Gå til innhold
Fiskersiden

Kjetting til lokkemeite?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Bruk sene. Er oftest en fordel at fortommen er lenger enn disse kjettingene. Ordentlige knuter kan man stole på, det kan man ikke på kjetting-hempene... Vil påstå at det at sena kan bli offer for gjedde er å regne for en fordel, da mister man oftest bare kroken, i motsetning til hele pimpelen ved bruk av kjetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, gode poenger.

Man kan få lengre kjettinger

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=3621

Men evt svakhet med snapperne (eller hempene) vil jo være der, med mindre man bruker bittesmå (men sterke) splittringer.

Sånn rent fiskemessig: Tror du/dere at det er tilfeller hvor det vil være mer effektivt å bruke kjetting enn snøre mellom lokkemeitepilken og kroken?

Bør man gjøre begge deler? Hvis det ene ikke fungerer bra så tester man det andre? Hva bør man i så fall ha som standard (dvs staerte med)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke se noen gode grunner til å bruke kjetting i steden for sene. Kjettingen gir mindre bevegelse til kroken og synes bedre. Dersom abboren er på hugget og virkelig ikke bryr seg om kjettingen; ja da er jo en pimpel med kort avstand fra pimpel/krok et bedre alternativ. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvis mange bruker det hvis det ikke er noe vits i det. Det kan kanskje tenkes at det noen ganger er en fordel at det blir roligere bevegelser i kroken med agn på? Og kan ikke kjettingen i noen tilfeller ha lokkeeffekt i seg selv? Vil det ikke rasle litt i den når man dunker pilken i bunn f.eks? Kjettingen er jo så billig også så det virker ikke som om det er noe produsentene har funnet på bare for å lure oss til å kjøpe noe vi egentlig ikke trenger.

Dere andre som bedriver "lokkemeite", bruker dere også bare sene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke noen stor ekspert på lokkemeite, men det er det jeg fisker med i 99% av tilfellene.

Hvis fisken er treig, har jeg en filosofi om at det lønner seg å bruke lang "tafs" mellom blink og krok. Jeg bruker alltid sene, og har hatt best erfaringer med det.

Hvis fisken derimot hugger som bare det, korter jeg ned på senestumpen mellom blink og krok. Og det virker bra.

I de siste tilfellene, kunne jeg sikkert like gjerne brukt pimpel - men som thore skriver - man får mest fisk på det man har trua på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.