Gå til innhold
Fiskersiden

Nummedalslågen


Borgar
 Share

Recommended Posts

Hallå!

Snakka med en her i sta som sa at det var masser av fisk i lågen. Ørret, Gjedde, sik, abbor, Mort osv... Hele livet mitt har jeg bodd her uten å vite det! Noen i Kongsberg ommråde som veit om noen gromplasser??? Tviler på at å stå midt i sentrum å fiske vil gi de beste resultater, eller?

MVH

Borgar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsberg sentrum er kanskje ikke det beste stedet, selv om det går noen fine ørret og gjedder der.

Er ikke sikker på hvor langt opp i elva de forskjellige artene går, men kan nevne noen vanlige arter lenger ned i elva:

Abbor

Gjedde (stor)

Vederbuk (1-1,5 kg)

Gullbust (enkelte store)

Sik (meget stor, fisk på over 4 kg er tatt)

Laks

Ørret (både sjø og bekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig mye peiling att det gjør noe....Men vet at det er tatt stor ørret i sentrum (rett på nedside av det første rundkjøringen når du kommer fra Geilo eller NOtodden og kjører mot sentrum). Det ble bl.a tatt en ørret på litt over 4 kg der ifjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen og sjøørreten går opp til Hvittingfoss. Det er bygget trapp forbi der, men den fungerer ikke. Ovenfor Kjærrafossen (Helgeland) er det ikke noe fart i fisket før JULI mnd. Skal du fiske laks ville jeg satset på Brufoss, men ikke før i august.

Et lite tips hvis du vil se laks hoppe i foss: Dra ned til Kjærrafossen i juli, helst på litt stor vannstand. Meget fasinerende å se på siden du står så nær fossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Lågen i går, litt før Efteløt. Var med noen kammerater. Jeg fikk 3 Gjedder, største på 1,3Kg. Noe som sikkert ikke er så stort i forhold til hva man kan få der men, var nå fornøyd jeg da =) De andre fikk ikke noe...

Hva er så Hvitfisk? Søkte på internett og fant at det var bla. Sei Torsk og annen sjøfisk, Stemmer detta? Skal kanksje en tur i dag også. Noen forslag til hvor det er fint å stå?

MVH

Borgar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del turer nå... Største fisk er Gjedde på 2,5kg.tatt et stykke nede i Elva ved Efteløt... Tatt en del små ørret lengre oppe i Elva nermere Kongsberg Sentrum. Så en hælv***s svær abbor komme etter wobbleren her om dagen, men den ville ikke bite... Har ikke fått noe abbor, Noen som veit om noen fine abbor plasser med fin abbor?

MVH

Borgar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bånngjedda

Hva med helt oppe ved Dagali? Vært der et par ganger og det synes å være j***** mange fiskere der. Fisket der sammen noen kompiser i fjor og fikk en pen og mange små og tynne. Var mellom Øvre Svangtjern(?) og Ossjøen. Fisker med flue.

Hadde noen kompiser som testet Ossjøen for noen år tilbake. Hele sjøen var stinn av garn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sitter på en fiskeribiologisk undersøkelse fra området hvor det konkluderes med at det kan fiskes ganske mye hardere med garn, samt at utsettinger bør opphøre. Denne rapporten er noen år gammel og det hadde vært artig å sett om grunneiere/elvelag har tatt rapporten til følge. Ossjøen var veldig produktiv, men fisken av dårlig kvalitet. Ørekyta var nettopp kommet til Ø. Svangtjern og vannet hadde gått fra å ha K-faktor fra godt over 1 til et stykke under i snitt. Noen som vet om kyta tatt seg opp til Ossjøen enda? Kjipt med denne spredningen, den ødelegger mer enn folk flest forestiller seg.

Ossjøen har foruten ørret en liten bestand av _grov_ røye, visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.