Gå til innhold
Fiskersiden

Når begynner egentlig gjedda å gyte???


Recommended Posts

Hei igjen! Takk til alle som svarte på mitt første innlegg ang mort fiske :D

Men til saken, når begynner egentlig gjedda å gyte? Har jo selvsakt hørt at alle sier etter at isen har gått. Så hørte jeg en venn sa at det er når bjørka blomstrer eller var det når den fikk skud? :blink: . Så kom jeg til å tenke på glomma der rener jo vannet så det vil si at isen vil gå først der i forhold til en innsjø hmmm. Vil det da si at gjeddene vil gyte først i glomma da? Eller har det noe med vann temp å gjøre og?

Takker på forhånd til alle som kan bidra med svar!!!

Mvh Gjedde Andrew :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si at gjedda i vann/tjern og elv gyter rett etter at isen har forsvunnet, og vannet stiger! I og med at du nevner glomma, så gyter den nok litt senere i glomma (akershus/østfold) enn i mange av de lokale vannene! I og med at glomma er regulert så kommer ikke gjeddene seg på gyteplassen før litt ute i mai gjerne slutten av mai! Men det er jo mulig å fiske etter gjedde allikevel, gjerne i nærheten av kjente gyteplasser.

Gytingen kommer fort i mindre vann der det er det lokale smeltevannet som avgjør når gytingen kan finne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min generelle erfaring med skogsvann er mellom mai og juni. når flommen har nådd toppunktet og er på nedadgående er i hvertfall tipset her i fra (halden/rokke/sarpsborg). Ellers føler jeg det er svært geografisk betinget. har opplevd mye senere gyting nordover (røros). generelt så kan det vel sies at dt varierer litt stedsavhengig og. har opplevd gyting med forskjell fra tidlig mai til sent juni avhengig av vannstand. Min erfaring er at gjedda gyter på svakt nedadgående vannstand, mellom mai og juni, men det er nok svært avhengig av lokale variasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.