Gå til innhold
Fiskersiden

Surfcasting Utstyr- Forslag?


berkley
 Share

Recommended Posts

Riktig som du sier her, man må fysisk dreie frontbremsen en "halv" tørn for å oppnå full bremseeffekt/slå av baitrunnerfunksjonen.

Nytter ikke å sveive :D

Drøy pris på disse her i Norge da..........hva vil den koste i butikken hos dere?

Mener å ha hørt 4500 er en "god" pris her til lands... :P:D

Jeg har to stk selvimporterte.... B)

Vet ikke hva den vil kunne komme til å koste, men prisen er drøy, det er sant. Spørs om det blir til at vi tar dem inn, det er vel mer en drøm... Er redd dette ikke er de lettest omsettelige snellene, surffirskere med lommene fulle av spenn vokser ikke akkurat på trær her i området... Får ta en prat med Elbes representant tror jeg.

Tror forøvrig ikke det er noen stor bakdel at man må vri en halv gang for å slå av baitrunnerfunksjonen. Pleier som regel å slå den av før jeg gir tilslag på min Baitrunner Aero GTE B også.

Oooh... Det er deilige sneller... sikle litt mer... Sånn, ferdig med å sikle for i dag...

Antar du er fornøyd med dine to? Hvor kjøpte du dem?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...AMEWA%3AIT&rd=1

kom på under 1500 pr stk inkl frakt! :D

har ikke brukt de ennå....

Skal til Ebro på mallefiske om 45 dager :DB):P og da skal de til pers.....

Max bremsekraft på disse haspelsnellene e utrolige 19kg!!! :P

her et bedre av brems/baitrunner..det lille hjulet inne i bremsen er den egentlige bremsen som blir forhånds innstilt.

POWERAERO8-5.JPG

POWERAERO8-1.JPG

POWERAERO8-4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet Elbe før jeg kjøpte min, og prisen i Norge ble på ca 5000;- :D Dette er den europeiske modellen med gummisveiv og ekstraspole, samt at den er mer gråfarget.

Liker ikke sveiva på den japanske modellen, men man får jo kjøpt ekstrasveiver. Uansett er det vel ingen tvil i at dette er noe av det grommeste man får tak i til surf, og baitrunnern er herlig å bruke.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet Elbe før jeg kjøpte min, og prisen i Norge ble på ca 5000;- :D

Liker ikke sveiva på den japanske modellen, men man får jo kjøpt ekstrasveiver. Uansett er det vel ingen tvil i at dette er noe av det grommeste man får tak i til surf, og baitrunnern er herlig å bruke.

Enig i at sveiva ikke matchet resten av snella. Så billig ut...

5k ja... SPørs om ikke man skal klare seg med noe i den litt lavere prisklassen gett. De andre snellene nevnt her er jo ikke halvgærne de heller.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tar opp denne tråden igjen pga jeg begynner å bli usikker på hva jeg skal kjøpe. Fikk nettopp tilbd om å kjøpe en Shimano Power Aero xt 10000, til en fin pris. ( brukt ) Så jeg tror jeg går for den. Stangen er jeg ikke helt sikker på. Tenkte på Shimano beastmaster 425bx, men noen sier denner er for stiv og tung. Noen som vet om DAM sine surf stanger er bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Beastmasteren og er knallfornøyd med den. Perfekt til søkker på rundt 170gram (synes jeg). Har 0,25mm multi og sjokkfortommen har jeg kortet kraftig ned. har nå skjøteknuten på utsiden av stangtuppen, slik at jeg har multi'n på fingeren. Ikke noe problem i det hele tatt + at kastene blir lenger og en mister færre tackler. Skjøteknuten får MYE juling på vei gjennom stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så kort sjokkfortom er MYE av hensikten med den borte Plønix.

Poenget er at under kastet blir senen utsatt for høyt press og det skal ikke store såret til før det ryker, at det ikke har skjedd enda for deg får så være.

Sjokkfortommen BØR være så lang at den går inn på snella og et par runder på den når man står i kaste posisjon. Selv bruker jeg ca.10 meter.

Om skjøteknuten får mye juling har du ikke knytt den optimalt.

Bruk tid til å få til en skikkelig knute så er problemet løst.

Om 170 gram bly ryker av i kastet og farer avgårde i feil rettning kan stygge uhell skje.

Safety first!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så kort sjokkfortom er MYE av hensikten med den borte Plønix.

Poenget er at under kastet blir senen utsatt for høyt press og det skal ikke store såret til før det ryker, at det ikke har skjedd enda for deg får så være.

Sjokkfortommen BØR være så lang at den går inn på snella og et par runder på den når man står i kaste posisjon. Selv bruker jeg ca.10 meter.

Om skjøteknuten får mye juling har du ikke knytt den optimalt.

Bruk tid til å få til en skikkelig knute så er problemet løst.

Om 170 gram bly ryker av i kastet og farer avgårde i feil rettning kan stygge uhell skje.

Safety first!

Kan vel egentlig ikke kalles sjokkfortom en gang, så jeg skal være enig med deg der Trym. Men det har ikke skapt problemer i det hele tatt. Er også klar over "retur-effekten", men enn så lenge har jeg ikke vært i nærheten av det. Men skulle det skje, skal jeg være så pass ærlig å legge ut advarsel om det.

Brukte 7-10 meter sjokkfortom tidligere, men etter en prat med en fiske/surfekompis som hadde kutta det ut, måtte jeg også prøve. Har ikke brukt sjokkfortom siste par månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil vurdere multisnelle kan denne kombinasjonen fra Baardsen være en grei og rimelig kombinasjon å begynne med:

Mustad Viking Power 126 Multiplier

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...a9da642b8c478a4

Ambassadeur 6500 C3 CT Sportsmag

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...a9da642b8c478a4

Det krever nok en del øvelse for å mestre utstyret, men personlig synes jeg det er mer behagelig å både kaste og fiske med både multistang og -snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snella i hus. En Shimano Power Aero 10000. Stangen blir en Shimano Nexave som bestilles fra Bårdsen i neste uke. Testa snella i dag på en Berkley lightning rod 20-60 gram. Var bra den. Forstod hvordan baitrunner funksjonen fungerte nå. Fikk en liten torsk under testfiske :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.