Gå til innhold
Fiskersiden

Svirvler. Hvordan reagerer fisken?


Ole M
 Share

Recommended Posts

Sitter å funderer litt på dette med hvorvidt størrelsen og fargen på svirvelen man bruker har en betydlig innvirkning på fisket.

Hvis noen her har efaring rundt dette så spytt ut.

-Er det feks en fordel å bruke mørke svrivler fremfor lyse?

-Er svirvelen med på å gjøre fisken usikker, eller kan den rett og slett virke forlokkende?

Inte vet jäg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spesifisere litt:

Ta ørret og abbor.

Tror dere at de ville bite like velvillig på disse tre alternativene til enhver tid? Hvilken hadde blitt refusert om fisken hadde fått tid til å inspisere byttet? Hadde noen av dem i det hele tatt blitt refusert?

Stor mørk:

10032006202420YqBy11Ar37p9.jpg

Stor gullfarget:

10032006202420pequmGqDW7Hg.jpg

Liten mørk:

100320062024209YfopOpx45TY.jpg

Jeg bruker jo selvfølgelig til enhver tid de minste jeg har, men hadde vert interessant å få en liten visshet i om det egentlig betyr noe, tenker da spesielt på isfiske etter ørret og abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker svirvel for å unngå tvinn på sena, så vil jeg anbefale å binde svirvelen lenger opp på sena og heller lage en løkke-knute nede ved kroken. Dersom du målet med svirvelen er å¨kunne skifte krok lettest mulig, så er det liksom ikke så mange andre måter å feste den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå skal jeg avsløre en hemmelighet for dere.....håper jeg ikke ødelegger ""imitasjonsfiskefreakene"".....

Fisken er en tanketom grådig jævel...ikke smart i det hele tatt...fisken ""ser"" MAT...den spiser....""ser"" den ikke MAT...den spiser ikke...

Å vurdere om svirvelen har betydning for om fisken ikke ""ser"" MAT blir som å antyde at en fisk som har mistet en av sine finner ikke blir spist av rovfisker...

Hvis dere skjønte tankegangen...

For å følge dette videre...jeg kjenner en hai av en sjø-ørretfisker i danmark...vi snakker sinnsykt mye sjøørret...og hva får han de på? Ei grimmt stygg sjokkrosa hjemmekreert flue....den ligner IKKE på noen av dyrene som lever i havet....og den funker like godt i ""bikkjekalt"" vann i januar som i lunkent sommervann...

Dersom du bruker svirvel for å unngå tvinn på sena, så vil jeg anbefale å binde svirvelen lenger opp på sena og heller lage en løkke-knute nede ved kroken. Dersom du målet med svirvelen er å¨kunne skifte krok lettest mulig, så er det liksom ikke så mange andre måter å feste den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en test en gang ved markfiske. Brukte en abedinkrok uten svivel på en stang og en uten på den andre. Begge ble agnet med mark. Fikk syv ørreter på den uten og ingen på den med. Bunnmeta passivt med begge, side ved side i vannet.

Prøvd svivel på jigg i sjøen og erfart at det fisket dårligere. Samme erfaringen har jeg med små spinnere i ferskvann.

Jeg tror IKKE at fisken er smart, men noe er det. Kan være gangen på små spinnere blir noe ødelagt, men det med marken blir anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i Svenna. Om ikke fisken er smart, så er det noe.

Jeg tror forresten ikke fisken er så dum som folk skal ha det til. At den er helt hjernedød og bare følger instinkter - det kan man jo si om mennesker også - og kanskje ha mer rett.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min spede ungdom var vi tre stykker ute på fisketur...

Vi brukte samme røyeblink og mark etter ørret...Teknikken bestod i at vi kastet ut, lot blinken danse seg til bunns, og så lot vi den ligge der til det kom fisk...

Vi kastet ut slik at alle tre blinkene vel alltid lå i en sirkel med radius 5 m eller så.

Hen hel aller HELVETES! helg fisket vi slik.

Jeg fikk null forbanna fisker....dette er det såreste fiskeminnet jeg har.....

De to andre fikk vel et førtitalls ørreter fra 15 til 50 cm.

Så noe ER det ja....

Tok en test en gang ved markfiske. Brukte en abedinkrok uten svivel på en stang og en uten på den andre. Begge ble agnet med mark. Fikk syv ørreter på den uten og ingen på den med. Bunnmeta passivt med begge, side ved side i vannet.

Prøvd svivel på jigg i sjøen og erfart at det fisket dårligere. Samme erfaringen har jeg med små spinnere i ferskvann.

Jeg tror IKKE at fisken er smart, men noe er det. Kan være gangen på små spinnere blir noe ødelagt, men det med marken blir anderledes.

:rolleyes::D

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.