Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeite = Ståsnøre !


vm
 Share

Recommended Posts

Da jeg var ung satte vi ut ståsnører for å fange gjedde.Utstyret var en senespole med søkke og en treblekrok som vi festet i ryggen på agnfisken.Sena ble festet med en løkke rundt et sivstrå inntil hullet,og når sivstrået var knekt og spolen gikk rundt var det fisk på gang.

I dag er ståsnørefiske på isen blitt omdøpt til ismeite.Forskjellen er at en bruker en liten stang til å kjøre fisken med i stedet for hånd,og ofte en elektronisk nappvarsler i stedet for et sivstrå som nappindikator.

Det jeg lurer på er om Fiskersiden har noen regler for hvor nærme en må være stanga for å kunne si at fisken er tatt på aktivt fiske,og ikke ståsnøre ?

Er det greit å være 50 meter unna og løpe bort til hullet for å gi tilslag etter at nappvarsleren har begynt å pipe ?

Da ismeite ble introdusert i Norsk Meiteunion på nittitallet var det et krav om at fiskeren måtte være nærmere enn 30 meter fra hullet når det nappet for at fisken skulle telle som sportsfiskefanget.Jeg har på følelsen at dette har sklidd ut nå...

Uansett mener jeg at hvis ismeite skal sidestilles med meitefiske om sommeren,så skal fiskeren sittestå inntil stangastengene og være klar til å gjøre tilslag når som helst.Hvis en bruker flere stenger må sena gå fra der fiskeren sitter til hullet.

Jeg mener dagens ismeitefiske er ståsnørefiske,og ikke aktivt sportsfiske.og at det ikke står like mye respekt av å fange fisk på denne måten som på aktivt sportsfiske.

Er ikke for noe forbud,men mener at fisk tatt på denne måten ikke bør telle i storfiskekonkurranser.

Jeg har fra tidligere mine svin på skogen som ismeiterståsnørefisker,men tar selvkritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Hvor går grensen for sportslighet da Viggo? 1 meter, 15 eller 2,87? Konkurransene bør selvsagt ha klare regler - men sportslighet er alltid subjektivt og dermed vanskelig å lovfeste. Hovedforskjellen mellom ståsnøre og ismeite er utstyret brukt - og tidsperioden utstyret står urørt, men hvor skal grensen gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan dagens regler er,men de er vel bygget på tillit.

Det er vel ikke alle som vil tyste på kameraten sin hvis han er 100 meter unna når storfisken tar agnfisken.

Grensen for sportslighet mener jeg er at du må befinne deg på en fiskeplassswim sammen med fiskeutstyret.Hvor stor denne bør være ? tja,5x5 meter f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

Og karper som biter når man er mer enn x meter fra rod poden/ sover skal følgelig heller ikke telle i konkurranser, tør jeg formode?

Sliter litt med å se forskjellen her.

Please enlighten me![ :) )]

Hvis du er så langt unna stanga eller sover for godt så det bare er å håpe på at karpa har kroket seg selv,mener at fisken ikke bør telle i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Med den argumentasjonen så bør man ikke tillate bolt-rigger heller da... Er enig i at det skal være faste regler - men hvordan disse settes/administreres er vanskelig for meg å avgjøre. Har man foret en swim over en lengre periode - og står å pisser 15 meter unna når fisken endelig biter på dag 12 - ja da er det ikke noe mindre sportslig enn om man stod 1, 5 eller 10 meter unna. Når det er sagt så skal man seff ha kontroll på utstyret sitt - enten det er på fisketur eller på byen[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg mener dagens ismeitefiske er ståsnørefiske,og ikke aktivt sportsfiske.og at det ikke står like mye respekt av å fange fisk på denne måten som på aktivt sportsfiske.

Fikk bare lyst til å kommentere det sitatet;

Jeg syntes ikke det handler om respekt. Jeg syntes det handler mere om hva den enkelte ønsker å få ut av sitt fiske, og at det er den følelsen man selv har som bør vinne frem når det gjelder å finne gleden ved det man bedriver, ikke andre folks fordommer eller meninger.

Grunnen for at jeg til en viss grad avskyr fiskekonkurranser er nettopp grunnet spørsmål omkring slikt som heder/ære/respekt/misstanker om juks/fordommer -so on..

Men veit jo selvfølgelig at mange liker å være med i fiskekonkurranser, og får mye glede ut av det!

Kurrant, men ikke min greie. I så fall må det være mot meg selv!

Slutt å konkurer så slipper vi slike problemstillinger og diskusjoner!([ :o )]) = mer tid til å fiske!! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Koster jo litt. Er det verd pengene?

http://www.avkrokenfiske.com/shop/advanced...ywords=receiver

Noen andre som har erfaring med det?

Og om det piper i receiveren, ser man da hvilken stang det er napp på? Piper det i tillegg borte ved stanga? Må innrømme at i den "steinalderverdenen" jeg pleier å fiske i, så har jeg faktisk ikke sett slikt i bruk. [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen er at man mest sannsynelig redder fler fisk opp på isen med snelle og stang, kontra spole og hånd! Om det defineres som sportsfiskeutstyr vet jeg ikke, men det burde telle likt. Dene ene parten er smartere og lar være å bruke tusenvis på noe som man kan ordne for noen få hundre lapper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:ja og ja. Du ser hvilken stang det er napp på og det piper i varsleren også. Du kan til og med høre på tonen om det er et "run" eller "drop back".Høres jo flott ut. Bruker du slikt utstyr selv?

Virker kanskje likevel litt "unødvendig". Hvis man meiter med tre stenger og sitter rimelig nært dem så har man jo grei oversikt? Men sikkert moro, og litt greit å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av maxima

Hva da reciver og piping ?

Er ikke litt av sjarmen med fiske borte når man har så mye elektronikk med for å sjekke napp m.m. ?

Vær sin lyst, men noe sånnt kunne jeg aldri tenke meg !

Vel - hadde jeg fisket ørret så hadde jeg heller ikke hatt behov for elektronisk nappvarsler. Nappraten er rett og slett for høy. Fisker man karpe så kan man kanskje få ett napp på en uke eller tre - og da er det greit å ikke gå glipp av morroa. Sjarmen med fiske er jo individuell - og personlig synes jeg ørretfiske er noe av det minst inspirerende, krevende og tilfredstillende som finnes. Men det er ikke dermed sagt at ikke du, eller andre finner glede i det[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:ja og ja. Du ser hvilken stang det er napp på og det piper i varsleren også. Du kan til og med høre på tonen om det er et "run" eller "drop back".Høres jo flott ut. Bruker du slikt utstyr selv?

Virker kanskje likevel litt "unødvendig". Hvis man meiter med tre stenger og sitter rimelig nært dem så har man jo grei oversikt? Men sikkert moro, og litt greit å ha.

Vi i SFK-Laken hadde klubbmesterskap i ståsnøre [ :) ] for et par helger siden. Lars som den prylbøg han er var selvsagt utstyrt med receiver. Det var trøgt fiske, så vi stod mest sammen og prata skit. Plutselig peip det i lomma til Lars. Opp med dingsen, og han så med en gang hvilken stang det var run på. Så var det bare å gå direkte bort til den aktuelle stanga og gjøre tilslag.

Med syv karer og over 20 stenger på isen, blir det kjapt kaos når det piper et sted... Så en receiver er etter min mening genialt! Er ikke få ganger jeg har vært innom flere av stengene før jeg finner den rette etter et lite pip... En annen fordel er at man kan skru ned lyden på varslerne, sånn at man slipper å vekke folk tidlig på mårran, eller plage turgåere etc. Ser ikke bort fra at det blir en sånn en engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ser jeg jo at noen har behov for det.

Men personlig vil jeg vel egentlig si at fiske hvor jeg hadde behov for elektroniske duppedingser ikke er noe særlig for meg. Jobber med elektronikk, så har ikke behov for det.

Noe av fiskeopplevelsen er litt tilbake til naturen for meg, og ikke til jobben [ :) ]

Mulig det er krevende å fiske karpe, men da jeg i min barndom prøvde litt, heiv vi på en en brødbit e.l. og da beit det på en av og til, brukbar størrelse var det og, selv om ikke jeg tok de største. Inntrykket jeg da fikk, var ikke at det var så vanskelig, det er vel omtrent som å banne i kjerka, men vi hadde sikkert både flaks og rette forhold.[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Det var nok ikke karpe du fikk - men kanskje vederbuk, mort, sørv e.l. Det er uansett ikke noen motsetning å ville oppleve naturen - og samtidig benytte seg av hjelpemidler for å forbedre vanskelige ods. Hvis du virkelig vil tilbake til naturen kan du jo benytte bare nevene til å fange fisk i bekken - men så er det kanskje mer gøy med hjelpemidler alikevel... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var karpe jo, norgesrekorden på den tiden ble vel tatt på samme plass. Var der og så på hvertfall en gang som de tok en over norgesrekorden, men jeg er ikke sikker på om det ble rapportert den gangen. Men det ble det vel senere. Mener det var der første registrering over 10 kg ble gjort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Det har aldri blitt fanget karpe over 10 kilo i Norge. Hvis du tenker på Sluppantjern så ble det meldt inn en feilveid norgesrekord herfra på 9 et eller annet - men som i realiteten veide litt over 7. De fleste fiskene i dette vannet er forøvrig karuss. Dammene i Tønsberg leverte heller aldri større fisk enn 9,6 (Arthur Cooke på 80 tallet). Hvis du har fisket et av disse stedene - så kan du selvsagt hatt flaks og fått en karpe. Men noe enkelt prosjekt har det aldri vært. Men smaken er som baken - delt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansyligvis mener Maxima dammene i Tønsberg. For en del år tilbake var disse faktisk utrolig lettfisket, mye pga alle folkene som matet fuglene der. I dag er desverre stammen med disse karpene utdødd.

Det ble registrert en Norgesrekord fra 2. dammen på rundt 6 kilo på 80-tallet engang (tror jeg). Arhur sin fisk på 9,6 ble aldri godkjent som Norgesrekord da han ikke var norsk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.