Gå til innhold
Fiskersiden

Bontelabo #2 Mer mus? (YES!!)-med agndiskusjon.


 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjørs: mariner ferdig tinte/klare til bruke agn biter av makrell og putter hele stasen inn i fryseren i en dertil egnet boks. Ta med boksen på fisketur og bruk det du trenger av agnet og hjem igjen og inn i fryseren igjen. Etterfyll med olje og makrell biter etter eget behov og rist forsiktig.

mrkebab: Jeg oppbevarte den første flasken i kjøleskapet i 6 måneder før jeg begynte å bruke den og den funket fortsatt bra da. Et par år lagring som ikke hele tiden har vært kaldt høres ut som den kan lukte ... (ehm... hva er ordet jeg leter etter her??) MASSE! Helt klart vært å teste ut i morgen.

For å sammenligne burde noen av dere ha flere stenger ute med forskjellige agn. [ :D ]

EDIT: PS. Ja... gjørs, dette setter seg på fingrene og lukter stramt. Bruk enten engangshansker (*host FEMI*) mens du fisker, eller vask fingre og hender (og under negler!!!) godt med jif og neglbørste etter endt fisketur. (Jif sitron har jeg best erfaring med)

EDIT nr.2: Det er heller ikke noe triks å vaske fiskeklærne etter en omgang med sildeolje sammen med undertøyet til samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til denslags-før jeg skal ignag med skikkelig illeluktende saker tar jeg noen dråper såpe type grønnsåpe eller lignende og gnir inn i hendene. Funker sikkert med en tykk fuktighetskrem dersom dre har slikt i huset. Mye lettere å vaske nevne etterpå. Funker faktisk som et bra tips før en maler også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Etter å ha fått litt erfaring, så vet man at alle klær som kommer i kontakt med fiskeklær eller fiskeutstyr eller en fisker blir til fiskeklær. Vasket termodressen min sammen med en del fleecegensere og jakker i vinter, og vips hadde jeg en hel klesvask med fiskeklær.

Jeg prøvde en gang følgende: "Hmmm, disse skoene skal jeg ikke ha med på fisketur, bortsett fra i dag." Har ikke brukt andre sko på fiske siden, eller brukt skoene til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fiskeoljen til Dag (Campelen) Så kan jeg nevne at den funker bra dersom du fryser på fingrene. Smør hendene inn med fiskeoljen og du vil ikke fryse med det første. Da vi var på Sørøya, drakk Dag oljen. Den skal vistnok være veldig sunn. Omtrent som tran.

Men så var det det med lukten igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det Hunter... Dag drev med slike triks ovenfor meg også uten at jeg testet de selv. [xx(]

Lukten setter seg ikke bare på fingre og klær... men ALT man tar i også. Lighteren man bruker for å tenne røyken f.eks. (ikke at det er noe problem for røykfrie Hunter).

Men litt sildelukt her og der kan man leve med om man får mus. [ :D ]

EDIT: Har forresten ikke hatt de samme problemene med å vaske vekk lukt fra fingre og klær med diverse produkter fra avkroken.

Har testet noen andre enn de jeg linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye her at alle mine 3 havmus ble tatt på hel reke uten noe som helst annet.

Det som var avgjørende i mine 3 "havmus tillfeller" , tror jeg var selvlysende blekksprut og flytekule.

Dette er selvfølgelig bare synsing,men jeg tror selvlysende ting som ,blekkspruter,flytekuler og slanger kan kansje være avgjørende.

En havmus har store øyne og den ser sikkert godt i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel fått et sted mellom 10 og 15 Havmus i løpet av de siste 7 åra, alle på Makrell (bifangster, da eg vanligvis har fisket etter Lange eller mer generellt etter "fisk" [ :D ]).

Bruker som regel selvlysende slange på fortommen, men har stort sett inntrykk av at fisken tar etter at agnet har ligget ute en stund, og lyset fra slangen har "dempet" seg litt.

edit: Sa at alle var tatt på Makrell, men fikk faktisk 5 stykker i høst, der eg brukte Taggmakrell som agn, men dette var vel untaket, da det var 2 på en tur og 3 på en, vil eg tro at det var stimer av små Havmus, som sansynligvis ville tatt det meste av agn som krabben ikke hadde stjelt.[ :D ]

edit2: Den eg mista på forrige Bontlabotreff, tok på en kombo av salta Sandmakk og sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme etter en liten musetur på Bontelabo. Kvelden startet bra med lange, hyse og hvitting. Så ble det stille i et par timer.

Plutselig begynte stangen min å bicke litt. Fast fisk og min første havmus. Mens jeg blir fotografert med musen så skjer det noe hos Oz. Full fart og en ny mus. Mens vi holder på å ta musen til Oz ut av håven så er det full fart hos Rønsingen også. Og enda en mus kommer opp.

På mindre enn 5 minutter har vi fått 3 havmus.

Hunter, 1.6 kg

Oz, 1,7 kg

Rønsingen, 1,85 kg.

Jeg stakk hjem kl 22. De andre er der enda. Jeg hadde ikke med fotoapparat så dere må vente med bilder til de andre kommer hjem.

Fornøyd med kvelden så det holder.

På 2 kvelder har vi altså tatt 5 havmus og mistet en.

EDIT::: Mens jeg sitter her og skriver ringer Oz og forteller at han har tatt enda en mus. Denne var 1,25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke fått mus da jeg dro kl 20. Derimot hadde de landet to lange hvorav en på 3,5 kg eller noe, et par hyse og en torsk som var så feit at den holdt på å sprekke. Tror den var ca 5 kg, da den bunnet 4kg's vekta til Hunter. Sjøl fikk jeg ikke så mye som et napp. Fatter ikke hva som skjer da jeg har 7 strake turer uten napp...[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.