Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget "braided" fortom


cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har sett diskusjoner her og der ang fortommer og om å lage disse selv eller kjøpe dem ferdige.

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne tråden, men siden oppskriften kun er for fluefiske, så starter jeg den her.

Dette er min måte å lage taperede fortommer på. Jeg fant beskrivelsen i et blad for noen år siden

59f60f9b7ee9f_fortomc.thumb.jpg.602a709166b28af2f8975eb923918351.jpg

15042006183307JPIBnSdmvm6X.jpg?53

150420061833073s7TVFfPJf3W.jpg?91

Disse fortommene er veldig raske å lage, og slipper minnet veldig raskt når jeg begynner å bruke dem(de kan virke lett "spiralformet" når de er nylaget, men etter noen få kast så er de rette og fine, og med veldig små knuter. Jeg bruker vanlig billig mono til dem, så de koster bare en krone eller to pr stk.

Man bør dog ha line med fortomsløkke, eller en kort senestump med løkke i enden på fluelina, da det er vanskelig å knyte denne fortommen direkte på lina.

Lengden kan selvfølgelig varieres etter ønske, det er bare å lage løkkene h.h.vis 1/3 og2/3 av totallengda.

Håper at noen kan ha nytte av dette

Hilsen cannonbang

edit: lagt inn bilde på nytt og reposta, denne kan el være aktuell enda.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei

Hyggelig at denne tråden som jeg lagde for så lenge siden kommer til nytte igjen.

Disse fortommene er veldig myke, og de legger seg veldig pent, litt avhengig av hvordan du lager dem.

Det er to variabler, tykkelsen på monoen du lager dem av og lengden på den taprede delen. Her har du fordelen at du kan bestemme dette selv i  motsetning til ferdigkjøpte. Til tørt så vil jeg anbefale 0.20mm sene. Jeg er veldig glad i senene fra biltema, de er billige, relativt myke og har veldig god knutestyrke, dette siste er viktig, da det er knutestyrken som til slutt bestemmer styrken på redskapen. jeg har prøvd ganske mye forskjellig, og ofte opplevd at dyre sener med overlegen bruddstyrke ryker rett av i knutene ved minimal belastning.

Hvis du f.ex prøver med en tapret del på ca to meter og så en spiss på ytterligere ca en meter så tror jeg du har en grei fortom til tørt.

Prisen tatt i betraktning, med biltema sene til ca 60 kr for 300m, så blir prisen overkommelig. Det er bare å sette i gang

Hvis jeg skal lage flere, så bruker jeg gjerne å sette kroken i en batteridrill ffor at det skal gå litt raskere.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Den 9.2.2019 at 13.14, cannonbang skrev:

Hei

Hyggelig at denne tråden som jeg lagde for så lenge siden kommer til nytte igjen.

Disse fortommene er veldig myke, og de legger seg veldig pent, litt avhengig av hvordan du lager dem.

Det er to variabler, tykkelsen på monoen du lager dem av og lengden på den taprede delen. Her har du fordelen at du kan bestemme dette selv i  motsetning til ferdigkjøpte. Til tørt så vil jeg anbefale 0.20mm sene. Jeg er veldig glad i senene fra biltema, de er billige, relativt myke og har veldig god knutestyrke, dette siste er viktig, da det er knutestyrken som til slutt bestemmer styrken på redskapen. jeg har prøvd ganske mye forskjellig, og ofte opplevd at dyre sener med overlegen bruddstyrke ryker rett av i knutene ved minimal belastning.

Hvis du f.ex prøver med en tapret del på ca to meter og så en spiss på ytterligere ca en meter så tror jeg du har en grei fortom til tørt.

Prisen tatt i betraktning, med biltema sene til ca 60 kr for 300m, så blir prisen overkommelig. Det er bare å sette i gang

Hvis jeg skal lage flere, så bruker jeg gjerne å sette kroken i en batteridrill ffor at det skal gå litt raskere.

lykke til

Ble fortommen din bra? Staffan Lindstrøm holdt på med dette på 90-tallet og brukte konsekvent batteridrill. Har laget noen slike og de blir veldig bra og du kan variere lengden selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.