokk. Skulle wobbleren sitte dypt, så er du solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på om det er noen på dette forumet som med hånden på hjertet har praktisert "gjellelokk-grepet" på gjedde fisket fra båt. Dvs løftet gjedda, uansett størrelse, fra vannet og opp i båten uten problemer med dette grepet? Frisch?(gjerne da med wobler med flere sylskarpe treble kroker)

For å få gjedda medgjørlig her må den vel nærmest kjøres død, og da ser ikke jeg vitsen i å sette den ut etter på!

Nei, bruk hov, veienett, eller klepp og LippGripp som beskrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle store gjeddefiskere på internasjonalt nivå sverger til denne metoden. Arnt Aage har en drøss over 10, og tar jeg ikke feil bruker han også dette. Har selv kun landet fisk med denne metoden, flere opp til 8 kilo. Våre seriøse svenske kollegaer buker omtrent utelukkende denne metoden. Problemer? Nei egentlig ikke, skarpe kroker er skarpe uansett om de ligger i bunn av fiskevesken eller i munnviken på fisken. Hvis man er nervøs bruker man bare en handske, men det er strengt talt ikke nødvendig. Gjedda er ofte svært rolig når man bruker gjellelokkgrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fiske gjedde vil jeg si at man kan begynne å lære seg gjellelokk-grepet med en gang! Har selv landa hundrevis av gjedder på den måten og det har kun blitt noen små rift/kutt i fingrene av d, og gjeddene har det gått enda bedre med!

Det værste jeg har vært borti var da brodern måtte sy 5-6 sting i en finger etter å ha blitt kuttet opp av skarpe gjeddetenner i utsettingsøyeblikket, men det ble altså ikke verre enn det. Det kuttet kom ikke av at han brukte gjellelokk-grepet, men at storgjedda hoppet til i det han slapp taket.

Bruker ofte et par ettersittende neoprenhansker for litt mer "fingersikkerhet". Ellers er det jo som sportsfisker ingen vits i å være redd gjedda! Det er jo bare en fisk, og den prøver ikke å hogge etter fiskeren. Trikset er stort sett å være rolig og bestemt ved landingen, da vil fisken være mye roligere også. Erfaringen viser også at mellomstor fisk på 3-5 kg ofte er de værste å håndtere. De spreller og hopper mer ved landingen, mens de aller største stort sett er veldig rolige. Bruker altså å være slik at jo større gjedda er jo lettere er det å ta gjellelokk-grepet uten å komme i kontakt med tenner eller kroker! Men det hjelper jo lite at gjedda er rolig hvis fiskeren selv er i halvveis panikk!

Driver stort sett mest med meite etter gjedde og da har man ofte bare en eller to relativt små treble-kroker å forholde seg til i gjeddekjeften.

Det er helt klart verre med en stor wobbler med flere store kroker som ofte henger løse utenfor gjeddekjeften. Da bør man være ekstra konsentrert, men det letteste da er nok å bruke en stor båthåv. Meitekroker eller wobbelkroker som er inne i kjeften på gjedda er stort sett ikke noe problem fordi om man kanskje kjenner disse med fingrene da man holder gjedda i gjellelokket. Det er bare hvis man raskt napper fingrene/hånda ut fra gjellene at de krokene kan gjøre skade.

Problemet man ofte får ved å håve fisk som sitter på en wobbel er at gjedda ofte vrir seg rundt i håvnettet og kan da fort skade seg på "løse" kroker og mot håvnettet.

De store wobbler-krokene er ikke bare farlige for hendene, men også for gjedda selv. Den får fort skader på øynene og ellers store flenger i kjeften. Derfor har jeg selv og mange kompiser gått mer og mer over til meite, for da skader man ikke fisken så mye.

Dette ble litt rotete, men landing av gjedde med hånda er faktisk ikke så farlig eller vanskelig som det kan virke! Ellers er jo en stor håv grei å ha! Lip-grip kunne jeg kanskje brukt til ismeite, men kleppen er altså helt ute!

Det er helt klart bedre med noen rift i fingrene enn kleppskada gjedder!!

Har sendt en bildet av holding av stor gjedde ved båtkanten til Thor.

05092004202722TdF7374OUs8S.jpg?83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, AAB og Frisch jeg gir meg der[ :D ] Bildet over sier sitt egentlig, veldig bra illustrert!!!

Feilen jeg har gjort er vel at jeg har prøvd å få et grep i gjellelokket ved å føre hånda bakfra og fram under gjelle lokket. Dvs at gjedda da ligger sidelengs eller med sporden nermest meg, og jeg prøver å få et grep nærmere nakken på gjedda!!! Om noen skjønnte det[ :) ]

Dette prøvde jeg meg på før jeg hadde hørt om gjellelokk grepet, og det endte med Rødsnø, kjøttkaker og haisommer3 hver gang!!!

På bildet holdes jo fisken nesten i underkjeven, og dette virker jo like søtt og ufarlig som å holde et spedbarn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå begynt å praktisere dette "Gjellelokk-grepet" selv etter så mye snakk om dette!

Hadde ikke noe trua på dette før jeg prøvde det selv, og må vel si at det bare er en litem barriere man må over.

Grunne til at det kan ende med tragedie i førsten er vel at det gjøres feil! Noe jeg selv kan skrive under på[ :) ]

Om det gjøres som bildet på denne tråden viser, så går det jo som en lek! Så hva trenger man klepp eller LipGrip nå!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

På isen kan man fort slite med gjellelokkgrepet... spesiellt når 120 cm gjedde legger seg paddeflat oppunder isen og kikker på deg gjennom ett 115 mm hull..... ;-))

Er fulstendig klar over dette Frisch, men Isfiske er Isfiske og har et eget forum!!! Bruker en selvlaget teleskopisk og forholdsvis liten klepp til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.