Gå til innhold
Fiskersiden

Duell Mellom Mp Og Gabrielsen


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Flotte fisker dere får, og ikke minst er mengden imponerende.. :)

Ser på bildene av fiskene du får at det vanligvis er i skumring eller mørket du fisker. Er det da du synes det er størst sjans å få de til å ta på flue såpass nært land ?

Selv har jeg aldri fisket etter skumringen på denne tiden av året. Tabbe kanskje... ? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flotte fisker dere får, og ikke minst er mengden imponerende.. :)

Ser på bildene av fiskene du får at det vanligvis er i skumring eller mørket du fisker. Er det da du synes det er størst sjans å få de til å ta på flue såpass nært land ?

Selv har jeg aldri fisket etter skumringen på denne tiden av året. Tabbe kanskje... ? <_<

Heldigvis delte meninger om når det er best å fiske, ellers hadde det blitt veldig tett på de mest populære fiskeplassene. Det er mange som foretrekker å fiske med flua på dagtid og får SØ som bare det, mens andre slik som meg liker seg best i skumringen og om natta når SØ skal lures på flue (på sluk er det helt greit omså midt på dagen synes jeg - uten at jeg gjør det så ofte likevel) Det kommer nok ikke nødvendigvis an på hva som er best men hvordan man liker å fiske. Selv liker jeg nattfisket best fordi SØ da går og beiter langs land og du kan fiske den med korte presisjonskast og styre flua inn mellom steiner, i tangkanten, følge marbakken langs land mm. Det blir med andre ord et mer interessant fiske (synes jeg) enn dagens "kaste kjempelangt rett ut og og dra inn-fiske" som man fort blir nødt til å praktisere på de hardt fiskede plassene i Indre Oslofjord. Snikfiske etter SØ som beiter langs land på dagtid er kjempespennede, men ikke så realistisk der det har trampet fiskere fram og tilbake hele dagen.

Tommy Vik: Var ute en tur med MP idag.. Jeg dro en torsk på 3.15 på en wolly-bugger og mistet 2 stk SØ på en Fire- Ass Zonker. MP tok en SØ på 1.35 og en på 43 cm..Gabrielsen er mao fortsatt i ledelsen

Har stor respekt for min motstander. Sø på godt over kiloet denne gangen også! Tipper det ikke tar lang tid før han tar meg igjen, så jeg planlegger ny tur temmelig snart. Angrer nesten litt på at jeg dro og fisket sik i går i stedet for å denge flue i fjorden.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ledelse Svein, den har et lite potensiale til å bli vinnerfisken selv om jeg håper at vi begge kommer oss over den vekta.

I likhet med deg hadde jeg liten mulighet til å komme meg ut i forrige uke, ble en liten tur - med fluesnella liggende igjen hjemme :blink:

Søndag og mandag var jeg ute, begge dagene ga 2 SØ pr tur med en på 1,35kg som største.

Ellers målte jeg rundt 4 grader i vannet siste turen og det er jo hyggelig :) Har blitt mye bifangster av grov torsk, spesielt Tommy har vært hard på torsken.

050420061158518CrftBMbDK56.jpg?99

Fluer må man ha :blink:

050420061158514jr6n3P73151.jpg?56

Slenger mye 3+ torsk om dagen

050420061158518cKMlSn7LVSm.jpg?89

Her løsnet tydeligvis krokfestet og festet seg i siden på fisken. Gjett om den var sterk!!! Den ble aldri veid, men var ca.42cm. Flua satt godt i siden på fisken, men klemmer alltid ned mothakene så jeg håper den klarte seg.

05042006115851W5UVtQsPndS6.jpg?74

Årets største så langt, 1,35kg. Den var en drøy halvmeter, manglet mye i buken, men ganske kraftig over ryggen. Den fikk selvsagt også svømme videre, i likhet med alle ørretene mine i år.

05042006115851nylsEtJ12fKY.jpg?2

Nam nam - kork.

Fikk i tillegg to små under kiloen på mandag. Den store kommer forhåpentligvis snart!

Endret av MP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Da har lykken snudd for min del og jeg hadde årets første blanketur i sjøen i går kveld - dvs NULL SØ. Fikk noen torsk, men det er jo ikke "game fish".

Forholdene var fine store deler av kvelden og grunnen til at det ikke ble noe var kanskje feil stategi i skumringen og ellers ren uflaks.

Turen var ellers veldig hyggelig slik det pleier å være når Svenna og Laksefiskeren er med (de fikk sine torsker de også), og det at det ikke ble SØ denne gangen tar jeg med godt humør - da øker jo sjansen statistisk for at jeg får noe neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe surefjes forde du blanker Gabbe :) . Man kan ikke forvente få ørret på hver tur( hvis man da ikke fisker ved lyngør ;) ), da blir man fort bortskjemt. Men du drar deg fint inn igjen ved å fortelle at turen av hyggelig uansett og det er rette innstillingen.

Jeg vet om en som var i samme område som dere i går, han mistet en SØ på rundt 700-800 gr og så fikk han en sild. Men forholden var vel ikke de beste i går( slik jeg ser det) det var vel fjære på den tiden dere var ute og det er nok ikke det beste nå.

Hvilken strategi brukte du i går ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt på ganske lenge så da vi gav oss var det faktisk full flo. Kanskje litt høye bølger mot slutten, men ellers som sagt fine forhold. Brukte ikke noen spesiell stategi i går - fisket stort sett slik jeg pleier å gjøre utover kvelden. Med feil stategi i skumringen tenker jeg på slikt som fluevalg, lengde og tykkelse på fortom, valg av synkegrad på snøret, og valg av plass - og måten å avfiske plassen på (m.m.). Skumringen er jo litt spesiell og det smeller gjerne på en SØ da - spesielt der jeg fisket i går. Men jeg satset nok litt for mye på stor fisk tror jeg - og gikk muligens derfor glipp av den (forholdsvis) vanlige 7-9-hektosen. Så SØ i den sizen som hoppet der men da jeg kasta flua mi etter den var det vel fisken som var redd den skulle bli spist av flua og ikke omvendt. Burde kanskje ha fisket med mer edruelige fluer fram til det ble mørkt i hvert fall. Men selvsagt kan det være at jeg ikke hadde fått SØ uansett - at det rett og slett ikke var rette kvelden.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur som ble mislykket fangstmessig. Dro sammen med Svenna til en plass vi fisket mye før men hvor jeg ikke har vært på et par år. Det var ekstremt vindtille og klart, og ikke akkurat drømmeforhold. Dro et par torsker mens det var lyst, og i skumringen kom det en gutt på 12 år og dro en SØ !!! Riktignok for liten, men likevel! Blir nok en av Oslofjorens storfiskere etterhvert.

Inspirert av han satt jeg på en mindre flue og fikk en SØ på 32 cm. Den føyk på land i tilslaget! Ikke mye fight i den nei, he he. Skal jeg slå MP kan jeg ikke fiske småfisk med sengemidd-imitasjoner tenkte jeg og satte på en skremme-vannet-av-fisk-under-halvkiloen-flue, og like etterpå sto jeg med bøyd stang og en flott SØ i andre enden. I det fisken gjorde et høyt hopp rett foran meg datt den av, og jeg må innrømme at det kom et par ikke "god-ord" akkurat da.

(ikke pent å banne, skal si rolig "ops, der datt den visst av, jaja" neste gang. Fisken var i underkant av kiloet, så det hadde ikke hatt noe å si for konkurransen heller.

Kraftige plask litt bortenfor meg i mørket gjorde meg oppmerksom på at Svenna også hadde på noe annet enn torsk, men også den datt av.

Det ble måneskinn og fortsatt vindstille utover kvelden, og bortsett fra at Svenna hadde på en SØ til, skjedde det lite. Bortsett fra torsk og sild da.

Vel, da er det to blanketurer - dette ser ikke bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det at det ikke bare er meg det går nedover med. Ble en rask tur på meg i går også - uten snelle for andre gang på en drøy uke. At jeg aldri lærer..

Var på vei til å kjøre hjem igjen da jeg kom på at jeg hadde en ekstra spole med meg. Da gikk det an å fiske sånn halvveis. Jeg røska en kastelengde av spolen og puttet den i jakkelomma mens jeg fisket som vanlig. Er forøvrig latterlig deilig å kaste uten snelle på stanga!

Håpet var at det ikke skulle gå på så altfor sterk fisk tidlig i inntrekket, slik at jeg hadde litt å gå på. På første "strippet" smalt det på en altfor sprek torsk på 3,8kg, og jeg hadde kun en halvmeter med snøre å gi etter med - så var det bare å holde. 6er stanga lå som en strek og pekte mot fisken, men det gikk faktisk bra tilslutt. På kastet etter hadde jeg en fisk etter flua, men den torsken var så stor at jeg egentlig ikke ville ha den på. Tipper den til et sted mellom 7 og 10kg, og det hadde kanskje blitt litt i overkant heftig på kort line og en halvmeter med vann. Tommy og jeg har faktisk fått en god mengde torsk på godt over 3kg i år, så alt hysteriet rundt "ingen torsk over 2kg i Oslo-fjorden" har vel ikke vært merkbart.

For å gjøre en lang historie kort så ble det mye heftig kjøring på kort line av torsk på 2-4kg og masse sild. Etter 5 sild på 6 kast var jeg i ferd med å riste av enda en forbanna sild som plutselig viste seg å være en liten SØ. Juhu, ble ikke blanking allikevel.

Lover å komme sterkere tilbake - med snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd for å fiske alene, MP? :rolleyes: SØ'en er ikke farlig, vet du :D:D

Ikke akkurat, jeg har nok traska mer alene i mørket enn de fleste. Problemet er at noen av turene mine er veldig impulsive og jeg er kjent for å være ekstremt stressa før en fisketur (og på veien til fisketuren). Snellene ligger som oftest på badet fordi jeg har skyldt de etter forrige tur og blir dermed glemt.

Kan legge til at jeg også har glemt svømmeføtter til belly`n flere ganger (og andre deler), fluestanga, jakke, fluebokser, Tommy, etc.

Er fullt klar over det, men spar meg for en "hastverk er lastverk" kommentar nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig konk dette ja. Stå på Trutta bøyz....begynner å bli anstendig size på SØ deres nå!

Her på berget har jeg selv ikke kommet helt i gang enda. Mye is i år, så jeg har fått den store "borre" syken :rolleyes:

Har fått melding om SØ på 2k og 1,7k nå nylig av en fersk fluefisker + det ble tatt to over 4k(strøst på 4,5k, på agn fisk) tidligere i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur utenfor konkurranseområdet, nærmere bestemt på Nøtterøy på familebesøk. Tok naturligvis med fiskeutstyr og kastet litt med flue onsdagskvelden og fikk dette slipset, som naturligvis fikk friheten tilbake:

14042006002018MSMNvq7BW8f1.jpg?45

I dag prøvde jeg litt med sluk og fikk denne:

14042006002018N7wSrIa3F8w3.jpg?85

Det var mye vind og jeg fikk ikke prøvd meg der jeg helst ville, men slik er det jo bare. Uansett greit å få SØ igjen slik at blankeperioden min er over.

1404200600201824bYk9Wb98i6.jpg?72

Ellers synd vi kom så sent tilbake til Oslo. Her er det jo kanonbra forhold. Tror faktisk ikke det overhodet kan bli bedre SØ-forhold enn det er i natt (uten at det betyr at jeg nødvendigvis hadde fått SØ hvis jeg hadde vært ute nå - men sjansen hadde vært god).

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nok en bunke flotte fisker! Har vært på noen turer i påsken uten å rapportere og det blir SØ omtrent hver tur. Problemet er at det bare er småfisk under kiloen på kvelden og morild på natta da jeg vanligvis tar de litt større eksemplarene. Har kommet hjem fra hytta nå, og ble en rask tur i går. Jeg hadde håpet at morilden hadde gitt seg, men tok skammelig feil. Ble en sprek SØ på 47cm tidlig på kvelden og 3 torsker over 3kg, men den store ørreten uteblir fortsatt!

Får håpe lykken snur snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en veldig rask tur i kveld. Tommy og jeg fisket en time på kvelden og tok hver vår, før morild-orgien satte i gang for alvor. SØ'n min var veldig liten, Tommy sin var litt mindre liten :lol:

Kan ikke huske at jeg slet så mye med morild i fjor, og tiden renner ut snart! Men morilden har ikke knekt meg enda :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke når konkuransen deres er slutt, men de nærmeste 2 ukene kommer neppe til å gi noe særlig fangster (iht mine teorier). De 2 første ukene i mai kommer derimot til å være meget bra, før det igen blir dårlig fiske. Dere kan jo forlenge konkuransen til å gjelde de første ukene i mai (hvis dere orker). Hvis dere forlenger får dere med dere grom perioden og mulighetene for en skikkerlig vinnerfisk øker. Og dessuten får vi som synes det er morsomt å følge med i verdensmesterskapet mer underholdning!

:blink::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.