Gå til innhold
Fiskersiden

Blåskjell på flue


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ute på tur i går satt plutselig rekeflua fast. Etter litt lirk fikk jeg den løs igjen,

men når jeg dro inn fant jeg et blåskjell som hadde bitt seg fast i krokbøyen :) .

Det satt godt, og jeg måtte bryte for å få det løst! Noen som har opplevd lignende?

fluefisket_skjell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisket engang med sluk... da var det et megablåskjell som hadde spist halde stingsilda tipper blåskjellet var15-17cm langtog 7cm bredt.....har oså fått en snål greie med sluk to ganger det var en svart kulelignende greiemed masse tarmelignende greier i seg på størrelse med en appelsin. dritekkel sak....vet noen hva dette er begge funnene ble tatt i mo i rana (hugla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisket engang med sluk... da var det et megablåskjell som hadde spist halde stingsilda tipper blåskjellet var15-17cm langtog 7cm bredt.....har oså fått en snål greie med sluk to ganger det var en svart kulelignende greiemed masse tarmelignende greier i seg på størrelse med en appelsin. dritekkel sak....vet noen hva dette er begge funnene ble tatt i mo i rana (hugla)

Skjell og andre bunndyr er vel ikke så uvanlige å få når man fisker på bunnen i områder der det er mye av disse. Jeg opplever også dette med jevne mellomrom. Jeg har fått både skjell, sjøanemoner, sjøstjerner og sjøpølser.

Det du sannsynligvis har fått er henholdsvis o-skjell og en sjøanemone. O-skjell er ganske lik blåskjell, men er mye større (200-300 g), og lever litt dypere, gjerne fra noen meter under lavvannsnivå og nedover. Sjøanemonene sitter fast på berg og steiner i strømrike områder. "Tarmene" er fangarmene, som den trekker inn i seg hvis den blir forstyrret. For de som er interessert, så vil et bildesøk på f.ex alta vista gi mye stoff, spesielt om sjøanemoner, da de er populære motiver for uv-fotografer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.