Gå til innhold
Fiskersiden

Alternative syn FisKersidens PåsKeKrim


Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syte er er det siste jeg gidder, lenge før det tar jeg avstand fra slike konkurranser som premierer artsjegere og oppfordrer til artsjakt fremfor opplevelsen av det å fiske. Ikke rart at de to innleggene ovenfor er skrevet av to utpregede artsjegere... :angry:

Innlegget mitt var ment for å si noe om at det er endel her inne som ikke er artsjegere og som ikke finner slike konkurranser interessante, om enn mer eller mindre høytidelige sådanne. For egen del er jeg sjeldent med i konkurranser i det hele tatt, ikke fordi jeg er redd for å mislykkes - snarere at jeg har et nogenlunde avslappet forhold til det fisket jeg bedriver - og sånn ønsker jeg fortsatt å ha det.

Når jeg i det hele tatt gidder å engasjere meg i dette er det en bakenfoliggende grunn til det; jeg har et stort kontaktnett av petri brødre som jeg ofte er i kontakt med og en del av dem mener at Fiskersiden har et for stort fokus på artsjakt, at det ennå er for stort vil ikke jeg si noe om, men de fleste konkurranser her inne går nettopp i favør av artsjegere.

At endel av disse jeg snakker med velger bort "medlemskap" i Fiskersiden pga dette store fokuset på artsjakt er en ting som dere ikke behøver å ta signalene av og dere får selv avgjøre hvilken retning dere ønsker å gå.

Høye ambisjoner og praksis synes lite forenelig. :P

Hvorfor mitt engasjement her i det hele tatt; for å gi dere et signal på at en god del av akiviteten her inne er artsjakt, at dette skjer av personlige grunner er en høyest akseptabel ting - at Fiskersiden nesten utelukkende har konkurranser i samme retning er en helt annen sak.

P.s: prøv å les dette som et positivt innspill, snarere som en kritikk. Artsjakt kan sikkert være spennende, det er i hvertfall lærerikt og kan gi sportsfiskere gode allmenne fiskekunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt dumt å syte uten å ha lest reglene, Henning - kan du nevne noen av de fiskene som har potensiale OVER 100 g?

Ikke vanskelig å forstå de reglene - skal man ha noe håp om å vinne denne konkurransen er det kun meite som blir aktuelt - langt de færreste av artene listet opp er særlig aktuelle for andre enn meitere... not?

Jeg er fullstendig klar over at noen av artene er utelukket - pga vektregelen, men hvorfor liste dem opp i det hele tatt da? For at lista skal synes lang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel selve sidene om "litt av hvert" - at det i forumet diskuteres det meste og at kanskje "artsjakt" er godt representert kan jeg være enig. Hvorfor skulle det være en negativ ting? Da vil metoder og teknikker til en rekke arter bli eksponert - metoder som med hell kan benyttes på en rekke "vanlige" arter.

At konkurransene ofte er rettet mot arter er jo for å få opp øynene til folk at det finnes en hel rekke fiskeslag i landet som det lar seg fiske etter. En lang rekke av artene er også suveren matfisk. Konkurransene er ofte lagt slik fordi det også ikke vil favorisere noen landsdel som kanskje ikke har enkelte slag eller kun har små eksemplarer av enkelte slag. At forumet er høyt representert med diskusjoner om arter som du eller dine ikke anser som "vanlig" eller verdig å fiske etter elle hva dere nå synes er bare et utslag av at de aller ivrigste sportsfiskerne gjerne fisker etter mer enn et par slag. Mange av de aller ivrigste finnes i forumet - det gjenspeiler bare hva de ivrigste interesserer seg for og det burde følgelig være en rekke ting man kan lære ved å følge med.

Nå har det seg også slik at det aldri har vært noe problem å få svar på sine spørsmål om fiske etter laks, torsk, ørret, sei, abbor eller gjedde heller i forumet. Forumet er hva brukerne lager det til - og om man ikke deltar, ja så bidrar man heller ikke til hva forumet er.

At du velger å ta opp dette direkte i en tråd som er ment som en hyggelig aktivitet for folk i påsken, ja da blir det sett på som surmuling. Vi lagde tidligere en konkurranse som var mer beregnet på den "vanlige fisker" der torsk stod i fokus, ja vi strakk den til og med ut en ekstra måned for å få noen innmeldinger, men nei - ingen inmeldinger i det heletatt.

At man selv ikke ønsker delta i konkurranser er en ting, men derfra til å kritisere et opplegg direkte i tråden er det et stykke til. Når du i tillegg sier at du ikke konkurrerer og at det ikke hadde vært aktuelt likevel, så blir oppgulpet enda mindra fattbart.

At du i tillegg "rakker ned på" hva andre måtte like av fiske og definere "lykken med fiske" for andre blir kanskje i drøyeste laget. Vi forsøker å formidle at fiske er den opplevlesen man gjør det til for seg selv. For noen er det ikke fisket i det hele tatt, men bare å komme seg ut på tur. For noen er det stor fisk av et enkelt slag, for noen stor fisk generellt, for noen er det et enkelt slag, for noen er det et nytt slag - at du skal definere fiskelykke for andre blir litt i overkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt ha kommet med tilsvar til enkeltmomenter dere "forsvarer" dere med, men jeg gidder ærlig talt ikke, fordi det synes som at dere er vel inneforstått med at praksisen dere driver er ulastelig og at dere ikke ønsker innspill som uttaler noe annet, eller går i en litt annen retning.

Dere kan ikke være så "skinnhellige" og ikke kunne tåle at det reises tildels kritiske spørsmålstegn ved Fiskersiden - å oppfordre til at kritikk ikke skal tas offentlig blir for meg helt feil. At den reises i selve "gladtråden" her kan jeg tildels være enig om kunne vært unngått KIS.

At dere tar det som "oppgulp", "pip", "surmuling" og at jeg "rakker ned" på noe(n) ja.... det får i såfall være deres mening om hvordan dere ser på denne saken og eventuelt også meg som person - og jeg deler overhode ikke denne oppfattelsen av de følelser og meninger jeg sitter inne med i denne saken. Jeg kjenner mao ikke meg selv igjen!

Edit: rettet en skrivefeil.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kjenner deg igjen, så bør du kanskje forsøke lese innleggene dine "fra en annen vinkel" FØR du poster innleggene.

Vi tåler kritikk vi og har gjennom tidene f.eks tilpasset forumet etter forslag fra brukerne osv. Både hva kategorier og delfora angår og også funksjoner. At du henviser til at det oppfordres til ikke å ta kritikk offentlig blir bare et forsøk på å sverte oss, Henning, og det blir for dumt. Alle kan lese at jeg i postene ovenfor bare forteller at dette kunne vært tatt i en annen tråd, altså du kunne laget en annen tråd. Denne tråden var om påskens konkurranse og den var reglene allerede satt for.

Nå skal det også sies at du vel er den mest sideskiftende personen her inne - hver gang det er noe positivt så er det "vi på Fiskersiden" - hver gang det er noe negativt så er det "dere i redaksjonen". Det blir litt for gjennomskuelig over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenligner denne noe tåpelige diskusjonen med en annen vedr innholdet i siste "Alt Om Fiske". Men slik jeg ser det så er det en stor forskjell: AOF har et bestemt sideantall de kan trykke for hvert nummer og da må det velges hvilke områder det skal handle om. Fiskersiden har nok en begrensning på serveren men jeg er sikker på at vi er milevis unna denne nå og i omskuelig fremtid. Med andre ord så er her plass til ALT og ALLE. :)

Selv bryr jeg meg ikke om denne konkurransen og lite om konkurranser generelt, men da er det også mye annet jeg kan lese om og diskutere med mange andre likesinnede ulike steder her inne.

La meiterne meite, fluefiskerne binde, trollerne dorge, slukkasterne kaste, surferne surfe...øh det ble feil.. :rolleyes:

Utforsk dine interesser men respekter andres ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenligner denne noe tåpelige diskusjonen med en annen vedr innholdet i siste "Alt Om Fiske". Men slik jeg ser det så er det en stor forskjell: AOF har et bestemt sideantall de kan trykke for hvert nummer og da må det velges hvilke områder det skal handle om. Fiskersiden har nok en begrensning på serveren men jeg er sikker på at vi er milevis unna denne nå og i omskuelig fremtid. Med andre ord så er her plass til ALT og ALLE. :)

Selv bryr jeg meg ikke om denne konkurransen og lite om konkurranser generelt, men da er det også mye annet jeg kan lese om og diskutere med mange andre likesinnede ulike steder her inne.

La meiterne meite, fluefiskerne binde, trollerne dorge, slukkasterne kaste, surferne surfe...øh det ble feil.. :)

Utforsk dine interesser men respekter andres ! :)

WORD! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør der andre tier - artsjakting igjen...

Det var den første tanken som fallt inn i hue mitt når jeg leste tråden "FisKersidens PåsKeKrim".

-Nok en konkurranse jeg ikke har nubb-sjangs i :D

Meldte inn et par fisker under konkurransen i 2004 her på fiskersiden, men omtrendt hver gang jeg gikk inn på "innmeldt fisk" så måtte jeg streve livet av meg for å finne igjenn mine fisker i virr-varret av paddetorsker, lomrer, svarthåer, brosmer, hyser, sypiker, piggskater, ulker, flyndrer, blåskjell, kamskjell.. ja, osv.

Ikke det at jeg har så sterkt forhold til fiskekonkurranser, men syntes det hadde vert en god idè å hatt to forskjellige konkurranser der den ene gjalt ferskvann - og den andre gjalt saltvann. Da hadde sånne som meg i alle fall hatt en sjangs!

Du må jo være såkalt artsjeger for å i det hele tatt kunne tenke tanken.. :P:D

Forresten legge til at jeg ALDRI hadde hørt om "artsjegere" før jeg registrerte meg her. Det var helt nytt for meg. Men etter å ha søtti klint forran skjærmen i omkring halvannet år og lest om alt fra mort til tarpon så må jeg si det har gitt meg mye større innsikt i hvor mye denne sporten, eller hobbyen som jeg liker å kalle den, faktisk har å by på! Jeg tok blandt annet opp isfiske etter abbor og ørret for fullt igjenn, og jeg har til og med prøvd å lure brasme og vederbuk på flue! :D ! Så det du sier Espen,

At konkurransene ofte er rettet mot arter er jo for å få opp øynene til folk at det finnes en hel rekke fiskeslag i landet som det lar seg fiske etter.
har i alle fall fungert på meg! :)

Jeg er blitt en mer allsidig fisker takket være dette utmerkede nettstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kjenner deg igjen, så bør du kanskje forsøke lese innleggene dine "fra en annen vinkel" FØR du poster innleggene.

Vi tåler kritikk vi og har gjennom tidene f.eks tilpasset forumet etter forslag fra brukerne osv. Både hva kategorier og delfora angår og også funksjoner. At du henviser til at det oppfordres til ikke å ta kritikk offentlig blir bare et forsøk på å sverte oss, Henning, og det blir for dumt. Alle kan lese at jeg i postene ovenfor bare forteller at dette kunne vært tatt i en annen tråd, altså du kunne laget en annen tråd. Denne tråden var om påskens konkurranse og den var reglene allerede satt for.

Nå skal det også sies at du vel er den mest sideskiftende personen her inne - hver gang det er noe positivt så er det "vi på Fiskersiden" - hver gang det er noe negativt så er det "dere i redaksjonen". Det blir litt for gjennomskuelig over tid.

ok - This is the True and nothing but the True!! Gjør noen søk og finn forskjellen på når jeg sier "oss og vi" og "dere" - det er faktisk et mønster.. men innlegget tas til etterretning herfra, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke dere som ikke ønsker å delta i en artsjakt komme med et ønske/forslag til konkurranse som passer for dere?

blir kanskje litt dumt å klage på at dere ikke FÅR det som passer for dere, hvis det ikke ligger et ønske om noe annet.(streker under får fordi det fiskersiden ikke er en rettighet, men en gode for oss alle).

kanskje fiskersiden skal la være å arrangere uhøytidelige konker, så slipper vi uenighetene.

er forøvrig enig med at hovedkonken på fiskersiden ekskluderer mange, og ser gjerne at det kommer et alternaltiv i tillegg for de som ønsker det. men det erikke alle som gidder å fiske laks, eller gjedde, eller torsk osv.... noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-eller ikke gidder å fiske tangkutlinger og -stiklinger?

:)

bra sagt!

med fare for å irritere på meg den stadig økende mengde agnfiskere her på forumet: fiskersiden har lenge vært i ferd med å bli en REN meiteside!

litt mer allsidig satsing hadde vært å foretrukket. ser selvsagt at folk synes det er artig med å jakte arter, men ganske mange synes at dette er totalt meningsløst..

når det gjelder påskekrimen, så synes jeg i utgangspunktet at tanken om en konkuranse var bra, men at det gikk galt et eller annet sted under planleggingen, der mest sannsynlig en eller flere av de mange meiterne kom med sine innspill...

ønsker alle lykke til i konkuransen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille mening av det jeg har lest her....Ser noen mener att fiskersiden begynner å bli ett meiteforum...

da må jo folk som ikke meiter begynne å komme med andre gode innlegg/diskusjoner i rette kategori for å opprettholde de andre "grenene" innen fisking og ikke klage på att vi meitere diskuterer flittig ting som vi lurer på i våres kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen har forslag til andre konkurranser eller noe er det bare å trå til i forumet om fiskersiden.no
og ser gjerne at det kommer et alternaltiv i tillegg for de som ønsker det.

Det er jo tiden for SØ-fiske nå - mer enn noe annet (litt med unntak av gjedde) - hvorfor ikke noe med det?

Tøffeste bilde av SØ man enten har fått selv eller vært til stede når ble tatt i påsken (på valgfri metode) f.eks? Og avgjørelsen foregår med avstemning i egen tråd umiddelbart etter påske. F.eks !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra sagt!

med fare for å irritere på meg den stadig økende mengde agnfiskere her på forumet: fiskersiden har lenge vært i ferd med å bli en REN meiteside!

litt mer allsidig satsing hadde vært å foretrukket. ser selvsagt at folk synes det er artig med å jakte arter, men ganske mange synes at dette er totalt meningsløst..

når det gjelder påskekrimen, så synes jeg i utgangspunktet at tanken om en konkuranse var bra, men at det gikk galt et eller annet sted under planleggingen, der mest sannsynlig en eller flere av de mange meiterne kom med sine innspill...

ønsker alle lykke til i konkuransen!

Henger meg på den, ErikR.

Ikke heldig at tempen blir så høy at man går til personangrep. Ta heller slike ting på PM.

Tror nok denne tråden ble laget i beste mening, som konkurransen. Det første som slo meg var at den ekskluderer familier som bor eller er på ferie i innlandet i påsken. Mange har kanskje vanskeligheter med å reise lange veier for å fiske flere slag.

Akkurat det kunne vært løst på en bedre måte. Kunne vært en spesiment og en tradisjonell konkurranse. Spes. med flest slag, og trad. med f. eks. 2-3 slag med størst fisk etter en mindre liste med "vanlig" fisk . Dette var en ide som ikke er noe spesielt gjennomtenkt, men som i det minste vil være mer inkluderende. Spiller vel ikke store rollen nå forresten det er vel for sent for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selvfølgelig det er ekstremt artig at flere her ute tydeligvis "vet" hvordan beslutninger om konkurranser osv blir tatt hos oss.

Synes også det er artig at de som foreslår konkurranser foreslår konsepter som også vil ekskludere en hel rekke med folk. Noe med sjøørret i vil ekskludere alle som ikke skal i nærheten av sjøen det også. Konkurranse med flest slag vil selvsagt ekskludere alle som er "stuck" en eller annen plass i påsken. F.eks så vil alt som ikke fokuserer på ørret og røye ekskludere meg.

Tanken var å lage et opplegg for de som ikke er bundet opp med påskeaktiviteter av nope slag - som kanskje ikke hadde noe annet på tapetet for påsken, eller for de som rett og slett kunne tenke seg å prøve å fiske etter noe annet enn sin hverdagsfisk. Konkurransen er ikke tenkt for å belønne "hvermansen" da vi tror de fleste nok likevel hadde klart å finne inspirasjon til å drive "sitt" fiske i påsken uansett. Jeg tror f.eks ikke at ErikR har noe problem med å finne ut at han kan stikke til sjøen og kose seg med sjøøretfiske i påsken. Jeg tror heller ikke at de andre som skal f.eks på Finnmarksvidda som meg har noe problem med å finne inspirasjonen til å ligge med nesa i et hull og speide etter røye. Det vi forsøker få til med konkurransen er å aktivisere folk som kanskje ikke hadde noen planer og kanskje inspirere til å tenke nytt og forsøke etter noe de kanskje ikke gjør til hverdags.

Litt rart at alle "vet" motivasjonen bak konkurransen og hvordan vi tenker.

"Personangrep", Svenna? Når man kommer med uriktige beskyldninger og påstander så må man regne med å få svar. Eller som Hoffa uttalte her nettopp: " Om du tenner på lunta, så bør du ikke bli overrasket om det smeller"

Alle innspill er selvsagt tatt med i vurderingen til eventuelle fremtidige konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike konkurranser kunne jeg tenkt meg å vert med i!

Bra idè!

Vi hadde fotokonkurranse i høst, og vil ha det igjen. Godt mulig det blir temabsert, men jeg er redd vi da vil få kritikk fra de som vil ta bilder men ikke driver med det som blir temaet? Ideen tas uansett til etterretning :)

bra sagt!

med fare for å irritere på meg den stadig økende mengde agnfiskere her på forumet: fiskersiden har lenge vært i ferd med å bli en REN meiteside!

litt mer allsidig satsing hadde vært å foretrukket. ser selvsagt at folk synes det er artig med å jakte arter, men ganske mange synes at dette er totalt meningsløst..

når det gjelder påskekrimen, så synes jeg i utgangspunktet at tanken om en konkuranse var bra, men at det gikk galt et eller annet sted under planleggingen, der mest sannsynlig en eller flere av de mange meiterne kom med sine innspill...

ønsker alle lykke til i konkuransen!

Dette er jo rett og slett feil. Det desidert største del-forumet er jo nettopp flueforumet. Og tar vi med laks og sjøørret som jo inneholder mye om fluefiske etter disse artene, er disse 3 forumene like store som meite-isfiske-trolling-havfiske-kasteslukfiske til sammen.

Men mange som fisker med flue fisker stort sett med det i den varme årstiden, så det er "rolig" på den fronten nå. Er ikke mer enn et år eller to siden mange mente at FS var i ferd med å bli et sø-forum ;)

Det er uansett brukerne som setter agendaen, og etter rapporter og antall tråder å dømme er fluefiske som metode, og sø som art det mest populære blant brukerne her på forumet. Sjøørret og laks er jo de eneste artene som har eget delforum.

Henger meg på den, ErikR.

Ikke heldig at tempen blir så høy at man går til personangrep. Ta heller slike ting på PM.

Tror nok denne tråden ble laget i beste mening, som konkurransen. Det første som slo meg var at den ekskluderer familier som bor eller er på ferie i innlandet i påsken. Mange har kanskje vanskeligheter med å reise lange veier for å fiske flere slag.

Akkurat det kunne vært løst på en bedre måte. Kunne vært en spesiment og en tradisjonell konkurranse. Spes. med flest slag, og trad. med f. eks. 2-3 slag med størst fisk etter en mindre liste med "vanlig" fisk . Dette var en ide som ikke er noe spesielt gjennomtenkt, men som i det minste vil være mer inkluderende. Spiller vel ikke store rollen nå forresten det er vel for sent for denne gang.

Flest sorter hadde vi en konkurranse på her på siden som Hunter arrangerte for ikke så lenge siden.

Vi hadde også som nevnt en torskekonkurranse, med relativt laber innsats...

Jeg hadde håpet/håper at dette kunne v ære en konkurranse mange kunne delta i, nettopp fordi den er så lite avgrenset. Til og med ferskvanngutta vil kunne få en art eller to inn her om de satser litt, f.eks etter lake eller sik som det jo er sesong for.

Ellers er jo mange av de fiskene vi ser oftest i rapporter tellende, som torsk, skrubbe og knurr. Dette er arter som tas over hele landet, fra båt og fra land-på sluk, flue og meite... jeg trodde helt ærligt at jeg her hadde funnet en konkurranse de aller fleste ville kunne delta i.

PS: Det er lenge igjen av påsken enda, mange har ikke ferie før fra onsdag av, så dersom noen kommer med et godt tips til en alternativ konkurranse kan vi kanskje ordne noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.