Gå til innhold
Fiskersiden

"Sprælefiske" etter harr og sik på Glomma


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Var på besøk hos et par på Rena og da ble det naturligvis litt fisking på meg og mannen i huset mens damene kunne sitte hjemme og hygge seg.

Første dagen ble det en liten tur på Glommaisen for å teste det såkalte sprælefisket.

Kort sagt går dette fisket ut på at man fôrer med spræler (steinfluelarver) i et hull mens man fisker i et hull noen titalls cm lenger ned i strømmen. Tanken er at larvene skal lokke opp siken som da følger strømmen av ”godsaker” og til slutt blir stående like bak fôringshullet for å snappe maten før de andre. Og der er jo hullet du fisker i! Når dette fungerer ligger du altså og titter på (og fisker etter) fisk som svømmer rett under nesa di og som er til de grader på hugget.

Slik ser det altså ut: Et hull med fôr og et hull til å fiske i og noe å ligge på:

130320062158185A734l7nR3gE.jpg?89

Klart dette er spennende når det fungerer:

130320062158187gVEDW92sf8a.jpg?29

I mangel på ekte vare brukte vi frosne fjærmygglarver (fås kjøpt på akvariebutikker), noe som vistnok skal kunne fungere helt OK det også. For å ikke være nødt til å sitte og drysse nedi hullet hele tiden blander man issørpe og agn i hullet og rører rundt med jevne mellomrom - da blir det er jevn og fin strøm med larver fra hullet.

13032006215818q5v86ekP1wef.jpg?81

For å kontrollere at det blir en jevn og fin strøm - og at du har borret fiskehullet på rett plass (strømmen kan jo lure deg vet du) er det viktig å kontrollere det med å titte i fiskehullet. Er du tilfeldigvis i en bakevje vil jo fôret drive et helt annet sted enn ønsket - og da må du borre nye hull.

Normalt må man holde på litt før siken kommer, noen ganger i flere timer, men sent i sesongen holder det vanligvis med 15-20 min før siken er på plass.

Det er en del andre småfinesser, uten at jeg skal gå inn på de her og nå.

Plassen vi fisket er ved Glåmsbrua (eller noe sånt) like ovenfor der Glomma og Renaelva møtes.

13032006215818w7YPLPrGDV71.jpg?95

130320062158187TwvQHe416Rt.jpg?89

Vel, det ble et skikkelig møkkavær og skikkelig kaldt, og jeg var i ferd med å bli skikkelig forkjølet (før jeg dro ut på isen), og siken lot seg ikke lokke inn, så det så ikke så bra ut. Men da jeg begynte å "blindfiske" lenger ned mot Åmøtet traff jeg på fisk.

13032006215818B7MAc1328r9U.jpg?52

Totalt fikk jeg 11 harr og 9 sik, hvor den største siken var 440 gram:

13032006215818obCha2TYSJqK.jpg?71

Møkkaværet gjorde at det nesten ikke ble tatt bilder etter at jeg begynte å få fisk, men men - det var jo ingen sværinger akkurat.

Ellers skal jeg oppover senere for å være med på å fange ekte spræler. Ser stemningsfullt og moro ut, så det må jeg få med meg.

Dagen etterpå ble det bare en kort fisketur, og da gikk turen til Fabrikktjernet i Rena sentrum for å fiske abbor og gjedde. Litt sykt kanskje - å dra til Rena også fiske slike fisker, men men [ :D ]

Vel, det ble abbor på kompisen:

13032006215818CnBkk3jp67eJ.jpg?31

Synd ikke dette bildet ble skarpt:

13032006215818f5YY4gN4KT1j.jpg?85

13032006215818vIxOPVcypuQ5.jpg?7

Og gjedde på meg:

13032006215818I13H7UO2Pdw9.jpg?88

Nedlagte Rena Kartong i bakgrunnen:

13032006215818b68f6xBN45Yc.jpg?50

Alt i alt en fin fiskehelg - og - jeg kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Synes også selv at det ble en del bra og moromme bilder denne gangen. Det å ta bilder er jo en del av turgleden det også.

Kameraet som ble brukt mest var EOS 350D med objektivet som fulgte med. Eller er noen av bildene tatt med coolpix 2100 - reservekamera som er greit å ha i lomma. Har et C5050 som også ville være med på tur, men det må bli kvitt forkjølelsen sin først - har ikke taklet fukt så bra.

Isen der vi fisket var tykk nok. 30 cm, eller der omkring. Og ikke noe tegn til tynnere ned mot elvemøtet (Åmøtet som de sier der). Men går du langt nok så blir det jo åpent vann - så ønsker man å prøve seg helt nederst kan det være lurt å være litt forsiktig.

Det tar ikke mer enn 2,5 time å kjøre dit fra Oslo, så det er jo bare å dra og prøve - men ikke førstkommende helg [ :D ]

(hvis dere drar likevel skjønner dere hva jeg mener, he he)

Håper jeg får testet en gang til før det er for sent - hadde vært moro å opplevd dette fisket på sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.