Gå til innhold
Fiskersiden

Skrubbe eller sandflyndre?


Recommended Posts

Jeg er rimelig sikker på at dette er en skrubbe, men jeg vil jo være sikker.

Flyndra målte 33 cm og var 410 gram.

skrubbe.jpg

Jeg kan ikke se sandflyndrens karakteristiske bue over brystfinnen. Jeg kan heller ikke se tegn til skrubbas benknuter. Glemte selvfølgelig å sjekke disse mens jeg hadde flyndra mellom hendene.

Kan noen hjelpe meg?

Endret av odder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandflyndra's bue skal jo ære lett å se, ville derfor sagt ? jeg.

Du får sikkert et sikrere svar ganske snart, selv om bildet kunne vært litt bedre.

Hvilken flyndresort er mest vanlig der den ble fisket?

Lykke til! :)

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er bilde for dårlig til å si noe sikkert. Selv om jeg prøver å forstørre bilde er det ikke mulig å se sidelinja skikkelig.

Alle tegn ellers tyder på sandflyndre, men mulig det også kan være snakk om en hybrid av skrubbexsandflyndre eller rødspettexsandflyndre.

Ren skrubbe tror jeg absolutt ikke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei sandflyndre. Selv om ikke buen kan ses så lett, så kan man se hvor midtlinja stopper opp ett stykke før gjellelokket. Her ville midtlinja til skrubba fortsatt. Skrubba har ogås en sterke midtlinje, som det som det et en rekke med større skjell / knuter på hver side av midtlinje. Har ikke sett en eneste skrubbe som ikke har hatt dette. Da må det i tilfelle være en hybrid som tidligere nevnt. Men dette er ei rein sandflyndre.

Og ja, hybrider blandt flyndrer er SVÆRT vanlig. :)

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei sandflyndre. Selv om ikke buen kan ses så lett, så kan man se hvor midtlinja stopper opp ett stykke før gjellelokket. Her ville midtlinja til skrubba fortsatt. Skrubba har ogås en sterke midtlinje, som det som det et en rekke med større skjell / knuter på hver side av midtlinje. Har ikke sett en eneste skrubbe som ikke har hatt dette. Da må det i tilfelle være en hybrid som tidligere nevnt. Men dette er ei rein sandflyndre.

Og ja, hybrider blandt flyndrer er SVÆRT vanlig. :excl:

?? Jeg må innrømme at flyndrehybrider er nytt for meg. Hvilke arter er det som mixer og er det gjort noe undersøkelser/forskning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

?? Jeg må innrømme at flyndrehybrider er nytt for meg. Hvilke arter er det som mixer og er det gjort noe undersøkelser/forskning på dette?

Her, av alle steder, fant jeg en god forklaring: http://www.fiskeklubben.no/natur/fisker/salt/flyndre.asp

Se under "Gyteplass".

Der står det at Skrubbe og Rødspette gyter på de samme stedene, derfor blir det ofte hybrider. Hvis Sandflyndra gyter på de samme stedene som de to andre så er det vel ikke utenkelig at den også kan hybridisere, det er jo tross alt tre nære slektninger det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødspette og Skrubbe er den vanlingste mix'en, men har ikke sett noe lignende selv, selv om disse havforskerne sier at det ikke er et uvanlig fenomen.

Og når det gjelder Flyndra på nærbilde som ble lagt ut, så kan man se en veldig svak bue over brystfinna.

Dermed Sandflyndre(ja jeg er litt sein der)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig 2 Hunters forbannelser. Sandflyndre i Etne og Bolerøye i Skogseidvatnet.

Det hadde blitt litt av en hybrid av dem tenker jeg.

Jeg tør ikke si noe om hvilke planer jeg har i morgen. Redd for å drite meg ut. :)

Blir forbannelen brutt skal jeg heller fortelle mer. Om ikke holder jeg beint kjeft. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig eitrende irritert på hybrider, men meg om mine har blitt enige om å regne egne hybrider som den art med størst norgesrekord. Det vil si at en brasme/flire på 1200 gram blir regnet som en brasme på 1200 gram. Har funnet ut at dette er en grei stategi. Jeg antar at en potensiell norgesrekord på Brasme aldri kan nås av en brasme/flire.

Sabla synd å la en pen brasme/flire, sandflyndre/skrubbe gå i glemmeboken fordi det er en hybrid.

Noe sier meg at splake også er en hybrid. Splake på 4 kg hadde vært lei å ikke registrere på grunn av hybrididitet.

Jeg heter Simen og er en artsjeger jeg også.

Endret av odder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter målrettet fiske fikk jeg idag mi aller første flyndre. :D Regner med at det er en skrubbe, men er ikke 100%. I første øyekast så flyndra helt brun ut, men ved nærmere øyensyn så jeg mange små gule prikker. Er det skrubbe? Hadde selvfølgelig ikke med noe kamera, fikk bare noen halvgode bilder med mobilen.

160420062103YduXKZktb2H4TkdJMD.jpg?65

160420062104mMFRlYwjk1T9WPHHTl.jpg?94

160420060151WkK7GFFh2vBWY4KwXw.jpg?4

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Om du bytter ut "web" med "medium" i bilde URL'en blir bildene større. :D

160420060105tW9AXDKXS1JiZougMb.jpg?78

160420060106dHIRNzEYOCCAvP3pRh.jpg?1

Jeg holder en knapp på Sandflyndre selv om bildene er så uklare at sidelinja er usynlig på bildene.

Grunnen til det er at jeg ikke kan se noe til beinknutene skrubba har langs sidelinja, de burde ha vært godt synlige på det øverste bildet hvis de hadde vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.