Gå til innhold
Fiskersiden

Fox meitestenger


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Jeg har nøyaktig samme karpestang (ikke Fox, men noe annet...) i både 2- og 3-delt utgave og det er STOR forskjell! Todelt er etter min mening langt å foretrekke, og 12' er optimalt (men det er utrolig krøkkete å få dem inn i bilen...)

Jeg får inn stangbagen min med tre 12" inn i bilen, og jeg kjører peugot 306. Da skulle man vel få inn en 12" i de fleste biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg får inn 12ft i bilen - men livet var mye enklere før jeg begynte med meite - da hadde jeg med meg bare en 7ft eller 9ft haspel og en slukboks - nå er det 4-5 stenger på opptil 12ft + et par bager ++

Jammen er det slitsomt å ha det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Jeg har nøyaktig samme karpestang (ikke Fox, men noe annet...) i både 2- og 3-delt utgave og det er STOR forskjell! Todelt er etter min mening langt å foretrekke, og 12' er optimalt (men det er utrolig krøkkete å få dem inn i bilen...)

Jeg får inn stangbagen min med tre 12" inn i bilen, og jeg kjører peugot 306. Da skulle man vel få inn en 12" i de fleste biler?

Prøv to karpemeitere i en fiesta nedover sørlandet... To stangbagger, og alt annet som hører til. Når swimmen da blir oversvømt på morran dagen vi reiste hjem ble det VELDIG moro... [xx(]

Men det ble jo hybrid på meg da... [ :( ][ :D ] Og det var i sluppan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Har noen hørt om tilhenger. Vi brukte det mye tidligere. 4 stk i bilen og full meiteoppakning på hengeren.

Smart

Men det å dra en henger full av stash med en fiesta med fire mannfolk er vel heller ikke helt gunstig... [^]

Nå har heldigvis fiskekompisen kjøpt seg ny bil da...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av akarls

Prøv to karpemeitere i en fiesta nedover sørlandet... To stangbagger, og alt annet som hører til. Når swimmen da blir oversvømt på morran dagen vi reiste hjem ble det VELDIG moro... [xx(]

Men det ble jo hybrid på meg da... [ :D ][ :D ] Og det var i sluppan...

Jo takk, jeg kjørte Fiesta i et par år tidlig på nitti-tallet... Stangbaggen gikk greit, men det var værre med Kim, han ble som regel surret fast på taket[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Har noen hørt om tilhenger. Vi brukte det mye tidligere. 4 stk i bilen og full meiteoppakning på hengeren.

Jeg kjøre Peugot 306 diesel, den har ikke hengerfeste og ville uansett ikke greie å trekke en henger. Billig i drift kan du si. Med stangbag i bilen er det ikke plass til passasjerer, så det er helt på grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om noen kompiser som var på vei til byn (edru, skulle på fest under havnedagene) i en liten Zodiak. Selvsagt skulle de leke i bølgene, og vips der tippet Z rundt. En annen bår avr kjaptt bortom for å plukke dem opp, og han fikk klar beskjed om å redde livbeltene først. Da fyren spurte hvorfor fikk han beskjeden-me har bunde fast spriten te beltene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Jeg bruker "håndlagde" stenger fra Caliber..... Disse selges desverre ikke lenger. 12 fot og 2 3/4 lbs tc, kastemaskiner med en utrolig finish og en uovertruffen kvalitet, Kostet vel i underkant av 3000 pr stk i sin tid hvis jeg ikke husker feil. Eneste aberet er at navnet mitt er skrevet feil på stengene: Morton Frisch.... ;-))

Hmmmm, du skriver at dette er kastemaskiner. Karin har også slike stenger, men det er langt i fra noen kastemaskiner. En bør jo kunne kaste brukbart med 2 3/4 lbs stenger, men Karin sine er rett og slett veike. Men til å fighte fisk med, spesielt på nært hold, er de fantastiske! Mulig at de har forvekslet stenger når disse ble laget, og at Karin sine ikke er 2 3/4 lbs... Skulle vært artig å sammenligne med dine, Morten. Kim har 3 lbs stenger fra Caliber, 13' riktig nok, og det er kastemaskiner det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thomas

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Jeg bruker "håndlagde" stenger fra Caliber..... Disse selges desverre ikke lenger. 12 fot og 2 3/4 lbs tc, kastemaskiner med en utrolig finish og en uovertruffen kvalitet, Kostet vel i underkant av 3000 pr stk i sin tid hvis jeg ikke husker feil. Eneste aberet er at navnet mitt er skrevet feil på stengene: Morton Frisch.... ;-))

Hmmmm, du skriver at dette er kastemaskiner. Karin har også slike stenger, men det er langt i fra noen kastemaskiner. En bør jo kunne kaste brukbart med 2 3/4 lbs stenger, men Karin sine er rett og slett veike. Men til å fighte fisk med, spesielt på nært hold, er de fantastiske! Mulig at de har forvekslet stenger når disse ble laget, og at Karin sine ikke er 2 3/4 lbs... Skulle vært artig å sammenligne med dine, Morten. Kim har 3 lbs stenger fra Caliber, 13' riktig nok, og det er kastemaskiner det!!

Hvilke stenger er det du har da Thomas?

Ren nysjerrighet. Og Tom Ole hva bruker du til ditt Karpefiske???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Karin og jeg bruker Drennan Continental Carp, 13'. Dette er stenger med progressiv aksjon. De er fine å kjøre fisk på, og samtidig har de rygg nok til gode tilslag på langt hold. De er ikke allverden å kaste langt med, men det er vanskelig(umulig?) å finne stenger som dekker alle behov. Karin sine gamle Caliber-stenger bruker jeg nå mest til å leke meg med på nærdistanse... Kan også tenke meg at de er fine når jeg en eller annen gang får rotet meg til å teste suteren i Antorpasjön!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Caliber 2,5 lb og Drennan Continental Carp 13'. Jeg kaster lengre og bedre med Caliber stengene enn Drennan stengene, så hva Karin har blir en gåte.

Uansett så er jeg ikke fornøyd med kasteegenskapene til Drennan stengene, ikke presisjonen heller. Nydelig å fighte fisk på er de.

Savner stenger som kan klare 120-150 meter, så FOX Ethos står høyt på ønskelista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengder opp i mot 150 meter? Hvorfor? Presisjonen blir jo minimal i lengderetning.

Skal du så langt ut må du ha baitboat og kikkert eller en gummibåt.

Eller skal du virkelig kaste så langt med et rigget tackle+ stringer?

Vet at Atle H hadde et kaste****** av ei stang(16000 spenn) i VM var det vel. Der var det ikke lov med båt.

Ved normalt fiske kommer man sjelden bort i tilfeller hvor du må kaste lengre enn 80-100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så er det viktig å kunne kaste langt, og som Tom Ole skriver så er det jo mange vann man ikke har mulighet til å bruke båt. Og i endel vann med hardt fiskepress så er det stor forskjell på om man fisker 80-100m ut eller 120-130m ut. Det høres kanskje rart ut for mange men det er faktisk tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kaste langt til sjøs, Karl Inge, er det bedre å bruke en ren surfstang. Som regel brukes større agn i sjøen, som gir kortere kastelengder med karpestengene enn med et karpetakkel. Warrioren kaster ca 100 meter med riktig snelle og takkel, mens en god surfstang vil gi kastelengder som overstiger en god karpestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.