Gå til innhold
Fiskersiden

Fox meitestenger


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Har kikket litt på toppmodellene til Fox, og har et par spørsmål. Er det rett forstått at "Gladiator" er en stang som er bygd for lange kastelengder og derfor har en rask aksjon og er forholdsvis stiv sammenlignet med andre modeller fra Fox. Mens f.eks "Ethos" er en mykere stang, og kvalitetene er mer på det og kjøre fisk på en behagelig måte?

Er det livstidsgaranti på stengene i denne prisklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

-sjekker Fox katalogen-

Når det gjelder aksjoner på de 2 stengene, så leser jeg det på samme måte som deg. Og ang. garanti så kan jeg ikke se noen stede at Fox har noen som helst garanti på stengene sine (utenom om standard fabrikasjonsfeil..)

Og Tom Ole : når kommer den NYE Fox katalogen ??? den jeg har har jeg jo hatt siden mai 2003. Kanskje på tide med en ny !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOX har 3 års garanti på alle større produkter. Ellers så har dere kommet fram til riktig konklusjon når det gjelder de to stengene.

Og Jørgen, gå for Ethos til norske forhold, Gladiator blir for voldsom og egner seg best til større kontinentale vann.

Ethos er en helt sinnsyk stang og flere av de store navnene i England bruker denne stanga.

Og med tanke på 3 års garnati, så ikke fortvil, ved normalt fiske vil den stanga være like bra om 20 år, det skal jeg personelig garnatere.

Enten knekker en stang på første turen eller så knekker den aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo særdeles dyre saker dette her, så man må jo gjøre grundig "research". Skulle lommeboken tillate innkjøp av et par slike stenger blir det nok en "Ethos", eller en som ligner i egenskaper.

Hvis dette skulle være mine to kraftigste stenger for karpe og kystfiske fra land, ville dere gått for 2 3/4 pund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det. 3lb og kraftiger har ingen utvidet nytte i Norske karpevann. Dersom stengene skal brukes mye til surf ville jeg kanskje økt til en 3lbs.

Dyre er dem, men for noen stenger. Det er først når du holder noe slik i handa du skjønner hvor langt stangleverandørene egentlig er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "håndlagde" stenger fra Caliber..... Disse selges desverre ikke lenger. 12 fot og 2 3/4 lbs tc, kastemaskiner med en utrolig finish og en uovertruffen kvalitet, Kostet vel i underkant av 3000 pr stk i sin tid hvis jeg ikke husker feil. Eneste aberet er at navnet mitt er skrevet feil på stengene: Morton Frisch.... ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt et par rimelige stenger til både kyst-, gjedde- og karpemeite, ville vel et par 2,75lb Warriorer greie seg. Så kan du heller komplettere med dyrere spesialstenger når du har råd og funnet ut til hvilket bruk du har størst behov. Har selv 2 stk Warrior 2,5Lb til karpe og gjedde, 2 stk Warrior 3Lb og en Milo 3,5Lb til kystmeite.

Nå må jeg jo legge til at jeg er fullstendig nybegynner på karpemeite, og har ingen erfaring på hvilke stenger som er best til dette. Jeg gikk først og fremst på pris/kvalitet, og fant ut at Warrior var den stanga som best kombinerte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Sikler selv etter en 3lb Fox Warrior, da jeg er mjeget fornøyd med min 2.75lb, men de penga de penga...er til bekymring for meg...

Har forstått at man får mye stang for pengene her, bare det faktum at Tom Ole har 19 stk på lager sier vel sitt. Er det sånn at mange av rovfiskerne bruker Warrior, minnes vel at Ståle hadde et par stykker når vi fiska i Akersvannet.

Skulle vel være overkommelig med en tusenlapp KIS, er det så dårlig lønn i kommunen på Karmøy:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nøyaktig samme karpestang (ikke Fox, men noe annet...) i både 2- og 3-delt utgave og det er STOR forskjell! Todelt er etter min mening langt å foretrekke, og 12' er optimalt (men det er utrolig krøkkete å få dem inn i bilen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Jeg har nøyaktig samme karpestang (ikke Fox, men noe annet...) i både 2- og 3-delt utgave og det er STOR forskjell! Todelt er etter min mening langt å foretrekke, og 12' er optimalt (men det er utrolig krøkkete å få dem inn i bilen...)

Man må kjøte bil etter fiskeutstyret[ :( ] Minimum 2,10 meter baggasjelengde er optimalt for de lengste stengene, håvskaft og tripods.

Eventueltkan du jo monteres på taket i et stangfutteral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.