Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeite, mort


SMS
 Share

Recommended Posts

Etter noen mislykkede turer tidligere i år satt endelig årets første mort for meg, ikke den største som er å oppdrive i Trøndelag, men er godt fornøyd med 620 g. Spesielt morsomt siden det var første morten min på ismeite, brukte for øvrig brød på krok 14 under en bitteliten dupp. Fora med sensas big roach og brødsmuler. Godt å være i gang igjen, og flere og større skal det forhåpentligvis bli ila året, har jo satt meg et ganske drøyt mål for arten i år (se signaturen).

4159_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sjef mort!

:D

Litt nysgjerrig på hva slags utstyr du bruker under mortemeite......Har mekka en liten stang av en 1 1/2 oz

quivertip selv,fin til små kroker og tynn sene.Mister mindre fisk enn med myschka-stikke o.l

Er liksom ikke så råmange som satser litt på mort,så det hadde vært fint å høre om andres erfaringer rundt foring og utstyr.

(oops! småsurrete av meg. kanskje du kan legge inn svar ang. teknikk i "triks til mortefiske" tråden?)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker korte, myke ismeitestenger fra Fenwick og Shakespear, 0.18-sene, Kamasan-kroker i str 4-16, 4 om sommeren hvis småmorten blir for plagsom. Bruker også 0.10-0.16 fluorkarbon fortom om sommeren, men ser ingen grunn til det nå vinterstid når det er såpass mørkt under isen.

Grunnet for mye å gjøre på jobb i hele år har det ikke blitt den helhjertede satsningen som jeg hadde håpet på. Ferdig med eksamen 8.6 og da har jeg en hel måned hvor jeg kan satse nesten hver dag etter jobb før det blir ferie. Stein var 180 gram unna målet som står i signaturen min i fjor, og jeg er overbevist om at potensialet ligger langt over kiloen, jf mort på opptil 1200 gram som ble garna opp sist høst i et nærliggende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom heller en tur og vis meg hvordan det skal gjøres Bendik!

Får vel legge til at jeg bare har fått 3 mort under kvartkiloen på to turer etter den omtalte fisken her, så selv om potensialet utvilsomt er på plass så er det ikke bare å hente stormorten heller. I det minste ikke de stedene i vannet og med de metodene jeg har brukt hittil. Har brukt ca 100 timer hittil siden juni i fjor, ikke så veldig mye mao, men håper å trappe opp satsingen i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Det er fult mulig! Det lønner seg og vite sån ca hvor gjeddene holder til på vintern, dybdekart er genialt. Min erfaring med ismeite etter gjedde i bymarksvannene er at vet du hvor "dyp"hålan e får du fisk... Men det er kansje slik med gjedda at den enkelte dager er i hugget og så blir det stilt noen dager. Hadde en foringsplass til mort på kyvannet for noen år siden, 1,5liter brusflasker med hundre hull, altså en stor feeder, for og ha en mortplass det agnfisk kunne fiskes fersk! I det hullet var det altid gjedde og få, altid, mens nabohullet 5m unna kunne gå fisketomt..

Kan altids bli med en tur når isen legger seg, men tror du fort kan regne med to til fire uker før det blir fiskbar is her....

Hilsen Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.