Anatema Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 Jeg tror det var i fjor sommer jeg så et innslag i nyhetene om Seljordsvannet i telemark. Dette var selfølgelig i forbindelse med han svensken som driver å sjekker ut vannet. De sa noe om at de hadde finni en ny art i vannet. En eller annen bunn levende fisk. Ganske lys i fargen hvis jeg husker riktig. Er det noen som vet hva dette er for noe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjs Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 Burde vel utfra beskrivelsen være en ulke - hornulke eller hvitfinnet steinulke. Begge disse er sjeldne i Norge, men hornulke finnes jo på dypt vann i Mjøsa. Men jeg vet ikke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Dette var en form av røye, uten svømmeblære og maks 10 cm lang som lever dypt. Finnes også i andre store vann på østlandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsalte Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Den formen for røye kalles for gautefisk,og lever på større dyp i flere innsjøer.fiskes ofte med line.skal visst være en delikatesse... men tilbake til tråden... mener utifra beskrivelse jeg leste i TA en gang i tiden at det neppe kan være snakk om gautefisk... heller mer til ulke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Ikke gautefisk. Det er en BUNNlevende form av røye, helt bleik og uten svømmeblære. De fant den første gang i Tinnsjø, mener dette også er tilfelle for Seljordsvatnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsalte Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Lager mye vesen av seg denne sjøormen.... har denne lyse formen for røye som lever på bunnen uten svømmeblære fått noe navn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Nei. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1036891.ece http://www.fiskeguiden.no/fiskeGuiden/logi...sNye&NewsID=846 https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...F8en,and,r%F8ye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsalte Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Spennende den vesle rakkeren burde fått et skikkelig navn synes jeg:)og selvfølgelig er den en egen art etter min mening... selv om den har grenet seg fra vanlig røye. Håper noen prøver å fange den med sportsfiskeutstyr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avkroken Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Nei. Joda, Salvelinus alpinus, eller røye om du vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted March 27, 2008 Report Share Posted March 27, 2008 Stemmer det, genetisk sett røye. Og det er det eneste som betyr noe. Om den har et norskt navn eller ikke er lite viktig mener jeg. Men den har jo blitt kalt sjøorm, noe å vurdere.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgalt Posted April 7, 2008 Report Share Posted April 7, 2008 Den er vel også funnet i Hornindalsvatnet. Den dukker sikkert opp i flere store, dype innsjøer med vanlig røye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cb Posted April 7, 2008 Report Share Posted April 7, 2008 Med tanke på hvor lite utforsket våre innsjøer fortsatt er på dypet ville det heller ikke være utrolig at noe liknende også finnes i f.eks Tyrifjorden, Bandak, Totak, Lundevatnet eller liknende nei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts