Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken utstyrsklasse ?


arn-hjel
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder FLUEFISKE, må jeg innrømme at jeg stiller som lite erfaren som ren flufisker. Jeg har fisket mye med "fluerigg" med flueoppheng på innsiden av duppen, et fiske som jeg har bred erfaring med.

Nå har jeg tenkt å ta steget opp som en "real fluestangfisker". Utstyret har jeg tenkt å bruke i fjellvann, samt i elver i fjellheimen. Det er her snakk om fisk i størelsesorden 100 gram - 1,5 kg (+-).

Jeg har gjennomgått et fluekasterkurs som tok for seg selve kasteteklnikken. HVA SLAGS UTSTYRSKLASSE BØR JEG VELGE FOR stang, snelle og snøre ?

Edit: endret fra store bokstaver i tittelen på tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Jeg ville nok ha satt pengene mine i en klasse 5 stang.

Jeg bruker det selv til tørrfluefiske etter ørret.

Når jeg forflytter meg til havet og streamerfiske går jeg opp til klasse 8.

Du kan også lese mere her [ :D ]

https://www.fiskersiden.no/artikler/or/torrflue.asp

og litt her:

https://www.fiskersiden.no/artikler/or/nybeg.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for klasse 5 eller 6. Kommer ann på stangaksjon mm. På fjellet blåser det ofte, og ei "myk" stang i klasse 5 kan bli litt veik i sterk vind, mens ei kjappere stang med toppaksjon vil funke bra. Etter min mening har derfor aksjon på stange mer betydning enn om du velger klasse 4, 5 eller 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at #5 kanskje er "det beste" for deg. Mange gode pakkeløsninger rundt omkring. Styr unda de billigste, så sant det ikke er tilbud på litt dyrere sett[ :) ].

En del av de billigste kan være for veike, slik at det ødelegger moroa[ :D ]. Se litt rundt så finner du helt sikkert noe som passer deg til en grei pris[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Vil oppfordre deg til å gå i en forettning der de har peiling på fluefiske å få deg en stang som passer deg (som de i butikken mener passer deg). Feil stangkjøp kan fort ta livet av gleden av fluefiske, et fiske som er utrolig givende hvis man får det til.

Men hver tålmodig ting læres ikke over natten [ :D ][ :) ]

Det er ikke mye som slår en stigende ørret som slurper i seg flua de eller angriper den som om det skulle vært hans værste fiende.

I mine øyne har du da gjort mye riktig i forkant.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

at flere er klar over garantitid på 30 år oppfatter ikke jeg som svært positivt! Positivt å få byttet en stang som brekker, men surt og måtte ta med seg en ekstra stang FORDI de brekker! [ :D ]

Skjønner ikke den... Hvis du knekker stanga i bildøra må det vel være positivt at du får ny stang til 200,-??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

at flere er klar over garantitid på 30 år oppfatter ikke jeg som svært positivt! Positivt å få byttet en stang som brekker, men surt og måtte ta med seg en ekstra stang FORDI de brekker! [ :D ]

Skulle min #5-stang knekke vil jeg ta det utrolig positivt....[ :) ]

Og jeg fikk VELDIG god hjelp på www.prima-villmark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg oppfattet var "Dessuten får du 30 års garanti noe flere enn meg har funnet ut er kjekt..." at det var "flere" stenger som var knekt - og da ikke i bildører o.lign for det sa du ingenting om i det innlegget.

Hvis det ikke er snakk om bildører og annet selvforskyldt, noe jeg aldri vil kreve garantierstatning for, reagerte jeg mao på at flere opplever at Redingtonstengene knekker.

Tenkt scenario: du er langt inne på Hardangervidda og fisker..har med deg denne stanga og den knekker. Lite glede på Hardangervidda at det er 30-års bruddgaranti på stanga da, vil jeg tro. Hvordan det blir etterpå er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Henning! Det vil vel kanskje være naivt å tro at de produsentene/importørene som gir 30 års/livstids garanti mot alt ikke kalkulerer dette inn i prisen på stanga? I så fall er det vel opp til den enkeltes moral hvorvidt man ønsker å benytte seg av en tjeneste man allerede har betalt for? Ulempen er jo selvfølgelig at mange er med på å betale en høyere pris for utstyret. Det finnes jo også de som spekulerer kynisk i å utnytte slike garantier, dessverre.

Og når man vet hvordan enkelte importører "håndterer" helt klare garanti(ihht kjøpsloven)og priser reservedeler, så er det nok mange som setter pris på en garanti som dekker "alt for alltid"

Til syvende og sist er det jo forbrukeren som sitter igjen med regninga, vil jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ville dra dette så lenge i denne tråden - jeg vil bare poengtere at ikke all veredens beste garantiordning hjelper deg på Hardangervidda når du står der med en brukket stang. Du kan igrunnen bare dra hjem, hvis de ikke ville ha gjort som ved Rolls Roys da.. kjørt ut en ny en, eventuelt reparert den fullgodt på stedet.[ :D ]

Og siden det var flere kjente bruddskader på Redingtonstengene ville JEG ha hatt betenkligheter med å dra på fisketur BARE med den stanga.

-Jeg vil heller stole på at den stanga jeg har ikke er kjent for å brekke så ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Og siden det var flere kjente bruddskader på Redingtonstengene ville JEG ha hatt betenkligheter med å dra på fisketur BARE med den stanga.

-Jeg vil heller stole på at den stanga jeg har ikke er kjent for å brekke så ofte...

En liten avsporing i tråden her, men du sier at Redington stengene er kjent for å knekke lett, hvor har du det fra? Grunnen til at jeg spør er at jeg bruker wayfarer og ble litt bekymret her nå[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der, Henning er vi helt enige[ :) ] Viktig å kunne stole på utstyret[8D] Jeg synes også det er viktig å velge utstyr fra en importør/leverandør/forretning som følger opp og gir service dersom uhellet skulle være ute.(Og det er slett ikke alle, dessverre) Ikke at det hjeper når man står på vidda med brukket stang, men likevel[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av larsen

sitat:

Og siden det var flere kjente bruddskader på Redingtonstengene ville JEG ha hatt betenkligheter med å dra på fisketur BARE med den stanga.

-Jeg vil heller stole på at den stanga jeg har ikke er kjent for å brekke så ofte...

En liten avsporing i tråden her, men du sier at Redington stengene er kjent for å knekke lett, hvor har du det fra? Grunnen til at jeg spør er at jeg bruker wayfarer og ble litt bekymret her nå[:I]

sikkert ingen grunn til bekymring larsen! [ :D ]

Utgangspunktet mitt var siste setningen til Prikken her:

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Nordisk Fiskeutstyr i Oslo har flere pakker av merket Redington.

se: http://shop.nfisk.no/

Har fått gode karakterer i test. Dessuten får du 30 års garanti noe flere enn meg har funnet ut er kjekt...

Det virket som at det er en del som har funnet ut at dette er kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer nye ting på markedet hvert år, så å anbefale noe bestemt er vanskelig. Klasse 5 til fjellfiske er også etter min mening veldig kurant. Det er jo også "messe" snart, der får du både hjelp av dyktige fagfolk og sikkert anledning til prøvekasting. Ellers har jeg best erfaring med å bygge et godt kundeforhold til en forretning i nærheten. Når du blir et "kjent fjes" der, er det utrolig hvor lett ting ordner seg, men det vet sikkert også du. En stang som kan bære et snøre som er en klasse tyngre enn det den er oppgitt for er også en fordel, det kan berge turen selv om det blåser litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du skal fiske i vann og i elver i fjellheimen. Slik jeg kjenner fjellet er dette preget av områder med skiftende vær og det som følger med. Vind er stikkordet. Som eneste stang er det langt fra forsvarlig å anbefale noe som helst i klasse 4 (la oss være enige om det). Så vil det være valgets kvaler om du skal velge en stivere stang i klasse 5 eller kanskje en stang med lettere aksjon i klasse 6. Poenget er at det må være mulig å få ut snøret selv om det blåser "kjærringer", men også mulig å kjenne fisken når du først har fått den på kroken.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøvekaste flere stenger før kjøp, og kontakt gjerne kompetente forretninger for råd og veiledning. Et par forslag til slike forretninger kan være:

Nordisk fiskeutstyr på Lysaker (sør-vest for Oslo)

Jarle & Bjørnar fluefiske i Lillestrøm (nord for Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av rams

Du sier at du skal fiske i vann og i elver i fjellheimen. Slik jeg kjenner fjellet er dette preget av områder med skiftende vær og det som følger med. Vind er stikkordet. Som eneste stang er det langt fra forsvarlig å anbefale noe som helst i klasse 4 (la oss være enige om det). Så vil det være valgets kvaler om du skal velge en stivere stang i klasse 5 eller kanskje en stang med lettere aksjon i klasse 6. Poenget er at det må være mulig å få ut snøret selv om det blåser "kjærringer", men også mulig å kjenne fisken når du først har fått den på kroken.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøvekaste flere stenger før kjøp, og kontakt gjerne kompetente forretninger for råd og veiledning. Et par forslag til slike forretninger kan være:

* Nordisk fiskeutstyr på Lysaker (sør-vest for Oslo)

* Jarle & Bjørnar fluefiske i Lillestrøm (nord for Oslo)

Hvis vi snakker tørrfluefiske så tror jeg det vil være umulig å fiske når det blåser kjærringer. Ser for meg en del bølger i et slik tilfelle.

Nå er det vel marginal forskjell på en 5-6 stang og man kan mixe snører i mellom disse uten at det kjennes for godt, spesilet for en nybegynner. Men jeg ville nok gått for en 5 stang der man til tider kan bruke et 4 # snøre, spesielt på dager der ørreten er sky og og vannet ligger speilblankt. Og ved normal fiskevind så kan man gå opp til et klasse 5 snøre hvis man føler behovet er der.

Blåser det kjærringer så hold deg inne[ :D ]

Nei, men det jeg mener er at ingen ørret ser en flue i kjærringvind.

Slik jeg definerer kjærringvind [ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av rams

Du sier at du skal fiske i vann og i elver i fjellheimen. Slik jeg kjenner fjellet er dette preget av områder med skiftende vær og det som følger med. Vind er stikkordet. Som eneste stang er det langt fra forsvarlig å anbefale noe som helst i klasse 4 (la oss være enige om det). Så vil det være valgets kvaler om du skal velge en stivere stang i klasse 5 eller kanskje en stang med lettere aksjon i klasse 6. Poenget er at det må være mulig å få ut snøret selv om det blåser "kjærringer", men også mulig å kjenne fisken når du først har fått den på kroken.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøvekaste flere stenger før kjøp, og kontakt gjerne kompetente forretninger for råd og veiledning. Et par forslag til slike forretninger kan være:

* Nordisk fiskeutstyr på Lysaker (sør-vest for Oslo)

* Jarle & Bjørnar fluefiske i Lillestrøm (nord for Oslo)

Hvis vi snakker tørrfluefiske så tror jeg det vil være umulig å fiske når det blåser kjærringer. Ser for meg en del bølger i et slik tilfelle.

Nå er det vel marginal forskjell på en 5-6 stang og man kan mixe snører i mellom disse uten at det kjennes for godt, spesilet for en nybegynner. Men jeg ville nok gått for en 5 stang der man til tider kan bruke et 4 # snøre, spesielt på dager der ørreten er sky og og vannet ligger speilblankt. Og ved normal fiskevind så kan man gå opp til et klasse 5 snøre hvis man føler behovet er der.

Blåser det kjærringer så hold deg inne[ :D ]

Nei, men det jeg mener er at ingen ørret ser en flue i kjærringvind.

Slik jeg definerer kjærringvind [ :) ][ :) ]

som vi kaller svak bris her på vestlandet[^][ ;) ]

mange gode tips, og jeg støtter opp rundt femmerstanga med muligheter for bytte av snøreklasse.

en stor streacking caddis i frisk vind kan gi storfangst[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.