Gå til innhold
Fiskersiden

Alternative syn FisKersidens PåsKeKrim


Recommended Posts

Gjest RexHunt

... jeg trodde helt ærligt at jeg her hadde funnet en konkurranse de aller fleste ville kunne delta i.

Og det har du gjort også KIS, ihvertfall for oss som er litt allsidige i fiskinga vår.

Jeg syns dette er et glimrende tiltak.

Neimen, nå var jeg positiv i en negativ tråd. Uffda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må innrømme at jeg blir litt overrasket over folks holdninger i denne tråden. Her lanserer FS en konkurranse med MANGE arter, for å inkludere så mange som mulig - så blir dette tatt ille opp?? Deretter viser det seg at "artsjegere" åpenbart provoserer noen? Hvis artsjakt på noen måte skader miljøet her på fiskersiden, eller miljøet forøvrig, vil jeg gjerne at folk uttdyper hva de mener. Sorry folkens, men dette stinker det rett og slett av. Ta heller et oppgjør med deres egne holdninger før dere mener noe om andre. God påske! :)

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fotokonkurranse i høst, og vil ha det igjen. Godt mulig det blir temabsert, men jeg er redd vi da vil få kritikk fra de som vil ta bilder men ikke driver med det som blir temaet? Ideen tas uansett til etterretning :)

Må man ha det arts spesifikt da? Et godt bilde kan være et godt bilde, uansett art.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg blir litt overrasket over folks holdninger i denne tråden. Her lanserer FS en konkurranse med MANGE arter, for å inkludere så mange som mulig - så blir dette tatt ille opp?? Deretter viser det seg at "artsjegere" åpenbart provoserer noen? Hvis artsjakt på noen måte skader miljøet her på fiskersiden, eller miljøet forøvrig, vil jeg gjerne at folk uttdyper hva de mener. Sorry folkens, men dette stinker det rett og slett av. Ta heller et oppgjør med deres egne holdninger før dere mener noe om andre. God påske! :)

Fornuftige ord Jørgen

stiller meg 100% enig i dette, vil også legge til at de som mener at forumet "heller" for mye mot en form for fiske, bør gi litt av seg selv for å "løfte" sin egen interesse for fiske i stedet for å kritisere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har du gjort også KIS, ihvertfall for oss som er litt allsidige i fiskinga vår.

Jeg syns dette er et glimrende tiltak.

Neimen, nå var jeg positiv i en negativ tråd. Uffda!

Litt positive innslag gjør seg!!

Nå er jeg "kun fluefisker" og ikke veldig aktiv her i forumet, men jeg er innom noen ganger om dagen og leser innlegg!

Jeg ser ikke noe galt i innlegget til Henning, såpass takhøyde bør man ha i ett forum.

En konkuranse som går ut på artsjakt er sikkert det rette for "den harde kjærnen" her inne, for artsjakt er uten tvil noe som settes høyt i dette forum!

Fiskersiden.no er et veldig bra forum når det gjelder meite, sluk, surf o.l. med noen av landets beste fiskere innenfor disse områdene samt den omtalte artsjakten. Hvorfor ikke lage en konkuranse som ikke favoriserer disse råtassene av noen fiskere. Det går ann og blande litt stiler, kanskje noen ideal vekter/ mål på noen fiskeslag.

Dette er ikke ment som noe angrep på noen, men tror kanskje at det kunne vært greit om noen av de ansvarlige brukte "fugleperspektiv" litt oftere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver temabasert Peder, ikke artsbasert...

Ja, men nå var det alt for tidlig for meg..

KIS: Godt mulig det blir temabsert, men jeg er redd vi da vil få kritikk fra de som vil ta bilder men ikke driver med det som blir temaet?

Det jeg mente å skrive var at om man tar temaet fiske + kompisisjon av bilde, slik at det blir retta litt mere fototeknisk, så kan ALLE være med, skjønt det er jo ikke alle, veldig få egentlig, som driver med komposisjon her :)

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av bakgrunnen for min reaksjon er den at alle årskonkurranser i FS's regi (2003,2004,2005 og 2006) har har gitt store konkurransefortrinn for artsjegere i og med det er 15 tellende arter - jeg beveger meg kanskje litt på tynn grunn når jeg tar med året 2003? og jeg har for så vidt ingen spesielle innvendinger til det - bare å konstaterer virkeligheten det! Jeg har IKKE i noen av disse årene gitt uttrykk for noe negativt når opplegget til disse konkurransene har vært diskutert. -Når det nå dukket opp en uhøytidelig påskekonkurranse i FS's regi hadde jeg håpet på noe større oppfinnsomhet i opplegget, i hvertfall en konkurranse som ikke gikk i samme retning som alle tidligere årskonkurranser.

-Og siden jeg selv svært sjeldent er aktiv i konkurranser er jeg her IKKE ute etter å kunne delta selv - jeg vet at det er endel medlemmer som mener at de på en måte føler seg ekskludert ut fra disse konkurransefortrinn - og det er jo synd. Med påskakonkurransen hadde man en gylden mulighet til å gjøre noe utradisjonelt fra FS's redaksjon side.

Dere meitere el. artsjegere som føler dere urettsmessig behandlet i denne tråden; jeg tror dere skal lese flere ganger igjennom og se om det er noen her i tråden som angriper DERE - om jeg har skrevet noe dere føler dere angrepet på så ber jeg om mulig unnskyld for muligheten av dårlig ordlegging.

Med den faren av å kunne bli angrepet på enkeltsetninger i store innlegg velger jeg å runde av mitt her, men jeg vil kommentere et utdrag i et innlegge dine KIS - du skriver:

"Vi hadde fotokonkurranse i høst, og vil ha det igjen. Godt mulig det blir temabsert, men jeg er redd vi da vil få kritikk fra de som vil ta bilder men ikke driver med det som blir temaet? Ideen tas uansett til etterretning".

Kritikk er svært nyttig å få, både positiv - som gir en positiv feedback OG negativ. Negativ fordi meninger kommer fram, gir mulighet for diskusjoner og dynamikk, men skal det komme noe godt ut av negativ kritikk er man nødt for å ta kritikken på alvor, verifisere gyldigheten og se om det er muligheter for kompromissløsninger som gjør at det blir bevegelse og ikke stillstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syte er er det siste jeg gidder, lenge før det tar jeg avstand fra slike konkurranser som premierer artsjegere og oppfordrer til artsjakt fremfor opplevelsen av det å fiske. Ikke rart at de to innleggene ovenfor er skrevet av to utpregede artsjegere... :D

Dere meitere el. artsjegere som føler dere urettsmessig behandlet i denne tråden; jeg tror dere skal lese flere ganger igjennom og se om det er noen her i tråden som angriper DERE - om jeg har skrevet noe dere føler dere angrepet på så ber jeg om mulig unnskyld for muligheten av dårlig ordlegging

Kan jo begynne med det som er merket rødt ovenfor Henning.... jeg har spurt tidligere i tråden og hva du mener med det ? Mener du at mitt fiske ikke er forenlig med det du kaller " opplevelsen av å fiske" ?? Hva pokker vet du om min/vår opplevelse ? Tror du alle mine/våres fisketurer er ett jag etter arter ? Tror du ikke vi også fisker for å ha det gøy, fordi vi liker det ? Vi (også du) fisker på våre egne premisser! Men en ting er sikkert, og det er at vi fisker det vi fisker fordi det gir oss den gode oplevelsen, visst ikke så hadde vi ICKE fisket. Så vennligst ikke opphøy ditt fiske til noe bedre enn det de s.k artsjegernes !!

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt positive innslag gjør seg!!

Nå er jeg "kun fluefisker" og ikke veldig aktiv her i forumet, men jeg er innom noen ganger om dagen og leser innlegg!

Jeg ser ikke noe galt i innlegget til Henning, såpass takhøyde bør man ha i ett forum.

En konkuranse som går ut på artsjakt er sikkert det rette for "den harde kjærnen" her inne, for artsjakt er uten tvil noe som settes høyt i dette forum!

Fiskersiden.no er et veldig bra forum når det gjelder meite, sluk, surf o.l. med noen av landets beste fiskere innenfor disse områdene samt den omtalte artsjakten. Hvorfor ikke lage en konkuranse som ikke favoriserer disse råtassene av noen fiskere. Det går ann og blande litt stiler, kanskje noen ideal vekter/ mål på noen fiskeslag.

Dette er ikke ment som noe angrep på noen, men tror kanskje at det kunne vært greit om noen av de ansvarlige brukte "fugleperspektiv" litt oftere!

men du har svært rett! den harde kjerne på dette forumet/de med flest poster er meitefiskere!

jeg tror ikke fiskere flest er interessert i artsjakt, dette er noe for spesiellt interesserte. desverre er dette et tema svært få har lyst til å ta opp, fordi de er redde for å bli irettesatt/kritisert av bedrevitere her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Thor om at den setningen ble en god del feil herfra fordi jeg hadde mye mer i hodet da jeg skrev den setningen enn det lille som dessverre kom fram - således virker setningen mot sin hensikt.

Når jeg skrev den setningen var noe av mine tanker bak at JEG syns ikke det skaper den samme hallelujastemingen hos meg som det gjør blandt artsjeger å få en bitteliten svartkutling på noen gram (arten er bare brukt som ett eksempel på mange). For MEG kan det ikke bli noe stort fiskeminne eller stor opplevelse å å nøkke opp denne pygmèen. Men jeg fordømmer ikke de som må ta disse fiskene for å få hanka inn en til på artslista si.

Men du "slemme-Thor" :D:) : HVOR opphøyer jeg mitt eget fiske - som du skriver?

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke fiskere flest er interessert i artsjakt, dette er noe for spesiellt interesserte. desverre er dette et tema svært få har lyst til å ta opp, fordi de er redde for å bli irettesatt/kritisert av bedrevitere her inne.

Det jeg blir litt nysgjerrig på er hvorfor dette er et problem? Jeg kan godt være enig i at noen av våre høyte profilerte meitere har litt "spiss" tunge innimellom, den er grei :D Men hva med artsjakt er det vanskelig å ta opp her på forumet, er det kun knyttet til konkurransene? Er det noe ved artsmeite som rokker ved folks oppfatning av hva sportsfiske bør være? Det man dog skal passe seg for, er å si at "det jeg driver med er bedre av hva du driver med", det kommer det aldri noe godt ut av.

Uansett har jeg alltid lurt på hvorfor man ikke har en egen sjøørretkonkurranse her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale redaksjonen å ikke debattere når det kommer kritikk, uansett om den er konstruktiv eller sykt langt bakt mål, jeg synes det gjør debattene unødig personlige og lite konstruktive.

De fleste medlemmer har meninger om hvordan sidene kan bli enda bedre, og alle skjønner de ikke kan bli hørt, da det gjerne trekkes i flere retninger.

I forhold til påskekonkurransen så har den følgende innvirkning på mitt fiske, ikke en dritt, utover at jeg kommer til å melde fra om eventuelle fisker med k i navnet. :) , og jeg liker det litt uformelle ved konkurransen.

Ellers har jeg følgende forslag til årskonkurransene her på FS, en konkurranse der en kan hevde seg uten å være det kviga kaller klin gæærn. Noe som kan vinnes med et skikkelig "lykketreff" av en fisk, forøvrig inspirert av avkrokens månedens fisk, som er nettets kuleste fiskekonkurranse.

Ved kåring av for eksempel årets bilde, årets fettfinne, årets rovfisk, årets flate osv, som avjøres ved avstemming av samtlige fs-medlemmer hadde vært kult. Hvor hvert medlem kan melde på et bilde til hver konkurranse, og den med flest stemmer vinner.

Dette ikke isteden for den nåværende, men eventuellt i tillegg.

For MEG kan det ikke bli noe stort fiskeminne eller stor opplevelse å å nøkke opp denne pygmèen. Men jeg fordømmer ikke de som må ta disse fiskene for å få hanka inn en til på artslista si.

Husk at den kan være en opplevelse og fiske målretta etter en art, og det ikke gjøres BARE for å få den på lista, noe som synes av setningen over.

Ellers så vet jo jeg at de fleste både her inne og andre steder ler så vi sprekker av både artsjegere med sukkerbit og minikrok i fjæra og fluebindere med S i håndarbeid. Men hver sin lyst som det heter

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forøvrig en veldig god i de det Bunkers, mitt forslag vil da bli som følger :

Man melder inn sine fiskeralterte fiskebilder hver måned, eneste man krever er at det er fiskerelatert, en jury hos FS plukker ut 3 kandidater hver måned. Dise blir det kjørt avstemming på i forumet (som jo nå kan inneholde "polls". Månedsvinneren får en mindre premie, og denne går videre til årets bilde (12 kandidater) Som jo da igjen blir avgjort av en jury i januar... Med større premier

(selv om de uten kamera nok kommer til å føle seg eksludert av denne konken :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jørgen:

som jeg nevnte i et tidligere innlegg i denne tråden så er det en tendens til at fiskersiden stadig vipper over til meite. artsjakt er selvsagt en del av dette, kanskje bare for de ivrigste meiterne.

jeg tror at om det blir like mye meitefiske satsing fra fs- i fremtiden så tror jeg svært mange vil forsvinne til andre forum som satser kun på fx. fluefiske. er ganske mange her inne som kun fisker med flue. ikke så rart er jo superpopulært over hele landet og i stadig økende grad.

artsjakt er for spesialistene/de ivrigste meiterne og folk flest har nok ikke den helt store interessen for akkurat dette. når det er sagt så har jeg full forståelse for at noen synes det er gøy og jeg rakker ikke ned på det, men det jeg sier er at det er nokså sært og appellerer nok ikke til folk flest..

har også inntrykk av at dette med meitefiske er noe som varierer fra landsdel til landsdel. her på sørlandet vet jeg faktisk ikke om noen som driver med det i det hele (med unntatt av østlige deler av agder).

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Erik er det ikke forumet som er det viktigeste da ? Fluefiske/sjøøret/laks er jo fremdeles de delfora det er flest poster i !! Ergo så konkluderer jeg med at dette er størst!

Så da skulle vel ikke en og annen konk ha noe å bety ?

Og det at det ikke er så mage artsjegere i Åseral er vel rimelig naturlig vil jeg anta.. er jo litt kjedelig med artsjakt etter 4 arter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "oppramsing" av konkurranser i FS's regi; mener å huske noen konkurranser på Landstreffene: det ga vel mest poeng å dra opp FLEST arter da også - eller husker jeg HELT feil? Selv om det i Øygarden var en egen flueklasse.

Men Erik er det ikke forumet som er det viktigeste da ? Fluefiske/sjøøret/laks er jo fremdeles de delfora det er flest poster i !! Ergo så konkluderer jeg med at dette er størst!

Så da skulle vel ikke en og annen konk ha noe å bety ?

Og det at det ikke er så mage artsjegere i Åseral er vel rimelig naturlig vil jeg anta.. er jo litt kjedelig med artsjakt etter 4 arter :D

"Slemme-Thor": Det ER ikke "en og annen" konkurranse - det ER nesten utelukkende ALLE! Det er DET som er poenget mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konkuranser ja Henning, en annen var jo å få den første torsken ! ALLE fisker jo torsk ??

Angående "oppramsing" av konkurranser i FS's regi; mener å huske noen konkurranser på Landstreffene: det ga vel mest poeng å dra opp FLEST arter da også - eller husker jeg HELT feil? Selv om det i Øygarden var en egen flueklasse.

"Slemme-Thor": Det ER ikke "en og annen" konkurranse - det ER nesten utelukkende ALLE! Det er DET som er poenget mitt!

En og annen er vel det sammer som nesten alle det ?? :D

Sutre-Henning :Men poenget med den konkuransen som pågår nå er jo at så godt som alle KAN hevde seg, om de ønsker det. Uavhengig av geografi. Stort sett det samme som du bor på Hedmarken eller i Finnmark. Alle KAN om de ønsker det.. Mnn selvsagt vil det bli slik at det er de mest aktive og interreserte som stikker av med seieren. Slik vil det jo og bli i en sjøørret konkuranse... det blir som regel den som fisker mest, eller er villig til å gjøre mest for fisket som vinner. Selvsagt kan man slumpe til å vinne på et lykketreff i en smalere konkuranse etter 1 eller 2 arter. Dette er droppet på FS, av den grunn at den som er allsidig og dyktig skal ha større mulighet å vinne kontra en med ett slumpetreff.

Og antallet som deltok i FS-konken ifjor tar jeg som ett sikkert tegn på at konken fenger det brede lag!!

Tror ikke det er så mange flere som melder inne f.eks sjøøret til en konkuranse for å si det sånn!

Men selvsagt er det rom for en konk for de trangsynte også :) Og det ser jeg heller ikke vekk fra at dere kan få....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Erik er det ikke forumet som er det viktigeste da ? Fluefiske/sjøøret/laks er jo fremdeles de delfora det er flest poster i !! Ergo så konkluderer jeg med at dette er størst!

Så da skulle vel ikke en og annen konk ha noe å bety ?

Og det at det ikke er så mage artsjegere i Åseral er vel rimelig naturlig vil jeg anta.. er jo litt kjedelig med artsjakt etter 4 arter :D

åseral/kr.sand takk! her finnes bare 2 arter. (bekkerøye og ørret;))

:)

grunnen til at akkurat det forumet er størst er nettop fordi at det er ganske mye større andel fluefiskere/sø/laks i norge pr. dags dato.

men jeg har vel dratt dette mer enn langt nok. jeg tror egentlig alle er enige i at fiskersiden faktisk kan bli enda bedre;) kanskje en sunn debatt dette der mye konstruktivt kanskje har kommet frem.

ønsker alle i konkuransen lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åseral/kr.sand takk! her finnes bare 2 arter. (bekkerøye og ørret;))

:D

grunnen til at akkurat det forumet er størst er nettop fordi at det er ganske mye større andel fluefiskere/sø/laks i norge pr. dags dato.

men jeg har vel dratt dette mer enn langt nok. jeg tror egentlig alle er enige i at fiskersiden faktisk kan bli enda bedre;) kanskje en sunn debatt dette der mye konstruktivt kanskje har kommet frem.

ønsker alle i konkuransen lykke til!

Finnes det ikke abbor og laks og oppover i Otra da ?? Trodde det var i ditt nærområde jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off topic dette;) men svarer allikevel:

åseral(toppen av mandalselva, nøyaktig 8,5 mil nord for mandal)= 2 arter: ørret og bekkerøye

hva som finnes utover dette i ferskvann rundt kr.sand vet jeg sannelig ikke.men det er iallefall, abbor,gjedde, gullfisk (dette vet vel dere artsjegere alt om hva som finnes her) fisker bare i sjøen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke helt lov å fiske etter laks på denne tiden "uvitende-Thor"?

-Men siden det er en konkurranse i Fs's regi; man får vel innvilget dispensasjon? *humre*

Snakker ikke om idag da... men hele året! Det at det er fredning på denne tiden av året betyr jo ikke at den ikke finnes Henning ? Det trodde jeg til og med du visst Henning

:D

off topic dette;) men svarer allikevel:

åseral(toppen av mandalselva, nøyaktig 8,5 mil nord for mandal)= 2 arter: ørret og bekkerøye

hva som finnes utover dette i ferskvann rundt kr.sand vet jeg sannelig ikke.men det er iallefall, abbor,gjedde, gullfisk (dette vet vel dere artsjegere alt om hva som finnes her) fisker bare i sjøen her..

Trodde Evje og Bygland var "rett over haugen" for deg jeg... og der finne ihvertfall denne her laksesaken (i byglandsfjorden) og ikke minst abbor i elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at moderaTHOR kunne endre innlegget sitt uten at dette kommer fram: det er Icke mange arter jeg slår "Allsidige-Thor" på, men akkurat laksefiske - der gjør jeg nok det - og utgangspunktet var "Påskekonken", og den pågår jo i et tidsrom hvor STORE deler av arten ikke er fiskbar - selv om den kvalifiserer til konken pga navnet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.