Gå til innhold
Fiskersiden

Tvilsomme norgesrekorder


 Share

Recommended Posts

  • Svar 323
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

sitat:

Takker igjen for diverse "oppbyggende" omtale, pluss enda en telefon fra en eller annen forumbruker, som ba meg dra til et betydelig varmere sted. Og jeg som hadde tenkt å bruke vinteren her hjemme etter stor gjedde og abbor...

Med vennlig fiskehilsen Audun

Sjokkerende!![:0]

Når det gjelder fluelista så er jo selvfølgelig den der fordi det er så mange som fisker med flue.Rent meitefiske derimot er det jo bare en brøkdel som driver med i norge.

Det jeg ikke skjønner er dette hatet mot fluelista(og fiskerene) fra meitefiskere.

Hvorfor ikke bare la fluefiskere ha gleden av sin liste?

dette er sikkert noe for dr freud.

Ang norgesrekkene så er det vel ingen som bommer på pund/kilo skalaen på en norgesrekordfisk?? høres jo helt komisk ut.

Det er antakeligvis flere som meiter, enn de som fisker med flue her til lands.[^] Meitefiske er tross alt fiske med naturlige agn, noe alle på et eller annet tidspunkt bruker.

Listen blir stående, men prinsippiellt er så er det ikke noe mer fornuftig å ha fluefiske, enn meitefiske. Men nok om dette.

Norgesrekordlistene får en skikkelig gjennomgang, og dette er bra for alle. Føler noen seg truffet eller mistenkeliggjort så er dette bare trist. Alle gjør feil, meg selv og tidligere rekordjuryer inkludert. Regner forøvrig med at Audun snart er på banen igjen med det han kan aller best, banke andre norske artsjegere ned i støvlene[8]

Malle i Ebro er sant nok langt mer fristende enn storgjedde på isen i Norge, men begge deler har sin sjarm, på hver sin måte[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Herr Hansen er like mye meiter som kongen er fluefisker:-) Kongen er KONGE! Han har jo fått 8,5 kilos sjø-ørret på tørrflue!!!! Hvis ikke det kvalifiserer for å kalle seg for fluefisker, ja da vet ikke jeg.

Sikkert en laks eller hybrid [ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Selv en innmelding som i utgangspunktet ser OK ut kan jo senere komme i et annet lys dersom det kommer ny dokumentasjon på bordet. Det er jo noe av poenget at en rekordliste ikke er en statisk greie. Den SKAL hele tiden oppdateres. Og en av juryens utfordringer/oppgaver i så henseende er å rydde opp i gamle rekorder der ny informasjon foreligger.

Angående karperekorden så "stemte" nok det meste når juryen godkjente denne, bortsett fra måten den er veid på da. Ut i fra bilder er det utrolig vanskelig å se om en fisk veier 7, 8 eller 9kg! Så man kan ikke klandre juryen for å ha gjort noe galt på det tidspunktet. Men da jeg fikk den samme fisken ca 2 mnd etter, veide den 1,9kg mindre. Jeg har aldri sett så stor variasjon på karper under samme sesong, og på bildene ser man helt tydelig at fisken har tilnærmet lik fasong på begge fangsttidspunktene. Man kan jo spørre seg hvorfor ikke dette er tatt opp tidligere, rekorden har stått i 10 år nå. Men jeg har tenkt som så at det var umulig å få slettet rekorder som allerede var inne på listene. Men som sagt, jeg tror ikke Erlend har meldt inn denne fisken med forsøk på juks. Det jeg tviler på er om vekta, som var gammel og rusten etter bruk i saltvann, var nøyaktig nok. Med en rusten fjærvekt så kan man jo selv forestille seg hva som skjer når fisken henges på og kanskje gjør et sprell. Blir vekta dratt lenger ned enn den reelle vekta på fisken, vil den kunne henge igjen på grunn av treghet. Det er rett og slett umulig å få en nøyaktig avlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Sjøørrett på 8,5kilo!!! jøss da ER han jo konge! Ja. Kongen er KONGE! Ingen tvil om det. Trodde ALLE kjente til hans bragder i Lærdalselva. Og tørrflue til og med! Utrolig bra!

Tror desverre monarkiet står for fall hvis ikke Håkon Magnus snart går i sine fars fotspor og beviser at han er kongeemne. Alle greier å vase rundt på quarten og surre med sørlandsjentene, akkurat som alle greier å få en abbor på 100 gram hvis de vil. Han må få til noe som bare en konge kan klare, og da snakker vi ikke lenger om abbor på 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Fjerner man Nrekk lista for flue kan man likesågodt fjerne hele sulamitten for min del og sikkert MANGE andre. Sjelden jeg ser på allround lista i det heletatt fordi den er unvesentlig for meg som fluefisker.

Burde ikke målet ditt være å få rekorder på samme str som den vanlige lista?[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Fluefiske har visse begrensninger som dybde, rekkevidde, vegitasjon, geografi og trær og buskas.

Med andre ord handicap [ :) ]

Ordveksling mellom to fluefiskere:

Hvor mye handicap har du da?

200 gram på mort og 500 gr på ørret.

Søren heller jeg har fortsatt 700 gr på ørret jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Skjønner det var moro det der med handikap.... La meg reformulere meg. Fluefiske har visse begrensninger som dybde, rekkevidde, vegitasjon, geografi og trær og buskas.

Ehhh bare for å mobbe litt Remy Vegetasjon, Trær og Buskas er ikke det mye av det samme. Og geografi hva mener du kan man ikke fiske med flue nord for Sinsen eller funker ikke flue på Sørlandet. Dybde og rekkevidde tar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr stammen til Audun ønsker jeg å påpeke følgende:

Juryen har aldri tvilt på denne rekorden, selv om vi kan skjønne at man kan bli i tvil sett BARE ut fra bildet der Audun holder fisken. Dette bildet kan ikke alene brukes som grunnlag. Og om Audun selv ikke hadde trukket rekorden, KUNNE den ha blitt strøket på grunn av for dårlig bildedokumentasjon. Og det er liten tvil om at den runden vi nå skal i gjennom vil danne presedens for hva slags krav vi kommer til å stille til fremtidige rekorder med tanke på blant annet fotografisk dokumentasjon.

Ser man på de bilder av stam Tom Ole har lagt inn på sin side, så er det vel bare stammen til Øystein på 3.15 som SER så stor ut, sammen med stammen på 2.9 fra Lekumevja. Men sistnevnte fisk holdes jo frem, slik at bildet muligens overvurderer fiskens reelle størrelse. Som Dr.Fish konkluderte med, er det noe denne prosessen viser oss er det at bilder kan lyve. Derfor er det ingenting i veien for at stammen til Audun faktisk var 3.2. Og anslagene på 'i overkant av to kilo' virker ALT FOR lave. For se på bildet der fisken ligger på håven! Fisken er oppgitt til å være 58cm lang, og den er i utmerket kondisjon. Til sammenlikning kan jeg jo opplyse at mine fire største stam hadde følgende lengde/vekt forhold; 54-2450, 57-2510, 58-2690 og 56-2800. Når en stam på 56 kan veie 2.8 uten å være i superkondisjon, hvorfor skal ikke en stam på 58 kunne være 3.2 når den er i utmerket kondisjon?

Men som sagt, uansett hvor reell en rekord er, den kan bli strøket/underkjent dersom den ikke kan dokumenteres ut over enhver rimelig tvil. Og på samme måte som at fisk kan se mindre ut enn de faktisk er, slik at vi underkjenner reelle rekorder, kan fisken også se større ut enn den er i virkeligheten, slik at vi faktisk godkjenner fisk som egentlig er for liten. Dette er et dilemma for juryen!

MvH Rune Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så bildene av stamen til Audun for første gang, syntes jeg det så ut som to forskjellige fisker.. Jeg vet jo hvor stor en slik håv er..og der ser det ut som den fint kan være så stor som 3,2 Der han holder fisken, synes jeg den ser mindre ut. Godt eksempel på at man ikke altid kan stole blindt på bildene som blir tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo blitt en morsom tråd dette... Mange som åpenbart føler de ikke dominerer på rekordlistene så mye som de burde. Angående Stamen til Audun er det synd hvis denne fjernes fra rekordlisten pga synsing og mistenkliggjøring fra andre fiskere. Jeg har store problemer med å se for meg at noen med et minimum av kunnskap skal kunne klare å feilveie en fisk som "egentlig" veier litt over 2 kg til over 3 kg. Virker helt umulig for meg.. Bilder lyver og noen av de andre fiskene på avkrokens side holdes bevist på en måte som får de til å virke større.

Rekordlisten vil snart kun bli en "meiteliste" der dyre supervekter, veienett og knivskarpe bilder tatt på avkrokningsmatte med målebånd som referanse blir et krav for å få rekorder godkjent. Trist spørr du meg[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.