Gå til innhold
Fiskersiden

nybegynner med knute paa traaden, hjelp


terje37
 Share

Recommended Posts

Ikke at jeg har så veldig mye erfaring med fluefiske, har bare noen få timer bak meg. Men jeg hadde samme problemet som du opplever. Det jeg gjorde var å bytte til stivere fortomsmateriale (du kan evt forsøke noen ferdigsydde fortommer), samt at jeg forsøker å få litt mer "strekk" på snøret før jeg skyter det frem igjen i kastet :)

EDIT: Død over Trykk-Leif.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe alle fluefiskere sliter mer eller mindre med de første 20 årene når man er nybegynner... Men slapp av de blir færre og færre etterhvert :)

Det er flere årsaker. De kommer lettere med en litt stor flue og tynn fortom (eller feil tapering), men hovedgrunnen er såkalte "grisehaler" i kastet. Jeg klarer ikke her å forklare hvordan man kaster perfekt på noen få linjer, men det de aller fleste bommer på er bakkastet. Her er det bare trening og atter trening. Få noen til å filme kastene dine så ser du fort hva som er galt.

Et godt tips jeg fikk var hvis dette problemet kom var å kaste med stangen vertikalt helt rett, slik at linen beveger seg rett over hodet ditt. Men husk som alltid : Bruk briller !

Fisk får du snart ! Bruk fluer som anbefales i andre poster her inne. Og prøv stanga en dag det er litt vind. Vanskeligere å kaste lang, men fiskene er mye mindre sky.

Med fluefiske er det kjekt selv om man IKKE får fisk. Og om ikke lenge når den første pinnen biter er du hekta for livet, garantert..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta et kastekurs så fort som mulig :P

Da får du rettet opp feilene du gjør, før du innarbeider disse til en (u)vane! Mye verre å bli kvitt disse, jo lengre tiden går.

Takk for alle gode raad. Bytter nok den fortommen ja, og det blir nok et kurs ogsaa foer

jeg drar til en smaalakselv i sommer. Turen er bestilt og jeg gleder meg. Faar jeg ikke

fisk paa flue, saa gaar det nok med mark.

Hilsen terje37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg slet med dette problemet-->i enden av fremkastet ga jeg fluestanga en ekstra rask vipp med håndleddet-->dette resultere i at fortommen "slo" ned og lagde de kjente griselhalene-->etter at jeg ble bevisst på dette, forsvant nesten knutene. Knuter nå og da blir det alltid!!

mvh

Storfiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme problemet (bare jeg fikk knuter over hele fortommen) helt til jeg faktisk fulgte med snøret i bakkastet. Jeg merket at jeg startet forkastet altfor tidlig (snøret var ikke strekt ut) noe som jeg tror resulterte i grisehalen og dermed knuter. Nå tar jeg det mer med ro og venter på at snøret skal strekke seg før jeg starter fremkastet. Nå har jeg selvfølgelig knuter på fortommen fra tid til annen, men det har bestraktlig bedret seg.

Det var mine erfaringer...

/frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme slet jeg med. Jeg stod å kasta og kasta og brukte alt for mye tid til å ha det moro.

Mens jeg var i nordmarka kom det en fyr bort til meg og anbefalte meg å ta et kastekurs før jeg la meg an alt for mye uvaner.

Det gjorde jeg, og i dag er kastinga helt annerledes.

Når det gjelder de knutene og fisk så er det ikke optimalt, men med mindre du får på en skikkelig rugg så bør de ikke lage for mye kluss for deg.

Når det er sagt, OM du får på ruggen og du finner ut at den røyk i knuta, da kommer du til å sove dårlig. <_<

Endret av Hrafn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaulalaks er inne på noe essensielt her. For mye kraft for tidlig er hovedgrunn til griserumper. Det og/eller at man fører stangen opp i sluttdelen av kastet. Fremslen (og baksleng) skal begynne med rolig og jevnt økende akselrasjon til du BRÅTOPPER ...altså ved PP i Mathias sin versjon av kaste"lyden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelp: Prøv å følge med stangtuppen mens du kaster. Den bør følge en noenlunde rett linje fremover. Stanga er ikke en stiv stokk, den gir etter mer og mer jo mer kraft du gir, drar du på for mye i starten av fremslengen vil stangtuppen svinge ned og opp igjen før den stopper. Denne bevegelsen forplanter seg utover snøret og helt frem til flua, som da forandrer bane. Den gjør en sving, og øker farten samtidig. Dette ender ofte i en knute nær flua. :)

Dersom du dobbeltrekker kan det lønne seg å prøve å vente litt med venstrehanda i fremslengen.

Endret av ztian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelp: Prøv å følge med stangtuppen mens du kaster. Den bør følge en noenlunde rett linje fremover. Stanga er ikke en stiv stokk, den gir etter mer og mer jo mer kraft du gir, drar du på for mye i starten av fremslengen vil stangtuppen svinge ned og opp igjen før den stopper. Denne bevegelsen forplanter seg utover snøret og helt frem til flua, som da forandrer bane. Den gjør en sving, og øker farten samtidig. Dette ender ofte i en knute nær flua. ;)

Dersom du dobbeltrekker kan det lønne seg å prøve å vente litt med venstrehanda i fremslengen.

:) Tusen takk, alle sammen. Like foer jeg sovner, har jeg ligget og tenkt paa hva jeg gjoer feil God sove-

medisin det der. Og dere har selvfoelgelig rett. Man blir saa ivrig etter aa faa dette lange snoeret helt ut,

at man drar til noe skikkelig den siste gangen. Fra begynnelsen selvfoelgelig. Saa det er nok der feilen

ligger. Men naa har jeg meldt meg paa kurs : hos Jan og Tom i Vestby, de har et kurs den 22.april med

litt nedsatt pris. Takk igjen for hjelp fra en nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som flere her nevner, så er sannsynligvis årsaken feil kraftbruk. Her er et lite treningstips som har

hjulpet enkelte som jeg har lært å kaste med flue. Slipp ut den linelengda som du normalt har ute når du skyter, og tren på å kaste denne frem og tilbake uten å skyte. Prøv å variere kraftbruk til lina retter seg ut uten å slå tilbake, og på å øke pausene mellom frem/baksleng.(for raske kontrakast er en meget vanlig nybegynnerfeil som fører til griserumper og knuter/vaser på fortommen) Når lina retter seg pent ut i bakslengen, så vil kastelengda komme etterhvert

Også som de andre sier, et kastekurs er ikke dumt hvis dette er mulig. Denne treningsmetoden er nyttig uavhengig av dette.

Lykke til

:):rolleyes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Som flere her nevner, så er sannsynligvis årsaken feil kraftbruk. Her er et lite treningstips som har

hjulpet enkelte som jeg har lært å kaste med flue. Slipp ut den linelengda som du normalt har ute når du skyter, og tren på å kaste denne frem og tilbake uten å skyte. Prøv å variere kraftbruk til lina retter seg ut uten å slå tilbake, og på å øke pausene mellom frem/baksleng.(for raske kontrakast er en meget vanlig nybegynnerfeil som fører til griserumper og knuter/vaser på fortommen) Når lina retter seg pent ut i bakslengen, så vil kastelengda komme etterhvert

Også som de andre sier, et kastekurs er ikke dumt hvis dette er mulig. Denne treningsmetoden er nyttig uavhengig av dette.

Lykke til

:):):P

:D Det var hyggelig å se at jeg ikke er den eneste med dette problemet. Det er kanskje også andre

som har hatt nytte av alle instruktive svar, ikke bare jeg. Det neste som er hyggelig, er at det er så

mange som er innstilt på å gi gode råd. Det lover godt for fremtiden. Takk igjen.

terje37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bedre seint en sist! Her kommer litt om vindknuter:

Hei!

Ser du har problemer med de kjente "vindknutene". Jeg legger også merke til at det er enkelte som mener at tykkelsen på fortommen har skylda. Feil! At du får såkalte vindknuter er ene og alene feil kasteteknikk. "Gaulalaks" er inne på noe svært essensielt. Når du kaster er det viktig at du ikke legger for mye kraft i avslutningen på fremslengen. Mange synes jo det er gøy å kaste langt. Og da blir det gjerne til at man legger på litt ekstra i den avsluttende fasen av kastet. Man får da et rykk i avslutningen, flue og fortom begynner og rotere og knutene er et faktum!

Når du legger for mye kraft i fremslengen vil stangtoppen slå ned i en åpen bukt. I tillegg til knutene på fortommen mister du spennet i stangen. Oppskriften for å slippe dette er egentlig ganske enkel. Stopp bakslengen med stanga i posisjon ca. kl. 12 -13. Begynn fremslengen og la stanga bli spent opp. Avslutt fremslengen med stangtuppen pekende mot ca. kl 10, altså pekende skrått oppover. Sikt gjerne mot trærne på motsatt side. Da vil du beholde spennet i stanga hele veien og du vil merke at det sister rykket i fremslengen er borte. Følger du denne oppskriften vil du merke at knutene blir færre. Enkelte knuter vil du nok likevel få.

Håper dette kan være til noe hjelp.

Rogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.